V Dolomite nič več takrat, ko se nam bo zahotelo

Projekt bo zaživel poleti 2017, ko bodo na določene dneve − deset jih bo − zaprli cesto za motorni promet čez prelaz Sella.

Objavljeno
27. september 2016 13.03
Posodobljeno
28. september 2016 14.00
Špela Prelc
Špela Prelc

V času poletne turistične sezone se pravljične serpentine v italijanskih Dolomitih, ki se med gorske vršace vijejo kot kača, spremenijo v prometni kaos, saj so predvsem v avgustu polne avtomobilov, avtodomov, motoristov in navsezadnje − najbolj ranljivih udeležencev v prometu, kolesarjev.

Glavni problem številnih vozil, ki polnijo območje Sellaronde, ni povečanje onesnaženja števila z delci PM10, temveč predvsem hrup motorjev in čezmerna preobremenjenost cest in parkirnih mest.

Polemika o zmanjšanju prometa še zdaleč ni nova, temveč vzplamti vsakič, ko pokrajine tega območja predlagajo morebitne rešitve za večletno težavo − zapreti ali ne zapreti prelaze v Dolomitih za motorni promet.

Pobuda dveh regionalnih časopisov Alto Adige in Trentino je svoj vrhunec dosegla s predlogom o izvedbi pilotnega projekta Green Days Dolomiti, katerega cilj je zaprtje prelaza Sella za motorni promet, in sicer deset dni v poletnih mesecih 2017. Katere dneve bodo ceste čez prelaz Sella zaprte, bodo določili februarja. Takrat se boste na omenjeni prelaz (2240 m nad. višine) lahko povzpeli le s kolesi, javnim potniškim prometom (avtobusi) ali električnimi vozili.

»Želimo manj avtomobilov in več ljudi,« so bili pred dnevi soglasni svetniki za okolje in promet pokrajin Bolzano in Trentino ob podpori fundacije Unesco Dolomiti. Če bo projekt Zeleni dnevi Dolomitov uspešen, bodo pobudo razširili tudi na preostale prelaze (Campolongo, Pordoi, Gardena).

O dilemi zmanjšanja prometa čez osrčje Dolomitov številni ekonomisti, okoljevarstveniki, lokalni politiki in uporabniki prostora (motoristi, kolesarji, pohodniki, avtomobilisti) razpravljajo vse od leta 1995, odkar je Evropska akademija v Bolzanu (EURAC) začela izvajati letni monitoring in študijo vpliva motornih vozil na prelaze, ki tvorijo slavno Sellarondo (Sella, Gardena, Campolongo, Pordoi).

Po njihovih podatkih je v letu 2014 prelaze v poletnih mesecih prevozilo 4000 vozil na dan, najbolj obiskan prelaz je bil Gardena s 5885 vozili, medtem je bil na letni ravni najbolj obremenjen prelaz Costalunga. Območje Sellaronde je skozi vse leto »gostilo« milijon vozil, od tega 70 odstotkov v poletnih mesecih. 84 odstotkov ljudi, ki so 2014 obiskali prelaz Sella, so bili turisti, ki so prispeli s svojimi avtomobili (72 odstotkov) ali motornimi kolesi (20 odstotkov), le osem odstotkov jih je uporabilo javni prevoz.

Po zadnji raziskavi so avgusta 2016 čez prelaze na območju slavne Sellaronde našteli 2300 vozil na dan, kar je približno 60.000 vozil na mesec, impresivno pa je tudi število kolesarjev − in sicer 25.000 na mesec.

Da so Dolomiti živahni tudi brez motornih vozil, poleg dneva tradicionalnega maratona Maratona dles Dolomites v prvem tednu julija dokazujejo s kolesarskimi prireditvami, kot je Sellaronda Bike Day (sredi junija in sredi septembra), ko se na tisoče kolesarskih navdušencev brez časovnih merilcev in hrupa motornih vozil predaja kolesarjenju in naravi.

Deset dni zaprtja prelaza Sella v letu 2017 je tako prvi korak k zmanjšanju števila motornih vozil na območju.

Ukrep bo v začetku za obiskovalce gotovo neprijeten (opustitev lastnega prevoza, več peš hoje oziroma kolesarjenja), vendar je za uresničevanje ciljev razbremenitve naravnega okolja nujen.