MOL: Pospravljali bi na tuji zemlji, na svoji dopuščajo kršitve

Zunanje oglaševanje: Objekti, ki so postavljeni v okviru pogodbe za Bicikelj, kršijo cestnoprometne predpise.

Objavljeno
18. februar 2014 17.40
Oglasna mesta Europlakata.V Ljubljani 17.2.2014
Maša Jesenšek, Ljubljana
Maša Jesenšek, Ljubljana
Ljubljana – Odstranitev oglaševalskih objektov, ki so na zasebnih zemljiščih, je edina pot do začetka urejanja kaosa na področju oglaševanja, trdijo na ljubljanski občini. A tudi na javnih zemljiščih so razmere daleč od urejenih.

Popis oglaševalskih objektov, ki ga je naročila MOL, je pokazal, da je 90 odstotkov objektov, ki so postavljeni v okviru partnerstva za Bicikelj, postavljenih v nasprotju s cestnoprometnimi predpisi in brez soglasja urbanistične stroke, je zatrdil naši vir na občini, ki je hotel ostati neimenovan. Znano je, da je Europlakat leta 2011 v zameno za vzpostavitev in 15-letno upravljanje sistema izposoje koles dobil izključno pravico trženja določenih prostorov za oglaševanje. Po pogodbi je bilo določenih 220 mest za jumbo plakate (ki jih je Europlakat imel že pred podpisom pogodbe) in 140 novih mest za velike svetlobne vitrine. Zadnje so za oglaševalce še posebno zanimive, ker se na njih oglasi izmenjujejo in so osvetljene tudi ponoči. Odlok o oglaševanju njihovo število na območju MOL omejuje na največ 35; iz te kvote pa so izvzete površine, pridobljene v okviru javno-zasebnega partnerstva (Bicikelj).

Ko smo na občini želeli preveriti informacije, da je velika večina oglaševalskih objektov, ki so bili v okviru pogodbe za Bicikelj postavljeni na mestnih površinah, v nasprotju s predpisi, odgovora nismo dobili. Omogočili so nam vplogled v kataster oglaševalskih objektov (podjetje LGB ga je končalo že pred več kot letom dni, a kataster še ni javno objavljen), kjer pa je bilo za posamezno lokacijo razvidno le, ali gre za javno ali zasebno površino in ali je občina za objekt izdala dovoljenje za oglaševanje. Zato nam ni preostalo drugega, kot da trditve preverimo na terenu.

Osredotočili smo se na velike svetlobne vitrine, ki so bile zaradi sklenitve pogodbe za Bicikelj postavljene na novo. Po podatkih MOL je imel Europlakat svetlobne vitrine lani postavljene na 112 od možnih 140 lokacij. Lokacije za oglaševanje so določene v občinskem prostorskem načrtu (OPN) MOL, ki tudi določa, da je treba pri postavitvi objektov upoštevati določila zakona o javnih cestah, ki se nanašajo na obveščanje in oglaševanje. Po pojasnilih ministrstva za infrastrukturo in promet je treba upoštevati pravilnik o projektiranju cest, ki določa, da konstrukcija ali objekt za oglaševanje ne sme ovirati preglednosti vozišča in zaznavanja prometnih znakov ob cesti in da ga je dopustno postaviti ob cesti z minimalnim odmikom petih metrov od zunanjega roba vozišča in na oddaljenosti več kot sto metrov pred oziroma 50 metrov za kanaliziranim križiščem. To področje ureja tudi pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi, ki pravi, da tabel, napisov in drugih objektov za oglaševanje ni dovoljeno postavljati v pasu petih metrov od zunanjega roba vozišča oziroma v pasu dveh metrov od zunanjega roba prometne površine, če je ob vozišču kolesarska pot ali pločnik.

Čim bliže cesti

Preverili smo približno tretjino lokacij, na katerih je Europlakat na podlagi pogodbe za Bicikelj postavil eno- ali dvostranske svetlobne vitrine, in informacija, da skoraj nobena ne ustreza cestno-prometnim predpisom, se je hitro potrdila. Svetlobne vitrine so ob cestah postavljene neposredno ob pločniku, v nekaterih primerih pa celo na sredini pločnika, med kolesarsko stezo in pločnikom, med avtobusno postajo in pločnikom ali na zelenici, ki ločuje cesto in pločnik. V nobenem primeru, ki smo si jih ogledali, postavitev ni ustrezala zahtevani razdalji od cestišča.

Več kršitev smo opazili tudi pri oddaljenosti teh oglaševalskih objektov od križišč. V križišču Celovške s Tivolsko cesto svetlobna vitrina na primer stoji le nekaj metrov od semaforja, na Letališki cesti v krožišču z Bratislavsko stoji neposredno ob samem krožišču, le od 20 do 30 metrov so oddaljene svetlobne vitrine ob krožišču Žale pa v križišču Vilharjeve in Topniške ulice, v križišču med Kajuhovo in Kavčičevo ... V tako rekoč vseh primerih so svetlobne vitrine postavljene tako, da so čim bližje cestišču, čeprav je ponekod dovolj prostora, da bi jih postavili skladno s predpisi. Na naše vprašanje, zakaj ne upoštevajo cestnoprometnih predpisov, so v Europlakatu odgovorili, da so za vse objekte pridobili potrebna soglasja.

Ekskluzivne lokacije

Pri tem je treba dodati, da niti velika večina oglaševalskih objektov drugih podjetij (nekatera z dovoljenjem MOL, druga brez) ne izpolnjuje teh predpisov, čeprav imajo, kot je povedal Gorazd Gorkič iz oddelka za gospodarske dejavnosti in promet, oglaševalci v pogodbah, ki so jih sklenili z MOL, klavzulo, »v kateri je jasno zapisano, da morajo biti objekti postavljeni skladno s cestnoprometnimi predpisi«. Svetlobne vitrine Europlakata izpostavljamo, ker gre za novejše objekte, ker so večinoma postavljeni na zemljiščih MOL in ker na občini, ko se začne obravnavati vprašanje urejanja oglaševalskega področja, trdijo, da kršitev na javnih zemljiščih skoraj ni in da bi red lahko naredili šele, če in ko bodo dobili možnost rušenja objektov, ki stojijo na zasebnih zemljiščih.

Manjša oglaševalska podjetja, Europlakatova konkurenca, opozarjajo še na druge sporne primere. OPN na primer znotraj notranjega mestnega obroča ne predvideva nobene lokacije za oglaševanje (oziroma za plakatne cone ter vzdolžne in točkovne lokacije). Kljub temu je občina na parkirišču Nuka 2 Europlakatu dovolila postavitev več jumbo plakatov. Opozarjajo tudi na podobne primere pri hotelu Central in dolgoletna »gradbišča« (Kolizej, Šumi, Bavarski dvor), na katerih ima Europlakat svoje jumbo plakate.