Kozolec iz paličic in grad iz papirja

Vsako sredo popoldne se otroci prelevijo v prave male arhitekte in urbaniste.

Sun, 24.01.2016, 12:00

V Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO) na ljubljanskih Fužinah že peto leto poteka Mala šola arhitekture. Otroci, ki se vsako sredo popoldne prelevijo v prave male arhitekte in urbaniste, se na zanimivih in raznolikih delavnicah učijo o arhitekturi in urbanizmu. Ob risanju, sestavljanju in gradnji razvijajo prostorsko, fizikalno in družbeno razumevanje in razmišljanje.

MAO je začel organizirati Malo šolo arhitekture za otroke, da bi širil znanje med najmlajšimi. Sledili so vzoru sorodnih organizacij iz Finske, kjer takšne izobraževalne dejavnosti uspešno razvijajo že več kot 20 let. Delavnice vodi arhitektka Jana Furman, ki je sodelavka Muzeja za arhitekturo in oblikovanje.

»Spoznavamo različna zgodovinska obdob­ja in jih povezujemo z arhitekturo. Otroci se naučijo osnov statike, ukvarjamo se z vprašanjem, zakaj je arhitektura sploh pomembna, in se učimo o slovenski stavbni dediščini. Prav tako proučujemo pomen stavbne dediščine sveta in se učimo o dialogu arhitekture z naravo. Otroci izvedo, da arhitektura niso le stavbe, temveč da je vpeta v naš celotni življenjski prostor in da nas obdaja na vsakem koraku,« je na kratko razložila sogovornica in dodala, da je obvezen del Male šole arhitekture tudi skupinski ogled razstav na gradu Fužine.

Neizmerna otroška domišljija

»Otroci začutijo in spoznavajo arhitekturo z vsemi čutili, raziskujejo svetlobo, odtenke barv, materiale in oblike. Veliko uporabljamo papir, izdelujemo iz lesa, peska, žagovine in plastelina. Ustvarjali smo medene hiške in gradili z bonboni. Večkrat izberemo tudi materiale, ki jih lahko znova uporabimo in tako recikliramo,« je povedala Jana in dodala, da se otroci tako naučijo ponovne uporabe odvrženih predmetov.

»Ko raziskujemo neko temo, se veliko pogovarjamo, otroci pa imajo vso svobodo izražanja. Pri praktičnem delu uporabljajo domišljijo, razvijajo ustvarjalnost in samostojnost. Naučijo se številnih ročnih spretnosti, ob ustvarjanju z različnimi materiali, ustvarjalnimi pripomočki, orodjem in priborom pa se zabavajo in tudi sodelujejo, saj se zahtevnejših nalog pogosto lotevajo v skupini,« je pojas­nila pedagoginja, ki izvaja arhitekturne otroške delavnice že dobro leto.

»Vsak otrok ima svoj značaj in vedno znova me navdušuje, kaj vse so zmožni izdelati. Imajo veliko idej in večkrat me s svojimi izdelki res prijetno presenetijo.«

Ročni izdelki malih ustvarjalcev

Udeleženci so stari med sedem in trinajst let, v letošnji skupini pa jih je trenutno osem. Devetletni Jakob Zupan iz Krtine prihaja že tretje leto. »Rad hodim na delavnice, ker imam tukaj prijatelje. Veliko se pogovarjamo in zabavamo, predvsem pa izdelujemo zanimive izdelke. Danes sestavljamo kozolec iz lesenih paličic, delali pa smo tudi makete stavb, ki so me še posebno navdušile. Naučil sem se, kakšne vrste hiš obstajajo po svetu in kako so se v zgodovinskih obdobjih spreminjale. Znanje lahko uporabim tudi v šoli, še posebno prav mi pride pri tehničnem pouku, kjer lahko pokažem, kaj vse sem se naučil na delavnicah. Všeč mi je arhitektura, in ko bom odrasel, si želim biti arhitekt ali raziskovalec živali,« je bil zgovoren Jakob. Ker je skupina majhna, omogoča poglobljeno skupinsko in tudi individualno delo.

»Vedno so dobrodošli in lepo vabljeni novi mladi nadobudneži, ki bi si želeli sodelovati. Čeprav znanje nadgrajujemo, je učni program zastavljen tako, da otroci, ki se Mali šoli arhitekture pridružijo pozneje, niso v zaostanku,« je še pojasnila Jana Furman, ki se je podobnih ustvarjalnih delavnic tudi sama rada udeleževala že kot deklica.

Prijavi sovražni govor