Nedelova svetovalnica: Sedenje in stres vodita v glavobol

Šivilja nekaj let pred upokojitvijo toži o bolečinah v vratu, ki jim sledijo glavoboli. Odgovarja fizioterapevt Anže Sirc.

sre, 27.01.2016, 09:00
Pri delih v sedečem položaju pazite, da se vam ramena ne pomaknejo preveč naprej. To lahko privede utesnjevanja živcev.

Zadnja tri leta se mi pojavljajo bolečine v vratu, ki se vse pogosteje nadaljujejo z glavoboli. Sem šivilja in imam še nekaj let do upokojitve. Delo je precej stresno, pritiski pa se še stopnjujejo in takrat so bolečine močnejše in pogostejše. Zvečer težko najdem položaj za spanje in se zaradi slabega spanja zbujam precej utrujena. Zahvaljujem se vam za nasvet. Vlasta

Pravzaprav sem že malo pogrešal vprašanje na to temo. Bolečina v vratu in glavoboli so namreč zelo pogosti. Glede na današnji življenjski slog je to seveda pričakovano. Veliko sedimo tako v službi kot doma, vozimo se z avtomobilom, vedno se nam mudi, obremenjujejo nas nadrejeni, neurejene družinske razmere … Skratka, naše telo zavzema precej neugodne položaje, za povrhu pa smo pod stalnim stresom. Nikoli ni dovolj dobro, nikoli dovolj hitro, nikoli ni dovolj … naši nadrejeni ali kar mi sami pa bi radi vedno več.

Ko pride pacient na fizioterapijo, me najprej zanima njegova drža! Pozoren sem tudi, kako sedi, ko čaka na terapijo. Večina je sključenih, če kaj berejo, je njihov položaj še slabši. Stisnejo se sami vase in tako stisnejo tudi mišice, živce, žile, vretenca, medvretenčne ploščice … Verjamem, da enako sedijo tudi doma in na delovnem mestu in da to traja že leta. V vsem tem času nastanejo spremembe tkiva in pojavljati se začne bolečina. Mnogi šele takrat začnejo razmišljati o svojem telesu in si poiščejo strokovno pomoč.

Svojim pacientom razložim, kako deluje naše telo, kaj se dogaja pri »šlampastem« sedenju. Svetujem jim, na kaj naj bodo pozorni in kako si lahko pomagajo sami, da bo sedenje in delo primernejše in prijetnejše. Pogosto opazim, da so na držo pozorni le pri vajah, ko se te končajo, pa so spet v stari, sključeni pozi. Pomembnejše je, da novo znanje, ugodne položaje, uporabljamo tudi v vsakdanjem živ­ljenju, da začnemo spreminjati svoje slabe navade. Le z izboljšavami lahko pričakujemo izboljšanje! Priskrbite si primeren stol (tega vam ne zagotovi visoka cena). Pod zadnjico si lahko daste zvito brisačo ali si spodvihate blazino in si jo namestite tako, da vam olajša sedenje. Stopala naj bodo na tleh in poskušajte se primerno vzravnati, pri tem pa brado malo približajte prsnici. Ne trudite se biti preveč vzravnani. Iščite ugodje. Za spreminjanje starih navad bo treba biti vztrajen.

Pri delih v sedečem položaju (šivanje, delo za računalnikom, branje knjige …) pazite, da se vam ramena ne pomaknejo preveč naprej. To lahko privede do utesnjevanja živcev in žil, ki oskrbujejo zgornji ud, in pojavijo se mravljinci, bolečine v rokah. Za nevtralizacijo te drže bi bilo primerno večkrat v dnevu raztegniti prsne mišice. Pri takšnih opravilih so precej napete tudi vratne mišice, iz katerih se lahko bolečina prenaša tudi v glavo. Glavo nagibajte v različne smeri in opazili boste, kako s spreminjanjem smeri raztezate različne mišice vratu. Raztezanje naj bo nežno, brez bolečin, za vsako mišico pa naj traja vsaj minuto. Pri tem pazite na vzravnano držo. Lahko tudi počasi zakrožite z rameni, komolci in zapestji. Prisluhnite svojemu telesu. Poleg že naštetega pa razmislite tudi o samem načinu izvajanja dela. Mogoče bi se dalo isto stvar narediti na za vas preprostejši in manj obremenjujoč način. Za dobro počutje je pomemben tudi dober spanec. Poskušajte najti pravo višino blazine in najudobnejši položaj. Spočito telo zmore več, v miru zaužit polnovreden obrok (pri daljšem delovniku tudi dva) med delom pa bo poskrbel za učinkovitost tudi v zadnjih urah službe.

Na pogostost in stopnjevanje raznovrstnih težav pa verjetno še najbolj vpliva stres. Otežuje nam delo, kvari medsebojne odnose, povečuje mož­nost bolezni in poškodb na delovnem mestu, s tem pa povzroča bolniško odsotnost, zmanjšuje kreativnost … A kljub temu ga je povsod toliko preveč!

***

Po (elektronski) pošti

Vaša vprašanja za Nedelove svetovalce pričakujemo na naslovu Nedelo, Dunajska 5, 1509 Ljubljana, s pripisom Za svetovalnico, ali na elektronskem naslovu svetovalnica@delo.si. Napišite še, kateremu svetovalcu je namenjeno vaše vprašanje. Svetujejo Janja Dermastja, Modra ura; Izidor Gašperlin, partnerski in družinski terapevt; Dunja Gačnik, inštruktorica stott pilatesa® in osebna trenerka; Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt.

Prijavi sovražni govor