Po vozniški izpit kar na črni trg

Policisti in kriminalisti so razkrinkali razvejano mrežo lažnih potrdil o varni vožnji in nepravilnosti v avtošolah.

Objavljeno
12. november 2013 15.46
uho*Podkupovanje
Mitja Felc, kronika
Mitja Felc, kronika
Ljubljana – Kar nekaj časa so krožile govorice, da je izgubljen vozniški izpit ali potrdilo o tečaju varne vožnje mogoče dobiti na črnem trgu, a je število tovrstnih goljufij presenetilo tako preiskovalce kot načrtovalce povsem prevetrenih pravil, ki so ravno z omenjenimi novostmi najbolj zarezala v cestnoprometno zakonodajo. Zdaj se je pokazalo, da je v sistemu zevala velika luknja.

Policisti in kriminalisti so na območju celotne Slovenije v letih od 2010 do 2012 pregledali programe avtošol pri treningih varne vožnje. Pokazalo se je, da je kar 36 šol vožnje krepko zabredlo v gospodarsko kriminaliteto in korupcijo. A niso goljufali le pri varni vožnji, kriminalisti so namreč ugotovili, da so najhujši kršitelji cestnoprometnih predpisov, ki so jim zaradi prekrškov odvzeli vozniško dovoljenje, za novo potrdilo o opravljenem vozniškem izpitu odšteli od 1200 do 1700 evrov s tem, da niso opravili nobenega od procesov izobraževanja; teoretični in praktični del iz prve pomoči, tečaj CPP, teoretični in praktični del izpita, za »glavno vožnjo« pa so dobili zagotovilo, da jo bodo opravili. Po slovenskih cestah se tako zdaj vozi najmanj 150 najnevarnejših voznikov.

Več tisoč nepravilnosti

Številke so skrb vzbujajoče predvsem pri treningih varne vožnje, ki jih morajo po veljavni zakonodaji opraviti vozniki začetniki in tisti prekrškarji, ki jim je zakon omogočal, da si iz evidence izbrišejo nekaj kazenskih točk. Sumljive poti vodijo na poligon v Avstrijo, kjer je večina opravljala praktični del varne vožnje, a se je pokazalo, da jih tam sploh ni bilo. Težava je, ker so naši nadzorni organi krajevno pristojni le za nadzor v Sloveniji. V lovke preiskave se je zato ujel tudi uradnik v Javni agenciji za varnost prometa RS (AVP), saj je v nasprotju s slovensko zakonodajo izdal odločbo, ki je dovoljevala izvajanje praktičnega dela na poligonu v Avstriji. Sumijo ga zlorabe uradnega položaja ali uradnih pravic.

V omenjenem času so izdali 4515 potrdil o opravljenem tečaju varne vožnje, samo 920 kandidatov pa je to opravljalo v Sloveniji. Mladi vozniki so morali za lažno potrdilo odšteti od 100 do 120 evrov, vozniki povratniki pa 250 evrov. Od 7338 potrdil za brisanje kazenskih točk je po sedanjih ugotovitvah spornih najmanj 3200 potrdil, cena potrdila pa je znašala med 200 in 250 evri. Pri tem je Bojan Žlender, v. d. generalnega direktorja direktorata za promet, izpostavil, da ga pri tem čudi, da jih je, kot kaže, gnalo le to, da bi potrdilo dobili po najlažji poti, saj bi po legalni zanj odšteli enako, v nekaterih primerih celo manj. »Pri tem se ne zavedajo, da je trening varne vožnje res pozitivna izkušnja,« je dodal.

Obširna preiskava še ni končana

Za pristojne so omenjene goljufije, ki še kako lahko vplivajo na varnost slovenskih cest, precej boleče, saj so se dogajale ravno na področju, kjer so si strokovnjaki in pisci zakonodaje nadejali največ uspeha. Tako imenovani četverček novih predpisov (zakon o pravilih cestnega prometa, zakon o voznikih, zakon o motornih vozilih in zakon o javnih cestah) leta 2011 ni prinesel le (nepriljubljenih) višjih glob in z normativnimi pravili moderniziral tovrstno področje, temveč je kot največjo novost vpeljal prav razne edukacijske delavnice (za najhujše in ponavljajoče prekrškarje) in treninge varne vožnje (za novopečene voznike in povratnike), ravno tu pa so jim pooblaščene uradne osebe, predstavniki avtošol in vozniki zadali najhujšo klofuto. Goljufije namreč štejejo v tisočih, bojijo pa se, da jih bo še več, saj preiskava še ni končana. Za zdaj kriminalisti preverjajo še 1585 zadev, pri katerih sumijo, da so v ozadju kazniva dejanja, ki se preganjajo po uradni dolžnosti.

Goljufom grozita odvzem izpita in kazenski pregon

Veliko sistemsko napako bodo zdaj poskušali odpraviti s spremembo zakona o voznikih, po kateri se nameravajo osredotočiti na natančnejša pravila pri izvajanju določenih programov in predvsem zaostriti nadzor.

Kako je s tistimi vozniki, ki so si dovoljenje za udeležbo v cestnem prometu kupili na črnem trgu, je bil Dušan Florjančič, vodja sektorja za gospodarsko kriminaliteto v upravi kriminalistične policije, jasen. »Zoper vse, pri katerih bomo ugotovili znake kaznivih dejanj, bomo ukrepali skladno s svojimi pooblastili, za odvzem vozniških dovoljenj na podlagi lažnih listin pa so pristojne upravne enote, ki jih bomo o tem obvestili.«

Franc Pojbič, nekdanji v. d. AVP, ki je v času svojega mandata večkrat javno povedal, da šole vožnje poslujejo precej po domače, nad ugotovitvami preiskovalcev niti ni začuden. »Vsi uradniki in direktorji različnih služb, ki so bili v času omenjenih nepravilnosti na položajih, so odgovorni za takšne razmere. Ko sem nastopil svojo funkcijo, sem jo vzel zelo resno ter izdelal in izvajal strokovni nadzor nad avtošolami,« je poudaril. Pravi, da bi se v tem sistemu našlo še kar nekaj kaznivih dejanj oziroma nepravilnosti.