Podiranje zaradi podiranja

Varnost prometa je na cestninskih postajah ogrožena predvsem zaradi agresivnosti voznikov.

Objavljeno
05. september 2012 22.46
avtocesta
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Na daleč najprometnejši slovenski cestninski postaji, barjanski na Logu na notranjsko-primorski avtocesti, bodo v rekordnih manj kot dveh tednih in za največ 40.000 evrov odstranili pet betonskih otokov. Dovoljeno hitrost vožnje bodo s sedanjih 40 kilometrov na uro v suhem vremenu povečali na 60 kilometrov na uro. Na toliko, kolikor je ob vsakem vremenu že zdaj realna hitrost.

Uradno otoke odstranjujejo zaradi zagotavljanja varnosti. Toda dejanski vzrok tiči v koalicijski pogodbi sedanje vlade in vztrajanju za resor pristojnega ministra Zvonka Černača, da bo mitnice - tako reče cestninskim postajam - odstranil z Darsom ali brez njega. Mišljeno je bilo seveda brez prejšnje uprave.

Ministrstvo je na zadnji letošnji pomladni dan kar samo objavilo javni razpis za rušenje otokov na Logu, ki so uradno Darsova last. Teden dni pozneje imenovana nova začasna uprava Darsa pa je hitro ugotovila, da stvar ni tako preprosta. Sredi dolgega in vročega poletja se je razpis iztekel in - po kraško-notranjsko poniknil. Končan je bil brez izbire izvajalca, nadaljnji postopki pa prepuščeni Darsu. Ministrstvo se je zavilo v molk in navajalo, da je zanje »nesprejemljivo, da ovire, predvsem na čelnih cestninskih postajah, ki povzročajo nevarno oviro v prostem prometu, v preteklih letih niso bile odstranjene. Odstranjene bodo letos. Dokler se to ne bo zgodilo, zadeve ne bomo komentirali.«

Sedanje odstranjevanje ovir je prva faza, ki pa dejansko ne bo čisto nič spremenila. Druga bo strokovno in finančno zahtevnejša, opozarjajo v Darsu: poseg na vseh preostalih čelnih postajah bo že v prvi fazi zahtevnejši, saj je prostora precej manj kot na Logu. Teren za nadaljnji premor je ob zamrznitvi razpisa za uvedbo elektronskega cestninjenja pripravljen.

Na popolno odstranitev cestninskih postaj se četrto leto po uvedbi - takrat definiranega kot začasnega - vinjetnega sistema za lažja vozila čaka zaradi odločanja o cestninskem sistemu za težja vozila. Akcijski načrt za uvedbo cestninjenja v prostem prometnem toku je bil že nekajkrat spremenjen, trenutno pa je zamrznjen. Če ne bi Pahorjeva vlada na začetku mandata naredila treh korakov nazaj in bi izpeljala razpis za uvedbo satelitskega cestninjenja za tovorna vozila, ki je bil pripravljen že ob izteku mandata prve Janševe vlade - potem bi bile danes odstranjene vse cestninske postaje, ne samo čelne!

Predvsem pa je varnost prometa na cestninskih postajah ogrožena zaradi agresivnosti voznikov, ne pa zaradi betonskih blokov. Zaradi Schumacherjev in Fittipaldijev nastajajo nevarne situacije zdaj in bodo na Logu nastajale tudi po 15. septembru. Kljub omilitvi kazni predlagam stalno navzočnost policije z radarjem (in priročno blagajno).

Pred petimi leti je bilo pri katastrofi pod Golovcem gradbišče na avtocesti ustrezno označeno, a sta se morala posloviti tako prometni minister kot prvi mož Darsa, prvega nadzornika pa je politika zaščitila. Bog ne daj, da bi se zdaj kaj zgodilo na Logu. Če pa se bo, se ve, kakšen je postopek.