Nedelova svetovalnica: V golfu lahko uživate vse življenje
Wed, 30.03.2016, 09:00
Nedelova svetovalnica: V golfu lahko uživate vse življenje
Vsak naj izbere toliko vadbe, kolikor ustreza njegovemu trenutnemu stanju, v Nedelovi svetovalnici odgovarja Dunja Gačnik.

Sem rekreativna igralka golfa. Ker že nekaj časa čutim bolečine v hrbtenici pri igranju in po njem, me zanima, kako je z ogrevanjem in pripravo pred igro golfa? Kaj pa moč trupa? Vesela bom kakšne informacije in ideje, kako se pripraviti na igro, da bo sezona minila brez bolečin in bo čim daljša. Monika

V zadnjih letih priljubljenost golfa raste, saj je zdaj tudi cenovno dosegljiv širšim slojem prebivalstva. Na žalost pa skupaj s številom igralcev raste tudi število poškodb, ki se dogajajo pri igranju golfa. Ta problematika se kaže predvsem pri rekreativnih igralcih, ki so pogosto telesno slabo pripravljeni. Golf uvrščamo med športe, pri katerih želijo igralci doseči tehnično dovršenost udarca. Količina in obremenitve tehničnega treninga pa mnogokrat presegajo meje odpornosti izpostavljenih telesnih tkiv. Prav tako je pogost vzrok poškodb nepravilna tehnika zamaha, ki je lahko posledica nezadostne moči in gibljivosti posameznih mišičnih skupin. Ob ponavljajočih se nepravilnih zamahih se povečuje tveganje za nastanek akutnih poškodb in kroničnih okvar gibalnega sistema, ki v poznejših fazah lahko privedejo do degenerativnih sprememb v sklepih in strukturah ob njih.

Sestavna dela zamaha pri golfu sta intenzivna rotacija trupa ter gibanje ramen v skrajnih amplitudah pri zelo veliki hitrosti. Čeprav so tekmovalci bolje telesno pripravljeni kot rekreativni golfisti, pri obeh skupinah nastajajo poškodbe v predelu hrbtenice, komolca, ramena, pa tudi kolena in zapestja.

Dobra telesna priprava pripomore k natančnejši izvedbi udarca, saj lahko golfist zaradi izboljšanih motoričnih sposobnostih (moč, gibljivost, ravnotežje, vzdržljivost) bolj učinkovito nadzoruje gib in s tem vpliva na udarec. Poleg naštetega je kondicijska priprava neposredno povezana s psihično platjo športnika, saj zagotavlja poznejši pojav utrujenosti in tako dalj časa ohranja koncentracijo ter z njo povezano samozavest na visoki ravni, kar je pri golfu izjemnega pomena.

Pred vsako intenzivnejšo gibalno dejavnostjo je nujno, da se igralec ustrezno ogreje. Od tega je velikokrat odvisna učinkovitost glavnega dela. Predvsem pri golfu, pri katerem je gibanje zelo specifično in igralci dosegajo zelo velike amplitude določenih gibov, je ogrevanje izjemno pomembno. S smotrno izbiro vaj za ogrevanje aktiviramo poglavitne mišične skupine in sklepe, jih hkrati razgibamo in s tem zmanjšamo možnost poškodb in vnetja mišic. Z dobrim ogrevanjem izboljšamo krvni obtok in telo pripravimo na večje telesne napore. Ogrevati se začnemo z aerobno aktivnostjo, s katero dvignemo telesno temperaturo in prekrvimo mišice. Drugi del zajema pripravo vseh sklepov, ki bodo v nadaljevanju obremenjeni, in lokalno raztezanje vseh glavnih mišic. Dinamično ogrevanje je treba izvajati počasi in postopno. Tretji del vsebuje vaje, ki morajo biti primerne vrsti glavnega dela treninga. Namen ogrevanja ni utruditi mišico, ampak jo ogreti. Z njim moramo doseči prožnost in večjo gibljivost v tistih mišicah in sklepih, ki so pri igranju golfa najbolj obremenjeni. Tudi ogrevanje je treba prilagoditi posameznemu igralcu. Šele ko je telo primerno ogreto, lahko nadaljujemo intenzivnejši del treninga.

