Nekoč v Ljubljani: Trolejbus

Bo Ljubljana še kdaj videla trolejbuse?

Objavljeno
13. junij 2015 14.30
Martin Rotovnik
Martin Rotovnik

Trolejbus je nekakšna kombinacija tramvaja in avtobusa. Lahko bi rekli, da gre za tramvaj na gumah oziroma avtobus na žicah. Tramvaj je pravzaprav avtobus na električni pogon, ki se napaja iz električnih žic, ki so speljane nad cestiščem. Trolejbus ne onesnažuje zraka, hkrati pa so stroški v primerjavi z avtobusi na dizelski pogon mnogo nižji.

Trolejbus danes vozi v Švici, Franciji, Italiji, Nemčiji, Kanadi, Rusiji, Srbiji, Bosni ... Če poenostavim, leta 2012 je bilo 300 mest po svetu opremljenih z trolejbusi.

Ljubljanski tramvaj, ki je potnike razvažal po ljubljanskih ulicah vse od leta 1901, je bil po drugi svetovni vojni zaradi slabega vzdrževanja močno iztrošen. Potrebna bi bila temeljita prenova tramvajev in tirov. A za tak poseg v Ljubljani takrat ni bilo denarja.

Ljubljanski mestni veljaki so iskali cenejšo rešitev problema in jo tudi našli v trolejbusu. Saj pri izgradnji trolejbusnega sistema odpade investicija v izgradnjo železniških tirov.

Tako je Ljubljana 6. oktobra 1951 dobila prvo trolejbusno progo, ki je potekala od Gospodarskega razstavišča do Ježice. Prvi ljubljanski trolejbusi so bili narejeni v italijanski tovarni Fiat. Bili so modro-bele barve in izredno težki. Leta 1956 so na ljubljanske ulice pripeljali tramvaje, ki so bili deloma uvoženi, deloma pa delo domačih rok in znanja. Šasije in električni del je dobavila švicarska tovarna Oerlikon iz Züricha, karoserije in ostalo pa je izdelala ljubljanska Avtomontaža.

Trolejbusi so bila za tisti čas odlični in tehnično izredno napredni. Novi trolejbusi so v kombinaciji z avtobusi v nekaj letih zavladali po vsej Ljubljani. Zato se je 20. decembra 1958 iz ljubljanskih cest poslovil tramvaj.

Ko so v mestu dokončno ukinili tramvaje, so začeli z razširitvijo trolejbusnega omrežja. Nove kontaktne vode so napeljali nad Celovško cesto do Vižmarij in nad Tržaško cesto do Viča. Tako je leta 1957 nastala trolejbusna proga št. 1 Vižmarje - Vič. Kontaktne vode so leta 1962 napeljali nad današnjo Litostrojsko cesto do železniške proge, leta 1964 pa še na odseku od Ježice do Črnuč.

Na koncu je po Ljubljani vozilo 53 trolejbusov, ki so jeseni 1971 potihoma in brez ceremonij izginili v zgodovino. Nadomestili so jih avtobusi mestnega prometa. V tistem času je bila nafta kot pogonsko gorivo zelo poceni in trolejbus cenovno ni vzdržal konkurence avtobusov.

Bo Ljubljana še kdaj videla trolejbuse?