Taksist Fuad Mustafić: »LPP lahko nadzira, ne more pa nas požreti«

Na občini se bodo s predstavniki taksi služb jutri pogovarjali o uvedbi zelenih taksijev.

Objavljeno
26. junij 2013 09.43
Mojca Zabukovec, Delo.si
Mojca Zabukovec, Delo.si
Ljubljana – »Z uvedbo zelenih taksijev hočejo globalizirati celotno taksi dejavnost v Ljubljani, pomesti s konkurenco in prevzeti trg. Temu sam pravim nasilni prevzem,« je do predloga ljubljanske mestne občine kritičen predsednik Taxi društva Ljubljana Fuad Mustafić.

Pod okriljem Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) bodo po besedah župana Zorana Jankovića še letos začeli voziti zeleni taksiji. Župan je prepričan, da je to edini primerni ukrep, da se preneha dosedanja praksa, po kateri nekateri taksisti strankam izdajajo oderuške račune. Zelenim taksijem se bo menda lahko pridružil vsakdo, ki je lastnik svojega taksija, če bo upošteval pravila: zeleno barvo vozila, določeno ceno in urejenost. Nadzor bodo opravljali tako, kot to počnejo pri LPP – če se bo kdo pritožil, bodo voznika poiskali po številki vozila in času vožnje. »Nadzor bi morali opravljati že zdaj, pa ga ne. Če ga tudi takrat ne bodo, se ne bo kaj prida spremenilo,« meni predsednik najstarejšega taksi društva v Sloveniji. »Tudi enotna barva taksija ne bo rešila ničesar. Tisti, ki so stranke že prej odirali, jih bodo še naprej. Prebarvali bodo avto, in to veselo počeli še naprej,« je prepričan Mustafić.

Na povabilo občine bodo o predlogu zelenih taksijev jutri razpravljali predstavniki večjih taksi služb v Ljubljani. Po besedah Mustafića so tja vabljeni v Taxi društvu Ljubljana, Laguni in Intertoursu, za druge, kot pravi, ne ve.

Kaj pričakujete od jutrišnjega sestanka?

Glede na pretekle izkušnje nisem prav optimističen, a grem na sestanek odprte glave. Bomo videli, kaj bodo predlagali.

Še niste prejeli nobenega konkretnega predloga, čeprav je župan že napovedal, da bodo zeleni taksiji začeli voziti še letos?

Ne. LPP nam je pred približno pol leta ponudil pogodbo o sodelovanju, v kateri je navedeno, da se moramo taksi službe odreči svoji številki, izročiti svoje stranke in jim vse servirati, kar pa je za nas nesprejemljivo. Pri tem je zelo moteče tudi to, da so na pogovor klicali vsakega posebej in poskušali najti neki kompromis. Ne vem, kaj so se pogovarjali z drugimi, pri meni je bilo tako, da so mi rekli, vzemi ali pusti. Če bi delovali transparentno, bi morali na pogovor poklicati vse taksi službe in se dogovoriti.

Kaj menite o uvedbi zelenih taksijev pod okriljem LPP? Župan pravi, da njihova taksi služba ne bo tako velika, da bi spodrinila druge.

Če bomo v enakopravnem položaju, njegovi taksi službi ne nasprotujemo. Je pa predlog zelo nejasen. Sam menim, da najprej potrebujemo jasen zakon, ki bo uredil to področje. Ne bomo pa dali svojih številk in svojih strank, kot so to enkrat že zahtevali. LPP lahko nadzira taksi službe, ne more nas pa požreti. Vsa taksi podjetja že imamo svojo infrastrukturo, v to smo vložili ogromno dela in denarja, imamo tudi svoje redne stranke, ki se z drugimi ne želijo voziti. Z novim predlogom bodo omejili konkurenco, ker stranke ne bodo več imele izbire.

Tudi to, da bo LPP dobil koncesijo za opravljanje taksi storitev, je za nas nesprejemljivo. Koncesije morajo biti posamične, vezane na taksista, in ne na podjetje. Dokler tega področja ne bomo imeli urejenega na podlagi sistema »ena licenca, en voznik, eno vozilo«, ne moremo govoriti o transparentnosti in reševanju tega področja. Janković pravi, naj nam bo New York za zgled, sam pa pravim, da smo v Evropi in bi se lahko zgledovali že po sosednjih državah, kot sta Avstrija in Italija, kjer imajo sistem enega voznika, ene licence.

