Sistem za samodejne klice na pomoč že poskusno deluje

Redno delovanje sistema e-Call je v Sloveniji predvideno leta 2015, do konca leta 2017 pa bo moral delovati v vseh državah EU.

Objavljeno
03. julij 2014 14.37
Marjana Hanc, Kranj
Marjana Hanc, Kranj
Kranj – V Sloveniji je sistem za reševanje življenj s samodejnimi klici iz avtomobilov, udeleženih v prometnih nesrečah, pripravljen in Slovenija je med prvimi državami EU, ki so vseh 13 regijskih centrov za obveščanje opremile za sprejem klicev e-Call. Zdaj klic e-Call poskusno deluje v celotnem mobilnem omrežju Telekoma, redno delovanje sistema pa je predvideno v prihodnjem letu.

Vodja Centra za obveščanje na Upravi RS za zaščito in reševanje Boštjan Tavčar je povedal, da so pričakovanja zelo velika: s popolno uveljavitvijo vseevropskega avtomobilskega klica v sili e-Call bi v EU zmanjšali število smrtnih žrtev za 2500, zmanjšali bi tudi resnost poškodb za deset do 15 odstotkov ter družbi omogočili občutne prihranke pri stroških zdravstvene oskrbe. Če to prenesemo na slovenske razmere: po podatkih Statističnega urada RS je bilo leta 2012 na slovenskih cestah 130 smrtnih žrtev, po oceni pa bi zaradi hitrejšega posredovanja reševalcev njihovo število zmanjšali za okoli šest odstotkov.

Sistem mora delovati do najpozneje konca leta 2017 v vseh državah EU in v tem letu bo tudi naprava za samodejni klic na pomoč obvezni del vseh novih avtomobilov na evropskih trgih. Zdaj ima po podatkih Avto-moto zveze Slovenije sistem za e-Call vgrajenih 0,7 odstotka avtomobilov v EU. Generalni sekretar AMZS Robert Štaba je navdušen, da je Sloveniji prvi uspelo nekaj narediti pri varovanju zdravja ljudi, in kupcem novih vozil svetuje, naj bodo pri nakupu pozorni tudi na to napravo, ki jo bo mogoče za približno sto evrov tudi dokupiti in vgraditi v rabljena vozila. »Skoraj vsaka družina v Sloveniji že ima koga, ki je bil resno poškodovan v prometni nesreči, in zato je pomembno, da imamo v avto vgrajeno napravo, ki rešuje življenja. Gre pa lahko tudi za širšo komercialno zgodbo,« pravi Štaba. Podatke ob zastojih lahko poleg reševalnih služb uporabijo tudi druge ustanove, povezane s prometom in prometno varnostjo. Še posebno pa je e-Call pomemben v nesrečah na cestah, kjer je malo prometa, in pri nesrečah, ki se zgodijo brez očividcev. Z daljšanjem časa do posredovanja se močno zmanjšujejo možnosti preživetja.

Da je uvedba klica e-Calla tudi velika priložnost za slovenska podjetja, pa je potrdil Gorazd Novak iz podjetja Iskratel. Konzorcij podjetij, ki ga vodi Iskratel, je izvedel raziskovalni projekt, vreden 787.000 evrov. Ker ustrezne tehnološke rešitve še niso razvite, je nastal zamik, Iskratel pa vidi možnost za prodor na evropske trge. V večini držav EU so večinoma razvili pilotne sisteme, v Sloveniji pa omrežje deluje po vsej državi. »Ves sistem je bil zgrajen na domačem znanju. Poskrbeli smo za ustrezno nadgradnjo mobilnega omrežja, da to ustrezno sprejema in posreduje klice v sili,« je poudaril Matjaž Beričič iz Telekoma Slovenije. Da bi po poskusnem obdobju leta 2015 prešli na redno delovanje, pa je treba urediti še centralno vozlišče za sprejem klicev, za kar bi potrebovali približno 150.000 evrov; teh Uprava RS za zaščito in reševanje še nima.