Nekoč v Ljubljani: Zmajski most

Secesijski most, ki predstavlja eno največjih znamenitosti Ljubljane je dolg dobrih 33 metrov, to je bila prva asfaltirana površina pri nas.

Objavljeno
30. april 2015 12.51
Martin Rotovnik
Martin Rotovnik
Ljubljana - Zmajski ali Jubilejni most so preko Ljubljanice zgradili šest let po velikem potresu, ki je razdejal mesto 14. aprila 1895. Glavni razlogi za njegovo postavitev so bili povečan promet proti želežniški postaji in poškodbe oziroma dotrajanost starega lesenega mostu.

Na natečaju, ki je bil izveden leta 1900, je je bilo za gradnjo izbrano Dunajsko gradbeno podjetje Pittel&Brausewetter. Načrte za most je v sodelovanju z prof. Josef Melanom zrisal arhitekt Jurij Zaninovich. Slednji je prav tako kot Plečnik študiral na Dunaju pri profesorju Wagnerju.

Secesijski most, ki predstavlja eno največjih znamenitosti Ljubljane je dolg dobrih 33 metrov in je v času gradnje spadal med tri največje mostove v Evropi je izdelan iz armiranega betona.

Na obeh straneh so napisi in relief, ki imitirajo patiniran bron. Stebrički mostne ograje so narejeni iz betona. Da bi dosegel videz kamna je Zaninovich predvidel štokanje betona.

Najpomembnejši okras mostu so zmaji, ki stojijo na vseh štirih vogalih. Namesto zmajev so bili prvotno predvideni kipi krilatih levov, ki so bili kasneje zamenjani s simbolom Ljubljane. Zmaji so narejeni iz bakra, saj je bil bron takrat predrag. Izdelali so jih v dunajski tovarni dekorativnih predmetov A. M. Beschorner.

Bronaste kandelabre so odlili na Dunaju in jim dodali steklene krogle. Ob otvoritvi 1901 še niso bile izdelane plinske luči ampak so bile postavljene kasneje. Vozna površina je bila prekrita z asfaltom. To je bilo tudi prvih 33 metrov asfalta položenega v Sloveniji.

foto: Arhiv Martina Rotovnika

Ob otvoritvi leta 1901 je bil most posvečen štiridesetletnici vladavine cesarja Franca Jožefa I. in poimenovan kot Jubilejni most. Na stranicah so v ta namen izpisane letnice 1848-1888, obletnico pa sta obeleževali tudi spominski plošči.

Kmalu je raba uradnega imena zamrla in most je zaradi svojega okrasja postal znan kot Zmajski most. Leta 1984 je bil most prenovljen. Danes most velja za enega najlepših primerov secesijske arhitekture mostov na svetu in je zaščiten kot tehniški spomenik.