Od 843 učencev imajo na šoli dva gibalno ovirana, dva naglušna in enega slabovidnega, poleg epileptikov, astmatikov, sladkornih bolnikov in alergikov. Z dvigalom je ustanova opremljena že več kot deset let, denar zanj so zbrali tudi s pomočjo staršev. Klančino, prilagojeno stranišče in posebne šolske klopi pa je financirala občina. Med zimskimi počitnicami so vgradili še dvižno ploščad, tako da bo spremljevalec lahko nastopajočega učenca pripeljal na oder in v glasbeno učilnico. Po ravnateljičinih besedah se učitelji posebej izobražujejo za delo z invalidnimi učenci, tudi ta mesec imajo načrtovano srečanje o tej temi.
Nekoliko je treba tečnariti
»Vsi naši učenci se zavedajo drugačnosti in z veseljem lahko potrdim njihovo pripravljenost za sodelovanje in pomoč. S tako uspešnimi, človeškimi in izobraženimi učitelji, kakršni poučujejo pri nas, imamo lahko na šoli tako raznolike učence, ki so tudi zelo uspešni. Seveda pa je treba biti nekoliko 'tečen', da je ustanova tako opremljena,« pravi Ana Vehar.
Na mestnem oddelku za predšolsko vzgojo in izobraževanje so povedali, da so lani za prenovo sanitarij za invalidne učence v tej šoli namenili 37.310 evrov; ob tem so prenovili še tlak v pritlični avli ter uredili garderobe in sanitarije za čistilke pri glavnem vhodu razredne stopnje. Letos je bil končan še dostop za gibalno ovirane učence v glasbeno učilnico, za kar je občina zagotovila 3600 evrov.
Zanimalo nas je, koliko ljubljanskih osnovnih šol je prilagojenih invalidom in kako je zanje poskrbljeno. Na MOL pojasnjujejo, da poskušajo te učence usmeriti na tiste, kjer je že arhitekturna zasnova takšna, da ustreza njihovim potrebam. Na OŠ Poljane so na primer urejene klančine pri glavnih vhodih, prilagojene so tudi OŠ Maksa Pečarja ter pritlične šole, na primer OŠ Mirana Jarca, OŠ Zadobrova in OŠ Zalog.
»Poskušamo postaviti mrežo enakomerno razporejenih drugih šol, ki so primerne in opremljene za invalide. S tem namenom smo v preteklosti uredili dvigalo na OŠ Oskarja Kovačiča, letos pa končujemo postavitev dvigala na OŠ Majde Vrhovnik, kjer smo leta 2011 uredili prilagojene sanitarije, kar je bilo izvedeno tudi na OŠ Bežigrad. Poleg tega ves čas sproti, glede na potrebe, skrbimo za dobavo ustrezne opreme, recimo miz in stolov ter stopniščnih vzpenjalcev, kjer je to mogoče, na primer na OŠ Zadobrova,« pravijo na mestnem oddelku za predšolsko vzgojo in izobraževanje.
Senzorni invalidi običajno
Katere investicije, ki jih financira občina, potekajo na šolah za prilagoditve invalidnim učencem? Na MOL pojasnjujejo, da na OŠ Majde Vrhovnik poteka vgradnja dvigala, za zavod za usposabljanje Janeza Levca v Dečkovi ulici pa tečejo priprave na sofinanciranje ureditve tekaške steze. »Poleg navedenih investicij smo v zadnjih petih letih prav tako uredili oziroma prilagodili sanitarije za gibalno ovirane na OŠ Trnovo, pri dozidavi OŠ Hinka Smrekarja pa je bilo urejeno tudi dvigalo.«
Na MOL brez posebne evidence o porabi denarja
Zanimalo nas je, koliko denarja je ljubljanska občina namenila za prilagajanje osnovnih šol invalidnim učencem. Kot pravijo, posebne evidence o tako podrobni vsebinski porabi finančnih sredstev ne vodijo, podatki o investicijah v javne zavode pa so dosegljivi na občinskem spletnem portalu, kjer so v proračunih za zadnjih pet let tudi podatki o investicijah v šole.
Po teh podatkih se sredstva za investicijsko vzdrževanje osnovnih šol zmanjšujejo. Leta 2011 je bilo za to namenjenih 5,2 milijona evrov, v rebalansu mestnega proračuna za lani je ocenjena poraba za to postavko 4,4 milijona, medtem ko je v letošnjem predvidenih samo še 2,1 milijona, v proračunu za prihodnje leto pa dobrih 2,8 milijona evrov.
Na MOL tudi nimajo podatkov, koliko invalidnih šolarjev je vključenih v ljubljanske osnovne šole. Vodja oddelka za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami na zavodu za šolstvo Natalija Vovk Ornik je povedala, da so lani na območju OE Ljubljana izdali 2434 odločb o usmeritvi otrok s posebnimi potrebami, v vsej državi jih je bilo 6945. V ljubljanski območni enoti je bilo 12 odločb izdanih za slepe in slabovidne otroke, 40 za gluhe in naglušne ter 31 za gibalno ovirane. Vendar pa vsi niso usmerjeni v izobraževalni program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo ter vključeni v osnovno ali srednjo šolo. Lahko obiskujejo prilagojene programe na zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami.