Tretjina odraslih na zadnjih sedežih še vedno nepripeta

Na dan, ko se je začela preventivna akcija, so policisti poročali o nesreči, v kateri so bili poškodovani trije (nepripeti) otroci.

Objavljeno
13. marec 2017 14.20
gpu/avto
Ju. P.
Ju. P.
Ljubljana – Čeprav so na zadnjih sedežih varnostni pasovi nekoliko manj učinkoviti, saj tveganje za hude poškodbe in smrtne žrtve zmanjšajo (le) za četrtino, pa vseeno predstavljajo precejšnjo razliko, zaradi katere je pripenjanje na zadnjih sedežih prav tako smiselno, opozarjajo pri Agenciji za varnost prometa. A tretjine potnikov v avtomobilih to še vedno ne prepriča.

Včeraj se je začela nacionalna preventivna akcija Varnostni pas, ki bo pod okriljem Javne agencije RS za varnost prometa (AVP) potekala do 26. marca, cilj akcije, katere slogan je Vam je že KLIKnilo?, pa je povečati delež pripetih voznikov in potnikov med vožnjo. Kot ugotavljajo pri AVP, večina ljudi sicer pozitivno ocenjuje uporabo varnostnih pasov, vendar pogosto, predvsem na vsakodnevnih in krajših vožnjah, podcenjuje tveganje in možne posledice trka.

Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrtno žrtev kar za polovico, skoraj toliko zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe, ter za skoraj četrtino zmanjša tveganje za nastanek lažjih poškodb, tako pri voznikih kot pri sopotnikih na sprednjih sedežih. Čeprav je torej na zadnjih sedežih varnostni pas z zmanjšanjem tveganja za hude poškodbe in smrtne žrtve za četrtino manj učinkovit kot na prednjih sedežih, še vedno lahko predstavlja razliko med življenjem in smrtjo. Varnostni pas je najbolj učinkovit pri direktnih trkih od spredaj in pri prevrnitvah.

O nesreči, v kateri so bili poškodovani kar trije otroci, ki niso bili ustrezno pripeti, so ravno včeraj sicer poročali s policijske uprave Novo mesti. Kot so sporočili, se je v Prelesju na območju Šentruperta v nedeljo popoldan zgodila prometna nesreča dveh osebnih avtomobilov. Trebanjski policisti so opravili ogled in ugotovili, da je nesrečo povzročila 34-letna voznica, ki je v križišču izsilila prednost 23-letnemu vozniku. V nesreči se je lažje poškodovala povzročiteljica in kar pet potnikov v vozilu drugega udeleženca, med njimi trije otroci. »Policisti so zaradi kršitev cestnoprometnih predpisov izdali plačilni nalog povzročiteljici nesreče in 23-letnemu udeležencu. V avtomobilu je namreč prevažal več oseb, kot je dovoljeno, otroci na sedežih niso bili zavarovani z ustreznim zadrževalnim sistemom, avtomobil pa ni bil registriran,« so še pojasnili na PU Novo mesto.

Ženske pogosteje pripete kot moški

V lanskem letu je v Sloveniji umrlo 45 voznikov in 16 potnikov osebnih vozil, 21 oziroma 34 odstotkov jih v času nesreče ni uporabljalo varnostnega pasu. »Opazovanja, ki jih je izvedla AVP, kažejo, da med vožnjo uporablja varnostni pas 90 odstotkov voznikov, 92 odstotkov potnikov spredaj in le 67 odstotkov na zadnjih sedežih. Otroci so v povprečju pripeti v 93 odstotkih,« pojasnjujejo pri AVP in dodajajo, da so ženske v povprečju pogosteje pripete kot moški. Vozniki so glede tega sicer najbolj skrbni na avtocestah in nato na regionalnih cestah, medtem ko je najnižji delež pripetosti na ulicah znotraj naselij.

»Statistični podatki o prometnih nesrečah z udeležbo otrok kažejo, da so otroci najpogosteje, in sicer v več kot 60 odstotkov primerov huje poškodovani v nesrečah, ker v vozilih niso ustrezno pripeti in nameščeni v otroških varnostnih sedežih. »Otroci, manjši od 150 centimetrov, morajo biti nameščeni v otroških varnostnih sedežih, ki so primerni njihovi velikosti in teži,« pravijo pri AVP in dodajajo, da se je pripetost otrok v zadnjem desetletju zelo povečala, kar je posledica preventivnih aktivnosti in usklajenih akcij. Kljub temu pa otroci še vedno prepogosto niso pripeti ali pravilno pripeti v ustreznih sedežih na ulicah znotraj naselji. »Otroci morajo biti pripeti prav na vseh vožnjah, tudi najkrajših od doma do šole ali vrtca. S poznanim sloganom Red je vedno pas pripet, s katerim Pasavček nagovarja in uči otroke po slovenskih vrtcih in osnovnih šolah, sporočamo prav to: da je edino pravilno in sprejemljivo, da smo med vožnjo vedno vsi pripeti,« še pravijo pri AVP. V letošnjem letu v projektu Pasavček sicer sodeluje 776 skupin in oddelkov, kar pomeni skupno več kot 15.300 otrok, ki se aktivno preko projektnega dela učijo o varni vožnji in pravilni pripetosti.

V času akcije bo na to temo potekalo več aktivnosti, in sicer različne medijske akcije, informirali in osveščali bodo mlade kandidate za voznike, po vrtcih in šolah bodo potekale demonstracije pravilne uporabe otroških sedežev, policija in občinska redarstva pa bodo v času akcije poostreno nadzirala uporabo varnostnih pasov pri vseh potnikih, tudi v okolici šol, vrtcev in nakupovalnih središč.