Če bomo dobili licenco za opravljanje taksi storitev od države, nam ta mora zagotoviti normalno delovanje, kar pomeni tudi uporabo taksi postajališč in rumenih pasov. Občina bi po mojem mnenju morala postavljati pravila in v skladu z njimi opravljati nadzor, ne pa z javnim denarjem ustanavljati svojo taksi službo. Če jo že želijo imeti, naj vanjo investirajo svoj denar. Toliko let niso izvajali nobenega nadzora nad tem segmentom prav z namenom, da ga globalizirajo. Dopuščali so neurejene razmere, počakali na odziv javnosti, da potem lahko sami ponudijo rešitev, ki ustreza njim samim, in bodo na ta račun še zaslužili. A bodo potem izvajali nadzor? Če ga ne bo, tudi ta predlog ne bo deloval.

Menite, da je v ozadju predloga ustvarjanje dobička?

Janković je sicer zatrdil, da bo šlo za neprofitno dejavnost, a na sestanku z direktorjem LPP Petrom Horvatom je bilo slišati, da bi LLP na račun dispečnin lahko zaslužil milijon evrov na leto. Tukaj vidimo, v katero smer gre vse to. Verjamem, da bo novi predlog všeč Ljubljančanom, ker bodo cene nižje, a državo bi po drugi strani moralo zanimati, ali bo vse to izpeljano na transparenten način. Sam menim, da je končni cilj projekta zapleniti celoten taksi prostor, hkrati pa bo mesto s tem zaslužilo. Če boš hotel delati, boš moral občini plačati dispečastvo, kot zdaj delujejo nizkocenovna taksi podjetja. Njih ne zanima, ali ima taksist urejene dokumente, ampak zgolj zaslužek, torej, ali jim neki taksist plačuje mesečno dispečarstvo, kar pomeni od 150 do 200 evrov na mesec. Zdaj bi tudi občina očitno rada tako delovala.

Župan poudarja, da bodo zeleni taksiji čisti, da bo voznik znal vsaj en tuji jezik, da bo poznal Ljubljano in na sploh bo takšna storitev kvalitetnejša od sedanje.

To je že v sedanji zakonodaji. On ponuja tisto, kar že velja. Gre za populističen nastop, ki bo všeč Ljubljančanom. To je zavajanje.

Pravite, da bo predlog všečen, kar verjetno pomeni, da zdajšnje stanje ni. Kakšen vtis pa po vašem mnenju trenutno ustvarjajo taksisti?

Zelo slab. Vidite jih neurejene, v natikačih, kratkih majicah, vozila so nečista. Glede tega bi morala nastopiti inšpekcija in jih sankcionirati. Nisem pa še slišal za primer, da bi bil nekdo kaznovan zaradi umazanega avtomobila, neurejenosti in tako naprej. To se še ni zgodilo.

Je po vašem mnenju ena od možnih rešitev uvedba najvišje cene, čemur župan sicer ni naklonjen?

Tako je urejeno v vseh normalnih državah. Ne sme se dogajati, da za enako razdaljo, plačate različno ceno. Lahko je neki razpon, recimo od 20 do 30 odstotkov, mora pa obstajati določena meja.

Zakaj se to pri nas še ni zgodilo?

Zaradi interesov. Župan ima zakonsko podlago, da omeji cene, vendar tega doslej še ni naredil. Zdaj je jasno, zakaj. Stanje se je tako poslabšalo, da je moral sam predlagati rešitev, ki pa popolnoma ustreza zgolj občinskemu proračunu.

Je taksi služba dobičkonosna dejavnost?

Če si uspešen, je. Ampak glede tega so plusi in minusi. Plus je ta, da si sam svoj šef, minus pa ta, da moraš za to res veliko delati. Bo pa treba čim prej urediti, da bo ena licenca na enega voznika za polni delovni čas. Zdaj obstajajo različni popoldanski espeji, ki cene dvigajo do maksimuma, ker jim je vseeno in svojega popoldanskega dela niti ne jemljejo resno. Po mojem mnenju bi morali področje urediti tako, da bi taksi službo lahko opravljali samo poklicni taksisti, zaposleni za polni delovni čas, ker če je človek od tega odvisen, dela drugače in je seveda njegov interes, da stranka spet pokliče. In če je stranka zadovoljna, bo imel delo.