Ljubljanski torki in newyorške srede

Ljubljansko ogledalo se je tokrat razgledovalo po New Yorku, kjer se je januarja začel cikel slovenskega jazza.

Objavljeno
20. januar 2016 11.19
Tina Lešničar
Tina Lešničar

New York – Medtem ko so ljubljanski Cankarjevi torki v novi zimski sezoni v polnem teku, se vzporedno na drugi strani oceana odvijajo newyorške srede. Med bivanjem v umetniški rezidenci kulturnega ministrstva namreč Bogdan Benigar, v Cankarjevem domu umetniški vodja za jazz in glasbe sveta, pripravlja niz štirih koncertov v brooklynski galeriji Happylucky No. 1. Bili smo tam.

To sredo, ko je z oceana po avenijah potegnil ledeni piš in razpihal spomine na čudno tople božične praznike (srebro se je na sveti večer povzpelo na 22 stopinj Celzija), je mala galerija v Brooklynu purpurno zažarela. Med amorfnimi organskimi gmotami na tleh in črno-belo-rdečimi abstraktnimi motivi na stenah sta na odru drug drugemu nasproti sedela trobentač Peter Evans in pihalec Ned Rothenberg in ustvarjala neprekinjeno zvočno sled. Oba tehnično brezhibno podkovana glasbenika sta namreč prakticirala krožno dihanje med igranjem na svoje inštrumente, kar se je razvilo v neskončen dialog s presunljivimi medklici, ki so presenečali zbrano občinstvo v intimnem ambientu.

Galerija iz sanj

V okrožju Crown Heights, ki se tako kot drugi predeli Brooklyna spopada z gentrifikacijo, izseljevanjem revnejše, pretežno jamajške in dominikanske populacije ter priseljevanjem premožnejšega sloja, je galerija Happylucky No. 1 nova pridobitev.

Liane Fredel, lastnica večnamenskega prostora, sicer grafična oblikovalka iz Transilvanije, ki je odraščala v Nemčiji, se je v brooklynsko sosesko priselila pred osmimi leti. Sanjarila je o tem, da bi odprla svojo galerijo, in iskala ustrezen prostor. Končno se ji je novembra lani želja uresničila, ko se je na aveniji Nostrand zaprla veganska restavracija, ostal je svetel, dolg prostor, ki ga je nemudoma kupila in ga napolnila z umetnostjo.

V družbi, ki si je z Liane Fredel ogledovala primerne nepremičnine, sta bila tisti čas tudi pihalec Ned Rothenberg in Bogdan Benigar in oba sta se strinjala, da bi prostor med likovnimi umetninami lahko zapolnjevala tudi glasba. Tako se je hitro izoblikovala ideja o januarskem ciklu štirih koncertov, na katerih prevladujejo slovenski jazzovski glasbeniki, živeči v New Yorku. Da glasbeni del sovpade z razstavo umetnice Katerine Marčelja, ki slovenskim umetnikom ni neznano ime, saj je leta 1994 režirala predstavo Arterija v Mladinskem gledališču, je bilo tako rekoč samoumevno.

Cikel treh naših

Cikel je odprl bobnar Dre Hočevar, ki je 6. januarja v kvintetu predstavil svojo že drugo pri založbi Clean Feed izdano ploščo Collective Effervescence. Ob njem so nastopili pianist Bram De Looze, saksofonist Chris Pitsiokos, čelist Lester St. Louis in Philip White na elektroniki.

Edina prošnja Benigarja glasbenikom je bila, da v galeriji predstavijo novo glasbo, kar je veljalo tudi za newyorško navezo, ki je popestrila večinoma slovenski cikel. Tako je Ned Rothenberg zaigral v še ne slišanem duetu s Petrom Evansom (glasbenika sta sicer člana več eksperimentalnih elektro-akustičnih zasedb).

Tudi saksofonist Jure Pukl, ki bo nastopil prihodnjo sredo, bo v novi zasedbi predstavil nadaljevanje svojega projekta ali bolje koncepta Abstract Society. Tokrat bo nove kompozicije odigral v »abstraktni družbi« s kitaristom Rezom Abassijem, basistom Carlom DeRoso in bobnarjem Kushem Abadeyjem. Projekt Innertextures, ki ga v različnih konstelacijah že vrsto let razvija saksofonist Igor Lumpert, pa bo v tokratni zasedbi na zadnjem koncertu v ciklu zaživel ob interpretaciji altista Grega Warda, basista Matta Brewerja in bobnarja Thomasa Crana. Predstavili bodo nov projekt, imenovan Poseidon.

Benigar si želi, da bi se med galerijo Happylucky No. 1 in slovenskimi umetniki, ki bivajo v rezidenci kulturnega ministrstva, stkala trdna naveza. Sicer pa se v New Yorku ne mudi samo zaradi omenjenega cikla, ampak v vlogi programskega direktorja Jazz festivala Ljubljana pozorno spremlja dogajanje na Winter Jazz Festivalu, obsežnem pregledu sodobnega ameriškega jazzovskega izraza, ki poteka ta konec tedna. V dveh dneh se bo na desetih lokacijah v West Villageu zvrstilo več kot sto koncertov, med katerimi bo kakšen ameriški glasbenik gotovo ujel pozornost našega selektorja.