Barbikin svet

Najbolj znana lutka na svetu, Barbika, je že zdavnaj prerasla svoje okvire. Že dolgo ni več samo igrača, postala je lepotni simbol.

Objavljeno
29. januar 2016 13.30
D. M.
D. M.

Svetlolase, temnolase, dolgolase, kratkolase, športne ali elegantne, belke ali črnke. Vse pa vitke in idealno naličene. To so Barbike. Najpopularnejše dekliške igrače v zgodovini industrije igrač.

Idejo zanjo je dobila Ruth Handler. Lutko je ustvarila za hčer Barbaro in jo po njej tudi poimenovala. Barbika je od takrat postala ena od ameriških ikon. Ruth je hkrati soustanoviteljica podjetja igrač Mattel, ki je na tržišče poslalo to znamenito lutko.

Ruth Handler, stvariteljica Barbike, je ob 40. obletnici leta 1999 predstavila najnovejšo različico. Foto: Reuters/Jeff Christensen


Ob koncu šestdesetih let je Barbie začela nositi moderna oblačila, mini krila, škornje, tudi njen obraz se je spremenil. V sedemdesetih, famoznem desetletju, ki ga je okus pozabil, smo jo začeli videvati v precej bolj divjih in norih oblačilih.

Od osemdesetih pa vse do danes je Barbika postala karieristka, učiteljica, zdravnica, pilotka ... Danes obstaja na več nivojih hkrati. Bila je tudi že srednješolka, študentka ...

6. septembra 2009 je minilo natanko 50 let, odkar so v New Yorku prodali prvo Barbiko. Že v prvem letu so jih prodali več kot 350.000. Takrat je bilo treba zanjo odšteti tri dolarje, danes pa bi bilo treba za prvi original seči globoko v denarnico.

Iz leta v leto se je ponudba Barbik izpopolnjevala. Danes ima precej prijateljev in hišnih ljubljenčkov − od psov, konjev in drugih živali do avtomobilov, koles in celo lastne hiše. Pred štirimi leti so na aveniji Madison v New Yorku postavili celo dvonadstropno Barbie mestno hišo.

Pred dvema letoma so v Londonu na dražbi prodali največjo zasebno zbirko punčk Barbie na svetu. Edinstvena zbirka vključuje 4000 lutk, vrednih 35 milijonov dolarjev.

 

 Zbiralec Barbik Jian Yang ima na svojem domu v Singapurju več kot 6000 različic. Reuters/Edgar Su


Pa vendar Barbika ni povsod popularna. V Iranu menijo, da tovrstne lutke, ki jih uvažajo iz zahodnih držav, slabo vplivajo na njihove tradicionalne kulturne vrednote. Tako je nastala Salma. V nasprotju z zahodno kolegico je ta precej bolj oblečena. Ima obvezen modni dodatek − pokrivalo za lase. Po prepričanju indonezijskih staršev je manj škodljiva za razvoj njihovih otrok od njene pohujšljive ameriške sorodnice. V Indiji so celo prepovedali prodajo Kena zaradi vnaprej določenih porok.

Obleka do tal ali ultrakratko minikrilo, razlika niti ni tako pomembna. Pod vsako se namreč skriva popolno telo z merami, ki so skoraj nedosegljive vsem deklicam na svetu, ne glede na veroizpoved. Da imajo Barbike kljub temu velik pomen v modnem svetu, dokazujejo modne revije, na kateri žive »barbike« predstavljajo oblačila najboljših modnih kreatorjev, kot so Calvin Klein, Vera Wang in Armani.

Barbika je pred dvema letoma pomagala tudi pri ozaveščanju glede raka na dojkah. Izkupiček od prodanih Barbik, opremljenih z roza pentljo, v višini 100.000 dolarjev je proizvajalec igrač Mattel podaril fundaciji Susan G. Komen Breast Cancer Foundation.

Najbolj popularna lutka na svetu je deležna tudi številnih kritik. Najbolj pogoste pripombe (ne le) feministk so, da Barbie oglašuje seksizem in da predstavlja mlado žensko dvomljive inteligence ter skoraj nemogoče postave. Slabo naj bi vplivala na razvoj deklic in na njihovo samozavest. Mati Barbik Ruth Handler je v svoji avtobiografiji zapisala: »Moja filozofija je, da bi lahko deklice, pa čeprav prek lutke, postale vse, kar si želijo.« Kot je še dejala, je Barbie vselej predstavljala dejstvo, da ima ženska možnost izbire.