Poleg tehnike udarca na igro pomembno vpliva tudi moč. Do veljave pride skoraj pri vseh udarcih, še posebno pri dolgi igri. Igralec z dobro razvito močjo je sposoben uspešneje izvesti dobro tehniko udarcev, s čimer tudi zmanjša možnost, da bi se poškodoval. Za povečanje moči mora premagovati obremenitev, večjo od tiste, ki jo premaguje pri normalnih aktivnostih. Treba je biti pozoren, saj večina poškodb pri treningu moči nastane prav zaradi neprimerne obremenitve in nepravilne tehnike izvedbe vaj, ki povzroča nenaravni pritisk na sklepe in medvretenčne ploščice. Igralci golfa se morajo zavedati, da trening moči deluje tudi kot preventiva pred poškodbami. Zelo pomembno funkcijo pri gibih z rotacijo trupa ima prav srednji del telesa, torej trup. Predvsem trebušne mišice in mišice spodnjega dela hrbta vplivajo na koordinacijo in ravnotežje. Pri večini igralcev, ki imajo slabo razvite trebušne mišice in mišice spodnjega dela hrbta, se pojavljajo bolečine v hrbtu.

Gibljivost ima v golfu dvojen pomen. Prvič, dobro gibljiv in dovolj močan golfist je varen pred poškodbami (npr. golfski komolec, razni iztegi, posledice slabosti telesne drže zaradi enostranskih gibov), drugič, zaradi velikih obsegov gibov je bolj učinkovit pri izvedbi udarca, saj lahko zaradi boljše gibljivosti doseže večjo hitrost krčenja mišic trupa, ki je pomembna za uspešen udarec.

Koordinacija je sposobnost usklajenega gibanja, še posebno pri zahtevnih in nepredvidljivih motoričnih nalogah. Zato je pri golfu zelo pomembno dobro obvladovanje tehnike, ki se ne sme porušiti ob določenih motnjah. Trup, zgornje in spodnje okončine morajo pri izvedbi udarca delovati usklajeno. Le tako bo igralec sposoben natančno voditi palico od začetnega položaja do udarca žogice in zamaha.

Poleg koordinacije igra v golfu pomembno vlogo ravnotežje, saj pri udarcu ohranja stabilen položaj telesa. Pri zamahu namreč na igralca delujejo sile, ki rušijo njegov ravnotežni položaj, zato mora nenehno oblikovati ustrezne kompenzacijske gibalne programe, da prepreči izgubo ravnotežja. Pomembno je, da v proces vadbe vključi vaje, ki temeljijo na rušenju ravnotežja z zmanjševanjem podporne ploskve. Te vaje je treba večkrat ponavljati. Golf je šport, kjer igralec ob odigranih 18 luknjah povprečno prehodi od sedem do deset kilometrov, odvisno od tipa igrišča. Še zlasti pomembna je vzdržljivost igralca v vrhunskem golfu, saj posamezni turnirji trajajo od tri do štiri dni, kar pomeni tudi 40 in več prehojenih kilometrov. Telesno slabo pripravljenega igralca lahko takšen napor privede do utrujenosti, ki povzroči rušenje koordinacije in poslabšanje koncentracije.

Golf je igra, v kateri lahko uživate vse življenje, zato ostanite zdravi, dobro telesno pripravljeni in brez poškodb. Vsak naj izbere toliko vadbe, kolikor ustreza njegovemu trenutnemu stanju.

***

Po (elektronski) pošti

Vaša vprašanja za Nedelove svetovalce pričakujemo na naslovu Nedelo, Dunajska 5, 1509 Ljubljana, s pripisom Za svetovalnico, ali na elektronskem naslovu svetovalnica@delo.si. Napišite še, kateremu svetovalcu je namenjeno vaše vprašanje. Svetujejo Janja Dermastja, Modra ura; Izidor Gašperlin, partnerski in družinski terapevt; Dunja Gačnik, inštruktorica stott pilatesa® in osebna trenerka; Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt.



Nedelova svetovalnica: V golfu lahko uživate vse življenje

Foto: Shutterstock

Prijavi sovražni govor