Ste padli z Marsa? Ne, z Darsa

Dars: pravi problem bo poravnavanje obveznosti.

Objavljeno
28. junij 2012 18.17
Posodobljeno
28. junij 2012 21.00
DARS
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Dober mesec po zamenjavi nadzornikov, Agencija za upravljanje kapitalskih naložb (AUKN) je takrat še sprocesirala zahtevo vlade in štiri nadzornike nastavila brez svojih »certifikatov« in torej proti svoji volji, in dober teden po prejetju obsežnega gradiva, so novi ljudje našli hujše kršitve obveznosti poslovodstva. In ga z napovedjo možne kazenske in odškodninske odgovornosti zamenjali brez odpravnine. Vse skupaj pa je tako ali tako predstava, katere konec je znan.

Da bo postopek tak, kot je bil, se je nakazovalo že vse od imenovanja Zvonka Černača za ministra za infrastrukturo in promet. Poslanec Zvonko Černač je namreč že sredi lanskega januarja in sredi postopka o primeru Kovačič na računskem sodišču v parlamentarni razpravi zatrdil, da gre za zelo veliko oškodovanje ter da je edina in logična posledica tega krivdna razrešitev predsednice uprave Darsa.

O oškodovanju v primeru Kovačič se seveda da razpravljati. A dejstvo je, da so poleti 2010 najuglednejši dolenjski gospodarstveniki zahtevali avtocesto v tistem trenutku. Kakšno bi bilo oškodovanje, če bi se še danes vozili po stari magistralki? Dars je z zaračunavanjem cestnine za tovorni promet začel takoj po odprtju odseka, kar se zdi precej gospodarno.

Ko se je vaja zamenjave poslovodstva Darsa izvajala pred slabimi tremi leti, je ob očitkih o šentviški blamaži, zavlačevanjem z Markovcem, domnevno spornimi aneksi za Rebrnice, dolgimi postopki na Dolenjskem in Gorenjskem, ugotovitvami računskega sodišča – kako znano se sliši – uprava odšla s podpisano pogodbo o prenehanju mandata, prepolovljeno odpravnino, predvsem pa podeljeno razrešnico. Te ne dovčerajšnje poslovodstvo ne bivši nadzorniki na skupščini ob zamenjavi nadzornikov niso dobili.

Minister Zvonko Černač je že v prvem pogovoru za Delo sredi letošnjega aprila Darsu napovedal vojno zaradi cestninskih postaj. Poslovodstvu je očital, da z milijonsko številko za odstranitev otokov ali mitnic, kot jim še raje reče, nagaja. Koalicija je namreč obljubila, da bo cestninske postaje odstranila v šestih mesecih, na Darsu pa so se dela lotili preveč strokovno in zato prepočasi.

Odstranitev cestninskih postaj ni le odstranitev otokov, temveč tudi vse preostale infrastrukture in nadstrešnic, pa zagotovitev prehodov oziroma dostopov za zaposlene. Slednje je ob objavi javnega razpisa za odstranitev, objavilo ga je kar ministrstvo, čeprav je lastnik avtocest Dars, posredno priznal tudi minister Černač. Letos bodo odstranili otoke na čelnih cestninskih postajah, vse ostalo pa pride na vrsto ob uvedbi elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku za tovorni promet, ki ga je minister obljubil za poletje 2014.

Pravi problem Darsa je oziroma bo v resnici redno poravnavanje obveznosti, na kar v Delu opozarjamo že vsaj dve leti. Prav leta 2014 bo moral Dars poravnati skoraj 450 milijonov evrov – ne z davkoplačevalskim, temveč uporabniškim denarjem – s cestninjenjem pa pobere okrog 300 milijonov evrov. O cenah pa v resnici ne odloča Dars, temveč država.