Število nesreč v EU se že nekaj let zmanjšuje

Slovenija je z 61 žrtvami na milijon prebivalcev še vedno nad evropskim povprečjem, razmere pa se izboljšujejo.

Objavljeno
03. maj 2014 12.04
SLO., VRANSKO, PROMETNA NESRECA, 14.4.2014, FOTO: DEJAQN JAVORNIK
Marko Jakopec, kronika
Marko Jakopec, kronika
Ljubljana – Podatki o varnosti v prometu kažejo, da se je lani že drugo leto zapored zelo zmanjšalo število smrtnih žrtev na evropskih cestah. Glede na leto 2012 je bilo lani osem odstotkov manj smrtnih primerov. Evropska unija je na dobri poti, da doseže cilj zmanjšanja števila smrtnih žrtev v prometu med letoma 2010 in 2020 za polovico.

Poročilo evropske komisije ugotavlja, da je prometna varnost ena največjih zgodb o uspehu v Evropi. Od leta 2010 se je število smrtnih žrtev zmanjšalo za 17 odstotkov, kar pomeni, da je bilo rešenih 9000 življenj. Vendar statistike vsebujejo skrb vzbujajoče podatke za ranljive skupine udeležencev v prometu. Število smrtnih žrtev med pešci se zmanjšuje pod pričakovanji, med kolesarji pa se je v zadnjem času celo povečalo, kar je delno posledica večjega števila kolesarjev na cestah.

 Primerjalna analiza kaže, da so med državami članicami EU velike razlike. Povprečno umre na cestah v EU 52 ljudi na milijon prebivalcev. Države z najmanjšim številom tragičnih primerov so še vedno Velika Britanija, Švedska, Nizozemska in Danska, kjer poročajo o 30 umrlih na milijon prebivalcev. Najslabše rezultate kažejo Poljska, Bolgarija, Hrvaška, Latvija, Litva in Grčija. Svoj položaj na seznamu so izboljšale predvsem Španija, Nemčija in Slovaška, ki so se zdaj pridružile tradicionalno najboljšim državam.

Tiste države članice, ki so sicer dosegle napredek, vendar je njihov podatek o številu smrtnih žrtev še vedno precej višji od povprečja EU, so pozvane, da okrepijo svoja prizadevanja. Posebno pozornost je treba nameniti Latviji, kjer se varnost na cestah v zadnjem letu žal ni izboljšala niti za spoznanje. Število smrtnih žrtev se je povečalo tudi na Malti in v Luksemburgu, čeprav so skupne številke v teh dveh državah tako nizke, da velika nihanja iz enega leta v drugo niso statistično značilna.

Slovenija je z 61 žrtvami na milijon prebivalcev še vedno nad evropskih povprečjem, čeprav se je število v zadnjih letih nenehno zmanjševalo. V primerjavi z letom 2012 se je število smrtnih primerov na naših cestah lani znižalo za štiri odstotke.

Evropski akcijski program za varnost v cestnem prometu, po katerem naj bi se število smrtnih žrtev v desetih letih za polovico zmanjšalo, vsebuje ukrepe za izboljšanje vozil, infrastrukture in vedenja udeležencev v prometu. Primera nedavnih pobud sta novo evropsko vozniško dovoljenje in začetek veljavnosti pravil, ki omogočajo čezmejno izvajanje prometnih prekrškov. Kljub zmanjševanju števila tragičnih primerov pa na evropskih cestah vsak dan še vedno umre 70 ljudi, kar zahteva nadaljnja prizadevanja evropskih držav za njihovo zmanjšanje.

Akcijski program EU za obdobje 2011–2020

Evropski akcijski program za varnost v cestnem prometu 2011–2020 določa ambiciozne načrte za zmanjšanje števila smrtnih žrtev na evropskih cestah za polovico v prihodnjih desetih letih. Najnovejše ključne spodbude, na primer, vključujejo novo evropsko vozniško dovoljenje in začetek veljavnosti direktive o čezmejnem izvrševanju, ki omogoča preganjanje prometnih prekrškov čez mejo. Evropski parlament je sprejel predlog za izboljšanje tehničnih pregledov osebnih avtomobilov, storjen pa je bil tudi velik korak k uresničevanju ciljev strategije za zmanjšanje števila hudo poškodovanih udeležencev v cestnem prometu.

Po lanskem prelomnem letu zaradi nove skupne opredelitve hudih poškodb v cestnem prometu na ravni EU so države članice zdaj začele zbirati prve podatke v skladu z novo opredelitvijo. Podatki, zbrani leta 2014, bi morali biti na voljo na začetku leta 2015, takrat pa bo mogoče tudi začeti priprave za doseganje cilja za zmanjšanje števila hudo poškodovanih v cestnem prometu. Od leta 2015 je mogoče pričakovati sprejetje strateškega cilja za zmanjšanje hudih poškodb v cestnem prometu.