Zadolženost LPP gre v nebo

Posojila za nove avtobuse: več kot 15 milijonov evrov novih kreditov ob že tako previsoki zadolženosti javnega podjetja.

Objavljeno
03. september 2015 11.56
Lpp na Celovški cesta. V Ljubljani 15.6.2015
Maša Jesenšek, Ljubljana
Maša Jesenšek, Ljubljana

Ljubljana − Ob napovedi, da po novi Slovenski cesti čez nekaj mesecev ne bodo več vozili stari avtobusi, ki čezmerno onesnažujejo zrak, so pristojni izpustili podatek, kdo bo financiral 30 novih, do okolja prijaznejših. Zdaj je jasno, zadolženost javnega podjetja se bo zaradi tega nakupa v prihodnjih mesecih več kot podvojila.

LPP je v začetku tedna objavil dve javni naročili: za najem revolving kredita v višini treh milijonov evrov za eno leto in za najem dolgoročnega kredita v višini 12,3 milijona evrov.

»Razpis za najem dolgoročnega kredita v višini 12,3 milijona evrov bo namenjen za refinanciranje obstoječih dolgoročnih in kratkoročnih kreditov v višini 4,3 milijona evrov (s tem bodo poplačani dva dolgoročna kredita in en kratkoročni kredit). Refinanciranje je predvideno zaradi možnosti pridobitve kredita z nižjo obrestno mero glede na trenutne razmere na bančnem trgu in za nakup avtobusov. Torej bo nove zadolžitve le okoli osem milijonov evrov, pri čemer je predviden tudi moratorij na odplačilo glavnice do 31. 12. 2016,« so zapisali v LPP. Posojilo bodo odplačevali predvidoma sedem let.

Revolving posojilo namerava javno podjetje koristiti od konca oktobra letos do konca oktobra prihodnje leto, pri čemer v LPP pravijo, da ne predstavlja nove zadolžitve, saj že zdaj razpolagajo z revolving kreditom v enaki višini (tri milijone evrov).

Zadolženost se bo podvojila

Le dan po objavi povabila bankam za oddajo ponudb za najem posojil pa je LPP objavil tudi javno naročilo za nakup novih avtobusov z nizkimi emisijami. Kupili bodo 30 nizkopodnih zgibnih avtobusov s štirimi vrtati, dolžine 18 metrov in emisijskega razreda euro 6. Izbrani dobavitelj jih bo moral dobaviti v petih mesecih od podpisa pogodbe, kar pomeni, da bodo najverjetneje na ljubljanskih cestah začeli voziti v prvi polovici prihodnjega leta. »Zamenjava je nujna z vidika zagotavljanja obnove voznega parka in nemotenega izvoza, pa tudi z vidika varovanja okolja,« pravijo v LPP.

Najemanje novih posojil za tako obsežno posodobitev voznega parka ne bi bilo nič nenavadnega, če ne bi imel LPP že tako velikih težav s poslovanjem. Družba, ki je imela lani dobrih 45 milijonov evrov prihodkov, je imela konec leta okoli 20 milijonov evrov finančnih obveznosti, od tega osem milijonov dolgoročnih in skoraj 12 milijonov kratkoročnih.

Podatki kažejo, da je v preteklih letih zniževala kratkoročno zadolženost in povečevala dolgoročno. Ta je na primer leta 2010 znašala 3,5 milijona evrov, leta 2012 4,8, leto kasneje 6,4, lani pa že dobrih osem milijonov. Z novim posojilom, ki ga bodo začeli odplačevati šele leta 2017, se bo dolgoročna zadolženost podjetja tako več kot podvojila.

V LPP so zapisali, da bodo dolgoročne obveznosti konec letošnjega leta znašale 9,5 milijona evrov, konec prihodnjega pa že 16 milijonov evrov. »Potem pa se bodo v naslednjih letih zmanjševale,« napovedujejo.

Poslovni načrt eno, praksa drugo

Takšno zadolževanje pa ni bilo predvideno v poslovnem načrtu LPP za letos, saj je v njem predvideno, da se bo zadolženost v primerjavi s preteklim letom celo nekoliko znižala. »Čaka nas še deset do dvanajst let trdega dela, da bomo prišli na neko normalno zadolženost, ki je za LPP med sedmimi in devetimi milijoni,« je še marca v pogovoru za Delo dejal direktor LPP Peter Horvat, ki so mu poleti družbeniki Javnega holdinga Ljubljana podelili nov petletni mandat.

V poslovnem načrtu za leto 2015 je vodstvo LPP med drugim zapisalo, da »družba zaradi maksimalne zadolženosti in likvidnostnih težav nima nobenih finančnih rezerv«, da »ostajajo obveznosti za odplačevanje kreditov še vedno velike in bremenijo tekoče poslovanje« in da »družba ob sedanji visoki stopnji zadolženosti ne more sama zagotoviti ustreznih virov« za nakup novih avtobusov. Zato so v investicijskem načrtu predvideli le nakup osmih manjših avtobusov v vrednosti 1,65 milijona evrov, kot dodatne vire financiranja pa so omenjali sredstva občine in Eko sklada.

Iz tega, kot kaže, ne bo nič, celotno breme nakupa zagotovo potrebnih do okolja bolj prijaznih vozil bo padlo na javno podjetje, ki mu občina prav tako ni ugodila s povišanjem subvencije. Kako bo torej novo zadolževanje vplivalo na poslovanje oziroma kako jim bo uspelo obvladovati zadolženost, ki bo trikrat višja od normalne? V LPP ocenjujejo, da bo družba ob pozitivnem poslovanju in predvideni dokapitalizaciji svoje obveznosti lahko poravnavala tekoče. Se pa s tem nadaljuje trend povečevanja zadolženosti javnih podjetij, povezanih v JHL, ki se je zadnja leta več kot podvojila.