Pol ure hoje ali kolesarjenja na dan za zdravje

Evropski teden mobilnosti bo septembra pod geslom Izbiraj. Spreminjaj. Združuj. Občine se morajo že začeti pripravljati.

pet, 03.04.2015, 08:00

Ljubljana – Trajnostna mobilnost je strateška usmeritev tudi za zdravstvo, saj delež predebelih državljanov narašča, to pa vpliva na kronične bolezni in manjšo učinkovitost. V evropski kampanji za kolesarjenje pa bodo že od maja merili hormon sreče.

Za evropski teden mobilnosti (ETM), ki bo od 16. do 22. septembra letos že štirinajstič zapored povezal na tisoče evropskih mest v spodbujanju človeku prijaznejših načinov mobilnosti, se morajo občine že začeti pripravljati. Tak je glavni nasvet sodelujočih na posvetu o trajnostni mobilnosti v slovenskih občinah in regijah, ki ga je gostila Ljubljana, podprlo pa ministrstvo za infrastrukturo.

Drugi nasvet je imenovanje občinskega projektnega sveta, ki bo skrbel za povezovanje občine s šolami, vrtci, državo, nevladnimi organizacijami in drugimi občinami, še posebej pa se bo potrudil za pridobitev evropskega denarja za projekte. Na voljo je namreč več virov, izvedba ETM pa občini da precej prepoznavnosti in tudi priložnosti.

Vse več vključenih

Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič je poudaril, da je ETM najbolj razširjena kampanja trajnostne mobilnosti na svetu. Lani se je pri nas vključilo že 39 občin, med njimi vseh 11 mestnih, letos naj bi jih bilo še več. Letošnji slogan je Izbiraj, spreminjaj, združuj., prvič pa bo poudarek na zdravju in s tem povezanima kakovostjo življenja in čistim zrakom. »Če greste v službo ali v trgovino peš ali s kolesom, boste naredili veliko za svoje zdravje in še za okolje.« Minister je še povedal, da so že predvideli del evropskega kohezijskega denarja za projekte trajnostne mobilnosti, pripravljajo pa tudi prvi razpis za celostne projekte mobilnosti.

Aktivni transport je gibanje, gibanje pa je zdravje,« je dejala Janet Djomba z Nacionalnega inštituta za javno zdravje in se zahvalila za priložnost, da zdravstvo dejavno sodeluje v ETM. »Kolesarjenje in hoja sta koristna tako za promet kot za zdravstvo,« je nadaljevala in opozorila, da bi bilo zelo koristno, če bi delodajalci lahko dobili natančne podatke o stroških in koristih spodbujanja trajnostnih oblik mobilnosti.

»Trajnostna mobilnost je strateška usmeritev tudi v zdravstvu, saj je orodje za boj proti debelosti. V 30 letih se je delež čezmerno hranjenih in predebelih otrok podvojil. Čezmerno težo ima tudi 60 odstokov žensk in 70 odstotkov moških. Po eni strani je to posledica spremenjene prehrane, ko je manj lokalno pridelane in več visoko predelane hrane, sladkih pijač in sladkarij, po drugi strani pa posledica sedečega načina življenja in pomanjkanja gibanja. Telesna dejavnost ni le šport, dovolj je pol ure hoje ali kolesarjenja na dan. ETM je zato priložnost za promocijo boljšega zdravja,« pa je povedala Janja Križman Miklavčič z ministrstva za zdravje.

Sreča na kolesu v službo

Ravno kolesarjenje na delo bo promovirala nacionalna kampanja s sloganom Pripelji srečo v službo. Gre za nadgradnjo uspešne kampanje V troje, ki letos dobiva nov zagon s sodelovanjem v evropskem projektu Bike2work. V njem 12 partnerjev pod vodstvom Evropske kolesarske zveze nadgrajuje obstoječe ali uvaja nove pristope v promociji kolesarjenja na delo. »To je sladka tema, ki nikogar ne zmoti, ima pozitiven naboj in je motivacijska. Kolesarjenje v službo prihrani denar, kuri maščobe, poveča produktivnost zaposlenih, zmanjša stres, po nekaterih mnenjih izboljša celo spolno življenje,« je povedal Aljaž Plevnik z Urbanističnega inštituta.

Kampanja bo letos nagovarjala občane in občine, ki bodo lahko objavili svoje zaveze za izboljšanje razmer za kolesarje, potekala pa bo na vrhuncu kolesarske sezone od maja do konca septembra, enako prihodnje leto, ko se bo osredotočila na podjetja in njihovo podporo kolesarjenju. Lahko se bodo potegovala tudi za certifikat kolesarju prijaznega podjetja. V kampanji bodo izbranim kolesarjem merili količino serotonina, hormona sreče, in jo primerjali s količino tega hormona pri tistih, ki se v službo pripeljejo z avtom.

Veliko evropskega denarja

Ljubljana je dobila že dve nagradi tedna mobilnosti, več nagrad za dostopnost, letos oktobra gosti forum Civitas, glavni posvet o trajnostni mobilnosti v EU, najbolj prestižen pa je naslov evropske zelene prestolnice 2016. Ljubljanski župan Zoran Janković je dejal, da je dobro ceste za promet zapreti v prvem letu mandata, sicer je zelo težko, Vita Kontić z MOL pa je občinam svetovala oblikovanje projektnih skupin. Špela Šeliga je v Velenju že osem let članica take projektne skupine. Pred osmimi leti je zaživel Lokalc, brezplačen lokalni avtobusni prevoz, pred tremi leti pa so, večinoma z evropskim denarjem, postavili pet postaj in nabavili 25 koles za izposojo Bicy. Dve leti so razvoj mreže financirali sami, pri nadgradnji pa znova računajo na evropski denar.

»To je veliko promocija za mesto, povabljeni smo bili tudi v Bruselj, dobili smo več partnerjev, tudi Zagreb, koristi so precej večje od pričakovanih. Za ETM in Civinet ni premajhnih mest ali občin, priporočam pa oblikovanje projektnih skupin za pridobivanje evropskega denarja. Občin take skupine ne stanejo veliko, če so projekti uspešni,« pravi Šeligova.

Prijavi sovražni govor