Vadba pri čezmerni telesni teži
sre, 29.11.2017, 09:00
Vadba pri čezmerni telesni teži
V zadnjih letih sem pridobil kar nekaj kilogramov, zanemaril gibanje. Začel sem teči, delam vaje z utežmi ... Delam prav?

Pri 37 letih bi rad okrepil svoje telo in izgubil odvečne kilograme. V zadnjih letih sem se precej zapustil. Pridobil sem kar nekaj kilogramov, zanemaril sem gibanje, težave imam tudi s prehranjevalnimi navadami. Začel sem teči, izvajam trebušnjake, roke krepim z utežmi. Sem se pravilno odločil ali si morebiti delam škodo? Kakšna so vaša priporočila? Hvala!

Nisem strokovnjak na področju oblikovanja telesa, odpravljanja odvečnih kilogramov. Vem, da je pri tem zelo pomembna pravilna prehrana. Lahko pa vam svetujem glede korektne izvedbe vaj, ergonomije gibanja, kako ne preobremeniti sklepov, na katere zaradi dodatnih kilogramov že tako ves čas delujejo večje sile. Menim, da je treba hujšati z gibanjem, ki ni obremenilno za sklepe, saj so še posebno izpostav­ljena kolena, gležnji. Zakaj bi poskakovali, izvajali nizke počepe, če lahko mišice in srčno-žilni sistem krepimo na toliko drugih načinov, pri katerih ni tako močnega vpliva gravitacije.

Marsikdo dela trebušnjake z namenom, da bo izgubil maščobo, nakopičeno na trebuhu. Verjamem, da bo aktiviral in okrepil trebušne mišice, za izgubo trebušnih oblog pa bo treba narediti še marsikaj drugega. Prav tako so nepravilno izvedeni trebušnjaki lahko eden od povzročiteljev bolečin v križu in vratu. Trebušne mišice je mogoče krepiti tudi na način, ki je prijaz­nejši do hrbtenice.

Sem promotor raznovrstnega gibanja. Tako se mišice in sklepi aktivirajo na različne načine, kar zmanjša možnost za preobremenitve in poškodbe. Z raznolikostjo tudi ni nujno natančno poznavanje tehnik določenega športa, saj bo število neoptimalnih ponovitev manjše, kakor če bi vsak dan izvajali isto aktivnost (pri odbojki lahko z nepravilno tehniko udarca žoge poškodujemo ramenski obroč, pri tenisu si lahko pridelamo teniški komolec).

Tek je naravno gibanje, s katerim v krajšem času premagamo daljše razdalje. Opazujte profesio­nalne tekače in njihovo tehniko teka primerjajte s tekači, ki jih vidite v svoji okolici. Pri profesionalcih me fascinira njihova lahkotnost gibanja. Njihovo telo je prilagojeno teku, so lahki, hitri. Pri teku lahko ob napačni tehniki nastajajo velike sile pri vsakem koraku in se prek podplata prenašajo na stopalo, gleženj, koleno, kolk, hrbtenico, notranje organe. Kakšne sile šele nastajajo pri čezmerni telesni teži.

Zato bi za začetek bolj priporočal hojo, ki jo stopnjujete do primerne hitrosti. Uporabite palice in aktivirajte še trup in zgornja uda. Pri kolesarjenju je večina teže na sedežu, obremenitev pedalov pa lahko prilagodite svojim trenutnim zmož­nostim. V bazenu boste vpliv teže povsem izničili, plavanje pa je tudi zelo velik porabnik kalorij. Tem dejavnostim bi sam dodal še vaje za krepitev, raztezanje, sprostitev. Ker jih lahko izvajamo počasneje, imamo možnost bolje nadzorovati gibanje telesa in tako tudi spoznavamo svoje realne zmožnosti. Meni so vaje pri srcu predvsem zato, ker jih lahko izvajam kadarkoli, kjerkoli in jih je nešteto.

Pri vseh aktivnostih, ki se jih lotevate, se vprašajte, ali jih izvajate varno. Ali vaša tehnika mogoče ne škoduje vašemu telesu? Pri fizioterapevtski obravnavi pacienta vedno preverim, katere vaje izvaja in kako. Pri težavah s kolenom zagotovo preverim tehniko počepa in izpadnega koraka. Kdor ima težave z ledveno hrbtenico, mi najpogosteje pokaže, kako izvaja trebuš­njake, in večinoma so potrebne precejšnje korekcije. Najraje takšno vadbo kar odsvetujem. Še bolj previden sem pri izbiri vaj pri čezmerno težkih pacientih. Z vajami lahko dosežemo hitre in dobre terapevt­ske, pa tudi shujševalne rezultate. Pri tem je treba varovati telo, da se bo sposobno gibati tudi čez leta. Če zaradi nepravilno izvedenih vaj (npr. pregloboki počepi, nepravilno izvedeni trebušnjaki) poškodujemo hrustanec kolenskega sklepa oz. pridelamo hernijo medvretenčnega diska, smo naredili več škode kot koristi.

Priporočam vam, da se izgube telesne teže lotevate celostno in s pomočjo za to usposobljenih strokovnjakov. Ob pojavu kakšne bolečine pa k sodelovanju povabite še fizioterapevta.

***

Po (elektronski) pošti

Vaša vprašanja za Nedelove svetovalce pričakujemo na naslovu Nedelo, Dunajska 5, 1509 Ljubljana, s pripisom Za svetovalnico, ali na elektronskem naslovu svetovalnica@delo.si. Napišite še, kateremu svetovalcu je namenjeno vaše vprašanje. Svetujejo Janja Dermastja,Modra ura; Izidor Gašperlin, partnerski in družinski terapevt; Dunja Gačnik, inštruktorica stott pilatesa® in osebna trenerka; Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt.



Vadba pri čezmerni telesni teži

V bazenu se vpliv teže povsem izniči, plavanje pa je tudi zelo velik porabnik kalorij. Foto: Fotodokumentacija Dela

Prijavi sovražni govor