Letalstvo, podčrtano z zeleno

Letalski sektor je sicer pripravljen na prve ukrepe na področju izpustov CO2, a zgolj na zmerne.

Objavljeno
09. oktober 2016 22.14
MALAYSIA AIRLINE-STOCKS/
Peter Žerjavič, Bruselj
Peter Žerjavič, Bruselj

Bruselj – Izpusti toplogrednih plinov v civilnem letalstvu so hitro rastoči, predstavljajo dva odstotka vseh izpustov CO2 in po projekcijah se bodo brez ukrepanja do leta 2050 početverili.

Letalstvo – kljub drugačnim željam EU – ni bilo vključeno v pariški podnebni sporazum. Namesto tega je letalski sektor napovedoval ločen sporazum o zmanjševanju izpustov. Po dolgih pogajanjih ga je v četrtek sklenilo 191 držav na zasedanju mednarodne organizacije za civilno letalstvo v Montrealu. Evropska komisarka za promet Violeta Bulc, ki je sodelovala pri pripravi sporazuma, ga označuje za zgodovinsko prelomnico. »Odpira se povsem novo poglavje v mednarodnem letalstvu,« je povedala komisarka. Tako kot pri pariškem sporazumu je bila EU gonilna sila pri njegovem doseganju.

Posebna shema za izravnavo izpustov

Ko bodo v prihodnjih letih usklajene tehnične rešitve, bo zaživela posebna shema, ki bo temeljila na izravnavi izpustov. Od leta 2021, ko bo v uresničevanju sporazuma prostovoljno sodelovalo 65 držav, naj bi bilo z ogljično izravnavo, financiranjem različnih zelenih projektov za varovanje podnebja v zameno za onesnaževanje, pokritih osemdeset odstotkov izpustov nad ravnjo iz leta 2020. V prvi fazi bo sodelovalo osemnajst od dvajsetih držav z največ izpusti. Leta 2027 se bo začela druga, obvezna faza uresničevanja sporazuma. Izjem bo le nekaj, denimo male otoške države ali najbolj nerazviti.

Za pravo dekarbonizacijo letalstva je po besedah Bulčeve nujno več dela na področju tehnologije, boljša organizacija sektorja in raba alternativnih virov energije, denimo biogoriv. V evropski komisiji pričakujejo spremembe v razmišljanju letalske industrije na tehnološkem področju ... Cilj samega sporazuma je ogljično nevtralna rast. V pogajanjih je več držav, denimo Kitajska, Indija ali Brazilija, pritiskalo na zavoro. V prihodnjem obdobju v EU je pričakovano zapleteno in politično kočljivo odločanje, kako bi lahko letalstvo spet vključili v sistem trgovanja z izpusti (ETS).

Medlo zeleno

Ne samo okoljevarstveniki, ki so zahtevali veliko bolj ambiciozen sporazum, marveč tudi evropski parlamentarci vseh barv niso zadovoljni z doseženim v Montrealu. Glavna točka kritik je, da sporazum sploh ne predvideva zmanjševanja izpustov, ampak le nevtralnost z naložbami v projekte na drugih področjih. Tudi v nevladni organizaciji Transport & Environment opozarjajo na negotovost glede pozitivnega učinka izravnave lastnih izpustov z naložbami v druge projekte brez jasnih meril, saj bi, denimo, številni projekti utegnili biti izpeljani že brez izravnave.