Smrt med pešci kosi tudi na prehodih

Ključno za varnost pešcev je, da se na pot podajo s kresničkami ali odsevnimi trakovi.

Objavljeno
30. september 2013 20.15
*rsi* MNENJA/SOBOTNA
Jelka Simončič, kronika
Jelka Simončič, kronika

Ljubljana – Pešci so med najbolj ogroženimi udeleženci v prometu, saj je delež mrtvih pešcev na sto poškodovanih med največjimi glede na druge skupine udeležencev. Za njihovo varnost pa so zaradi daljših noči in slabše vidljivosti še posebno neugodni jesenski in zimski meseci.

Kot nosilec aktivnosti na področju varnosti pešcev je Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa – Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu v sodelovanju z drugimi institucijami, ki skrbijo za večjo prometno varnost, tudi pred letošnjo jesenjo pripravila vrsto preventivnih aktivnosti za večjo varnost pešcev.

Od 1. do 7. oktobra bo po vsej Sloveniji potekala preventivna akcija Pešec z geslom Bodi previden, s katero želijo zmanjšati število prometnih nesreč, kjer so udeleženi pešci, in zmanjšati najhujše posledice prometnih nesreč, pešce pa spodbuditi, da bi za svojo varnost poskrbeli tudi sami, tako bi jih čim več uporabljalo odsevna telesa (kresničke, odsevne trakove).

Najbolj ogroženi so pešci nad 64 let

Delež mrtvih med pešci je več kot dvakrat večji kot pri voznikih osebnih avtomobilov in kolesarjev, skrb vzbujajoče pa je predvsem število prometnih nesreč pešcev v naseljih in tudi na prehodih za pešce. Najbolj so ogroženi pešci v starosti nad 64 let, med poškodovanimi je tudi veliko otrok do desetega leta starosti in najstnikov.

Število pešcev, ki so bili udeleženi v prometni nesreči, se na splošno zmanjšuje, se je pa njihov delež med vsemi smrtnimi žrtvami v prometu letos povečal na kar 20 odstotkov. Letos je do 1. septembra v prometnih nesrečah umrlo 15 pešcev (vseh mrtvih na slovenskih cestah je bilo 74), kar je 67 odstotkov več kot v istem obdobju lani, 50 jih je bilo hudo poškodovanih. Večina (66 odstotkov) smrtnih prometnih nesreč z udeležbo pešca se je zgodila v naseljih, pri tem pa nobeden ni bil povzročitelj prometne nesreče s svojim ravnanjem.

Štirje pešci so umrli na avtocesti, potem ko so imeli prometno nesrečo z vozilom, zato ni odveč ponovno opozorilo na ustrezno ravnanje voznikov ob morebitni nesreči na avtocesti – uporaba odsevnega brezrokavnika, med čakanjem na pomoč se je treba umakniti za zaščitno ograjo. Večina pešcev, udeleženih v prometnih nesrečah, je bila starejša od 50 let, pri umrlih jih je bila skoraj polovica starejša od 64 let, med hudo poškodovanimi so tudi trije otroci do 14. leta starosti.

S starostjo se ogroženost pešcev izjemno povečuje, saj je večina nesreč, ki jih povzročijo starejši s svojimi napakami, posledica slabšanja psihofizičnih sposobnosti (oženje vidnega polja, kratkotrajni spomin, slabšanje sposobnosti za oceno hitrosti in oddaljenosti vozil), neustrezne barve oblačil, neuporabe odsevnih predmetov in ne nazadnje tudi hoje pod vplivom alkohola.

Policisti bodo pozorni na ključne napake

V akciji bodo sodelovali tudi policisti; ta teden se bodo osredotočili na nadzor prometa še zlasti v poznih popoldnevih oziroma temnih delih dneva, pozorni bodo na izsiljevanje prednosti pešcev na zaznamovanih prehodih za pešce (policisti so lani in tudi letos zaznali povečanje števila prometnih nesreč zaradi tega vzroka), opozarjali bodo tudi pešce, da morajo biti vidni – oblečeni v svetla oblačila, nositi odsevna telesa ...

Skrbeli bodo tudi za to, da bodo površine, namenjene pešcem, prehodne. Vozniki se morajo zavedati, je na včerajšnji novinarski konferenci poudaril Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije GPU, da so tudi oni pešci, zato naj se do pešcev vedejo tako, kot bi si sami želeli, da se vozniki vedejo do njih, ko niso za volanom.

Večje varnosti pešcev ni mogoče doseči le s preventivnimi aktivnostmi, je povedal v. d. direktorja Javne agencije RS za varnost prometa Igor Velov, ampak potrebujemo tudi intenzivne ukrepe za zagotavljanje ustrezne prometne infrastrukture za pešce, usposabljanje in vzgojo voznikov ter nadzor in kaznovanje tistih, ki s kršenjem cestnoprometnih predpisov povzročajo prometne nesreče.