»Uber je platforma za zavajanje javnosti«

Jozo Kovačević iz združenja zagrebških taksistov o izkušnji s storitvijo uberX, ki jo napovedujejo tudi v Ljubljani.

Objavljeno
08. december 2016 22.38
vvo*Uber, taksi, Zagreb
Mojca Zabukovec
Mojca Zabukovec

Zagreb – Kmalu po prihodu Uberja v hrvaško prestolnico je na veliki fotografiji s tremi obrazi, objavljeni na enem od spletnih portalov, pisalo: »To so taksisti, ki vodijo vojno proti Uberju.« Eden od portretiranih je Jozo Kovačević, predsednik združenja zagrebških taksistov Radio Taxi Zagreb.

»Čeprav v Uberju delujejo nezakonito, oblast njihovo aplikacijo potiska naprej, mediji pa jo samo hvalijo,« komentira Kovačević, medtem ko sedi v pisarni dispečarskega centra v Zagrebu, ki združuje okoli tisoč voznikov. Vsi so samostojni podjetniki, podobno kot je status taksistov v Ljubljani. Za članstvo v zagrebškem združenju prispeva vsak 180 kun na mesec. Tako, pravi, lahko organizirajo prevoze, prav tako članom zagotavljajo pravno pomoč.

Od oktobra lani, ko je podjetje iz Silicijeve doline v Zagrebu ponudilo mobilno aplikacijo uberX – z njo prihajajo tudi v Ljubljano – je združenje po Kovačevićevih besedah zapustil en član in prestopil k Uberju. »Ne vem, zakaj bi kdo dal Uberju 25 odstotkov od vožnje, ki naj bi bila še cenejša,« se sprašuje dolgoletni taksist. »Koliko taksistu potem sploh še ostane?«

Od hrvaških oblasti zahtevate, da prepovejo storitve Uberja. Zakaj?

Vsakdo, ki opravlja prevoze s taksijem, mora imeti dovoljenje. Da ga dobi, mora pridobiti okoli 25 različnih papirjev, ki jih je treba tudi plačati. Imeti mora varen avto, pregledan vsake tri mesece, voznik mora biti profesionalec z opravljenim zdravniškim pregledom, potem je tu še izpit pri obrtni zbornici in avto mora biti zavarovan za prevoz potnikov. Toda Uberju ni treba nič od tega. Vozniki niso profesionalci, so brez papirjev in vozila niso označena. Policija in inšpekcija lahko naše taksiste kadarkoli ustavita, Uberjevih pa ni mogoče nadzorovati. Skrivajo se za mobilno aplikacijo in poslujejo prek podjetja v Amsterdamu, kar je tudi norost. Tam, kjer posluješ, imaš odprt bančni račun, in tam se plačajo vsi davki in obveznosti.

V Uberju pravijo, da delavci, ki zanje vozijo, niso taksisti.

To so govorili tudi pred prihodom na Hrvaško, prav tako so govorili, da bodo delali izključno s taksisti, ki imajo licenco. V resnici je drugače. Pred kratkim so prometni inšpektorji odkrili 27 voznikov, ki so vozili za Uber brez dovoljenja. V Uberju pravijo, da ne opravljajo taksi prevoza, toda če je tako, zakaj imajo potem aplikacijo za naročanje na prevoz? Odkar je Uber na Hrvaškem, se je pojavilo še vsaj deset takšnih ali drugačnih družb, ki ponujajo aplikacije. Z ene so nas klicali, češ da je njihova boljša od Uberjeve, cena za kilometer vožnje pa da je pet kun!

Pravite, da tudi v združenju ponujate mobilno aplikacijo?

Imamo jo dobra štiri leta, zato ne vem, kaj naj bi Uber prinesel novega. Je zgolj neka platforma za zavajanje javnosti. Lahko so dvakrat dražji od običajnega taksija. Če je povpraševanje veliko, ceno dvignejo, tako da nazadnje ni nič nižja od naše, toda njim ni treba nič plačati državi. Poslušamo, da smo taksisti del nečesa tradicionalnega, zastarelega. Nič od tega nismo, ampak se držimo zakonov, in zakonodajalec je predpisal, kaj vse mora imeti taksist, da lahko opravlja prevoze.