Trije od štirih med vožnjo uporabljajo telefon

Prometna varnost: Zaradi podaljšanja reakcijskega časa je uporaba mobilnika med vožnjo vse večja grožnja varnosti.

Objavljeno
16. januar 2017 20.52
Simona Fajfar
Simona Fajfar

Ljubljana – »Pri uporabi telefona med vožnjo ni toliko problem v motoriki oziroma v tem, da držiš telefon v roki. Problem je naša pozornost. Možgani se preusmerijo na pogovor in voznik preprosto spregleda dogajanje na cesti,« opozarja psiholog Marko Polič.

»Uporaba telefona med vožnjo je vedno večji problem,« pravi Igor Velov, direktor Javne agencije RS za varnost prometa, kjer so pred letom dni predstavili skrb zbujajoče rezultate ankete: od 1000 anketiranih voznikov jih kar 75 odstotkov med vožnjo uporablja mobilni telefon. Sedeminštirideset odstotkov uporablja telefon za klicanje oziroma sprejemanje klicev, 30 odstotkov za pisanje in pregledovanje sporočil, šest odstotkov za pregled socialnih omrežij, pet odstotkov za pregled spletnih strani, sedem odstotkov za pisanje beležk in opomnikov …

Velov rezultate ankete sklene v preprost izračun, da trije od štirih voznikov vozijo in uporabljajo telefon, podobno pa je tudi pri pešcih in kolesarjih. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije pri Generalni policijski upravi, pravi: »Opažamo, da so včasih redki telefonirali, sedaj pa je zelo razširjeno ne le telefoniranje, ampak tudi pošiljanje sporočil, tvitanje in podobno. V Sloveniji se premalo zavedamo, kakšna nevarnost je uporaba telefona med vožnjo.« Vozniki avtomobilov sicer vedo, da je pri nas uporaba telefona med vožnjo prepovedana – globa je 120 evrov -, a prepoved velja tudi za kolesarje, mopediste, motoriste.

Pogovora s sovoznikom ne gre enačiti

Marko Polič razloži, da je uporaba telefona med vožnjo izjemno nevarna zaradi psihologije pogovora in načina, kako delujejo naši možgani: »Pri telefonskem pogovoru nas možgani silijo, da smo v stalnem stiku s sogovornikom, kar pomeni, da je naša pozornost usmerjena na pogovor, ne pa na vožnjo.« In v takem primeru ni težko spregledati pešca ali kakšno drugo nevarnost, ki jo zbran voznik mirno reši. Prav tako niso problematični pogovori s sovozniki, dodaja Polič, ker se oba, voznik in sopotnik, s pogovorom prilagajata razmeram na cesti in na primer v bližini križišča pogovor zamre.

Uporaba telefonov med vožnjo – pogovarjanje, pošiljanje sporočil, brskanje po spletu ali objavljanje na socialnih omrežjih – je zaradi podaljšanega reakcijskega časa voznika ena od večjih groženj prometni varnosti. To opozarjajo tudi tuje raziskave, kjer reakcijo voznika med uporaba telefona med vožnjo primerjajo z reakcijo opitega voznika. Avstralska raziskava je pokazala, da so vozniki, ki se pogovarjajo prek prostoročnega telefona, za 18 odstotkov počasnejši pri zaviranju, prav tako pa so za 17 odstotkov počasnejši pri ponovnem pridobivanju hitrosti. Ena od ameriških raziskav pa je pokazala, da je ob pogovoru po telefonu štirikrat večja možnost, da bo voznik zgrešil izvoz.

Uporaba mobilnega telefona bistveno vpliva tudi na voznikovo vidno zaznavanje sprednjega dela vozišča, pravijo izsledki ameriške raziskave iz leta 2013. Najbolj je kritično pisanje SMS-sporočil, saj voznik v povprečju ne gleda na vozišče kar 23,2 sekunde. Raziskave tudi opozarjajo, da je enako nevarna tudi uporaba prostoročne opreme za telefoniranje med vožnjo, saj gre, kot opozarja psiholog Polič, za preusmeritev voznikove pozornosti z vožnje na pogovor.

Problem, ko virtualni svet zamegli realnost

Miha Kramli, terapevt in vodja ambulante za bolezni odvisnosti v Novi Gorici, pravi, da je pozitivno, dokler je človek odvisen od pametnih telefonov in prek njih opravlja določena opravila. Problem je zasvojenost: »Ločiti moramo, ko nam nova tehnologija podpira realnost in na primer prek telefona – seveda ne med vožnjo – plačujemo položnice. Problem nastane, če nam virtualni svet zamegli realnost.« Zato bi morale še posebej šole vožnje, je prepričan Kramli, bodočim voznikom vcepiti vedenje o nevarnostih novih tehnologij v prometu: »Zavedati bi se morali, da lahko z uporabo telefona med vožnjo tudi koga ubijejo ali poškodujejo sebe.«

Problem uporabe telefonov med vožnjo so pravno opredelili v številnih državah. V Italiji, na primer, voznika, ki uporablja telefon med vožnjo, kaznujejo z globo in mu obenem za dva meseca odvzamejo vozniško dovoljenje. V ameriški državi Utah pa od leta 2009 velja zakon, po katerem je vozniku, ki med vožnjo pošilja sporočila in povzroči prometno nesrečo s smrtnim izidom, zagrožena kazen 15 let zapora.

Koliko nesreč se je pri nas zgodilo zaradi uporabe telefona med vožnjo, ni znano, saj vemo le za tiste primere, ko je voznik to povedal. Da pa je uporaba telefonov med vožnjo zelo razširjena, kaže 14.288 kršitev, ki jih je zabeležila policija lani zaradi uporabe naprav in opreme, ki zmanjšujejo slušno in vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Med kršitelji je bilo 13.830 voznikov motornih vozil in 458 kolesarjev, mopedistov ...

Zato so pod okriljem agencije za varnost prometa včeraj začeli dvotedensko nacionalno preventivno akcijo Vozimo pametno!, s katero želijo opozoriti na nevarnost uporabe telefona med vožnjo in zmanjšati stopnjo njihove uporabe. Na pristojne ustanove pa so podali predlog, da bi imela policija dostop do podatkov mobilnih operaterjev in bi lahko preverili, ali je voznik v času prometne nesreče uporabljal telefon. »Ne zanima nas, koga je klical in zakaj, ampak je pomembno le, ali je bil telefon v času nesreče uporabljen ali ne,« prav Ivan Kapun. Agencija je podala tudi pobudo za strožjo zakonodajo pri sankcioniranju kršiteljev in bi bila uporaba mobilnega telefona med vožnjo hujši prekršek, tako da bi kršitelj poleg denarne kazni dobil tudi pet kazenskih točk.