Fetiši in reference glasbenega založništva

Ljubljansko ogledalo: Osmi Tresk, glasbeno-založniški festival v Kinu Šiška in Pritličju.

sob, 11.03.2017, 15:00

Konec tega delovnega tedna je na dveh lokacijah, v Kinu Šiška in Pritličju, potekala osma edicija festivala Tresk, ki ga prireja Radio Študent. Gre za manifestacijo, ki združuje predvsem tiste, ki glasbo ustvarjajo, jo zalagajo, organizirajo glasbene dogodke ali glasbo samo radi poslušajo. Dogodek so pospremili praktične delavnice, sejem glasbenih založnikov in koncerti, podelili pa so tudi nagrade za najboljše likovne podobe glasbenih dogodkov.

»Trrreesk!!« se je razleglo iz zvočnikov v prvem nadstropju Kina Šiške, da so nič hudega sluteči zbiralci plošč kar poskočili z založenimi stojnicami vred. In Pia Nikolič, kot se tudi spodobi za špikerko Radia Študent, je takoj dobila njihovo popolno pozornost. Imela je namreč nalogo razglasiti zmagovalce Treskovega natečaja za najboljšo podobo albuma, glasbenega dogodka in najboljšo koncertno fotografijo. Glasbeni dogodek je namreč vključeval tudi ta neglasbeni vidik, brez katerega pa bi bilo gotovo prodanih manj plošč, bilo bi manj obiskovalcev na koncertih in manj branih člankov. V obračunu najboljših se je spopadlo 35 albumov, 23 plakatov in 62 fotografij. Žirija je določila zmagovalce. V prvi kategoriji je zmagala naslovnica Gramatikovega albuma Epigram, ki ga je izdala njegova založba Lowtemp. Oblikovala sta jo Nina Vrhovec in Miha Brodarič. Med presežki del v tej kategoriji je žirija podelila še dve posebni omembi, in sicer Ani Maraž ter Nejcu Franci za oblikovanje naslovnice albuma ter usb-ključka za »arhitekturno gradnjo« podobe albuma Domestic skupine Mart, ki je izšel v samozaložbi. Drugo posebno omembo pa je dobil albumzin zasedbe Jimmy Barka Experience: Stolen Boats, ki sta ga soustvarila Jure Engelsberger in Mina Fina.

Za najboljšo podobo glasbenega dogodka je bila izbrana serija plakatov oblikovalca Luke Bevka, ki je po mnenju žirije na preprost, a učinkovit način vabila na koncert v avtonomni coni Argo v Izoli. Po zaslugi plakata bi bil koncert nedvomno razprodan, če ne bi odpadel. Tudi v tej kategoriji so podelili posebno omembo, in sicer plakatom Klemna Ilovarja in Nejca Praha za serijo koncertov Koordinate zvoka, ki jo je lani v Pritličju kuriral pozavnist in producent Žiga Murko. Čeprav se s plakatov, kot je dodala žirija, ni dalo ravno razbrati, kakšen dogodek sploh oglašujejo, jih je navdušila vizualna prepričljivost.

Čisto od blizu ujeto obličje pevke ameriške skupine A Giant Dog, ki v kamero steguje sredinec, je Sebastijan Iskra posnel v italijanskem Astro clubu v Fontanafreddi in žirijo prepričal, da mu je podelila nagrado za najboljšo ponazoritev koncertnega vzdušja, saj je bilo njegovo delo izjema v poplavi na natečaj prispelih šminkerskih fotografij.

Kuriozitete in legende

Po podelitvi prestižnih nagrad – poleg simboličnega goodiebaga oziroma vrečke s priboljški so si zmagovalci natečaja prislužili še dodatno alinejo v svojem ceveju in s tem morda dobili nekaj dodatnih točk na naslednjem državnem ali mestnem razpisu – je življenje na sejmu spet steklo v svojem ritmu. Založniki (bilo jih je okoli trideset) so predstavljali svoje varovance, ki so jih izdali na cedejkah, vinilkah, kasetah ali zgolj digitalno, za nekatere pa izdelali še bedže, skodelice, majice ali knjige. Živobarvni coverji so pričali o tem, da založbe ne sledijo zapriseženi vizualni podobi, ampak odločitev o videzu albuma prepuščajo posameznim umetnikom.

»To je bolj fetiš, postranska dejavnost našega zavoda,« je povedala Špela Trošt z zavoda Sploh, ki na leto izda po dva albuma s sodobno improvizirano in komponirano glasbo. Plošče izidejo v 300 do 500 kosih in kupce najdejo predvsem prek interneta, na promocijskih prireditvah, kot je Tresk, in na koncertih. Poleg tega so cedeji nosilci dobrega glasu v deveto vas – pošiljajo jih tujim kritikom, ki nato o njih spišejo kakšno dobro besedo, ta pa spet glasbeniku (in založbi) služi za referenco na razpisih.

Iz Šiškine katedrale so se medtem že zaslišali prvi zvoki 18-članskega primorskega zborovskega brass benda Nesesari Kakalulu, ki je otvoril koncertni del Treska. »Obskurnost« dogodka, kot je povedal Jaka Špiler, glasbeni redaktor in organizacijski vodja dogodka, namreč snovalcem omogoča, da na oder postavijo še kakšno partikularno kurioziteto, kot je tudi zasedba Smrt boga in otrok. Za uravnoteženje pa so prvega dne poskrbeli veterani Jani Kovačič in Ana Pupedan ter Carnaval kitarista Vitje Balžalorskega.

Prijavi sovražni govor