Koristi trajnostne mobilnosti so velike

V projektu Evidence hočejo S povezovanjem podatkov priti do dokazov, da so mesta z manj avtomobili uspešnejša.

Objavljeno
22. oktober 2015 19.07
Borut Tavčar, gospodarstvo
Borut Tavčar, gospodarstvo

Ljubljana – Trditve, da usmeritev v trajnostne oblike mobilnosti pomagajo pri razvoju mest, pogosto naletijo na dvom, tudi pri enem od bralcev. Ravno odpravi teh dvomov je namenjen projekt Evidence, v katerem bodo proučili podatke mest po vsem svetu.

Poročilo je izdelala raziskovalna ekipa Evidence, ki jo sestavljajo Contemporary Transport (Velika Britanija), Erasmus University (Nizozemska), Interactions (Irska), TAEM Urbanistai (Litva), University of the West of England (Velika Britanija), Urbanistični inštitut Republike Slovenije in Wuppertal Institute (Nemčija). Projekt financira Evropska unija s programom Pametna energija za Evropo.

O koristih trajnostnih pristopov v mestnem prometu je nastalo že veliko študij in analiz. Kljub temu oblasti pogosto predvidevajo, da morajo večino investicij v promet nameniti posodobitvi infrastrukture in uvedbi novih rešitev na področju tehnologij motornih vozil. Vse preredko se vprašajo, ali so takšne rešitve tudi stroškovno najučinkovitejše.

                   Gneča ni dobra za nikogar, nove ceste pa ne pomagajo. Foto Igor Zaplatil/Delo



Veliko najnaprednejših mest na področju mestnega prometa je, na drugi strani, razvilo nove pristope in politike, ki spodbujajo vitalnost gospodarstva in hkrati zmanjšujejo količino motornega prometa, možnost nastanka zastojev in stopnjo onesnaženosti. Takšne nove pristope proučuje projekt Evidence in ocenjuje resnične dokaze o njihovih vplivih. Na voljo so že prepričljivi dokazi o ekonomskih koristih, ki upravičujejo večje naložbe v trajnostno mobilnost v mestih. Te so ključne, če želimo oblikovati urbana okolja, v katerih bomo radi bivali.

Privlačnejša mesta

Namen projekta je zato odpraviti dvome, da intervencije in naložbe, ki predvidevajo pogostejšo hojo, uporabo kolesa ali javnega prevoza, niso tako učinkovite kot tradicionalni infrastrukturni projekti, kot je gradnja dodatnih cestnih ali železniških povezav. Dokazi v raziskavi kažejo, da je mogoče z odmikom od ustaljenih vzorcev zmanjšati obremenitev prometa in onesnaženje, hkrati pa ustvariti privlačna bivalna okolja, ki se čedalje pogosteje upoštevajo pri sprejetju globalnih odločitev o naložbah, selitvi podjetij in privlačnosti za izobražene kadre.

               Odprti prostori, zelena kulisa in čist zrak privlačijo strokovnjake. Foto Roman Šipić/Delo



Mesto, ki lahko zmanjša število vozil na mestnih cestah in zagotovi kakovostne površine za hojo in kolesarjenje v kakovostnem javnem okolju, bo uspešnejše od mesta s prometnimi zastoji, stresno vožnjo po prepolnih mestnih cestah in onesnaženim zrakom, kar vse lahko vodi tudi do bolezni ali celo prezgodnje smrti.

Za nameček je na voljo tudi veliko gradiva, ki dokazuje, da gradnja novih cestnih povezav ne zmanjšuje prometnih zastojev in ne ustvarja toliko novih delovnih mest, kot trdijo zagovorniki.

Nujne celovitejše analize

Projekt Evidence je kritičen tudi do analize stroškov in koristi, saj na rezultate te analize zelo vplivajo finančne vrednosti, s katerimi avtorji opredelijo vrednost časa in skupnih denarnih koristi več sto ali tisoč majhnih prihrankov časa. Celovitejša analiza stroškov in koristi bi pokazala precej bolj uravnotežen pomen različnih prevoznih načinov. Jasno je, da bi bili rezultati z upoštevanjem zdravstvenih koristi aktivnih načinov potovanja (hoja, kolesarjenje) in zmanjšanja pomena prihranka časa v izračunih precej drugačni, s tem pa bi bilo več denarja namenjenega zmanjšanju motornega prometa in emisij ogljikovega dioksida.