Talin - Današnji dan predstavlja pomemben mejnik v širjenju e-mobilnosti v kohezijskih državah in prihodnosti evropskega prevoza. V okviru dogodka Digital Transport Day, ki poteka v Talinu, so partnerji konzorcija NEXT-E podpisali sporazum o investiciji z INEA, ki bo omogočil izgradnjo omrežja polnilnic za električna vozila v šestih državah srednje in vzhodne Evrope (Češka, Slovaška, Madžarska, Slovenija in Romunija).
23. junija letos je Evropska komisija sporočila, da bo s programom Instrumenta za povezovanje Evrope sofinancirala izbrani projekt NEXT-E, in sicer s priporočenim sofinanciranjem 18,84 milijona evrov za projekt električnih vozil IPE. Projekt bo vzdolž osrednjega omrežja namestil 222 večstandardnih hitrih polnilnih postaj (zmogljivosti 50 kW) in 30 ultra hitrih polnilnih postaj (150-350 kW) ter vzpostavil osrednje koridorje TEN-T, s čimer bo ustvaril bistveno infrastrukturo za polnjenje električnih vozil (EV) na Češkem, Slovaškem, Madžarskem, v Sloveniji, na Hrvaškem in v Romuniji.
Podpis pogodbe v Talinu. Foto: Petrol
Projekt NEXT-E je bil izbran med 152 transportnimi projekti, izmed prvotnih 349, ki so se prijavili za sofinanciranje IPE v skupnem znesku 7,5 milijarde evrov.
Sodelovanje ključno za Evropo
Projekt predstavlja model enkratnega sodelovanja vodilnih skupin v sektorju elektrike, nafte in plina, ki so združile svoje sile s proizvajalci avtomobilov, da bi ustvarili interoperabilno in nediskriminatorno omrežje napajanja EV kot izvedljivo alternativo obstoječega omrežja ICE (vozil z motorji z notranjim izgorevanjem). Konzorcij sestavljajo Petrol (v Sloveniji in na Hrvaškem), skupina E.ON (zahodnoslovaška energetika na Slovaškem, E.ON Češka republika, E.ON Madžarska, E.ON Romunija), skupina MOL (ki jo predstavljajo hčerinske družbe v vseh 6 sodelujočih državah, vključno z MOL Slovenija), Hrvaško elektrogospodarstvo na Hrvaškem, Nissan in BMW.
»Cilj naše politike je, da državljanom končno omogočimo potovanje z vozili na alternativna goriva po vsej Evropski uniji,« pravi Herald Ruijters, direktor direktorata Evropske komisije DG MOVE.
Po 2020 bo preprosteje potovati prek Evrope. Foto: Borut Tavčar/Delo
Trenutno so polnilnice za električna vozila razpršene in pogosto neusklajene, kar predstavlja tveganje prekrivanja ali vrzeli v omrežju. Projekt NEXT-E je pričel z reševanjem tega izziva in ustvaril stalno ter stroškovno učinkovito omrežje, ki zagotavlja sposobnost vožnje na dolge in čezmejne poti. Projekt bo prav tako izkoristil obstoječe izkušnje v državah, kot sta na primer Madžarska in Romunija, brez pomembnih dejavnosti s področja električnih vozil. Da bi zagotovili interoperabilnost na Zahodu in ustvarili eno, popolnoma povezano omrežje, bo projekt usklajen z drugimi tekočimi projekti, ki jih sofinancira CEF, in sicer ULTRA-E, EAST-E in FAST-E.
Do konca 2020
Postavitev hitrih polnilnic naj bi se začela v začetku leta 2018, medtem ko je namestitev ultra hitrih polnilnic načrtovana za leto 2019, z namenom priprav na prihod nove generacije električnih vozil na dolge razdalje. V konzorciju napovedujejo, da bo postavitev polnilnic končana do konca leta 2020.