Varčnost z materiali je tudi varčnost z energijo

Podjetja večinoma ne vedo, za kaj točno porabljajo energijo in kje so prihranki.

Objavljeno
03. november 2017 12.12
Borut Tavčar
Borut Tavčar

Stuttgart – Materiali v nemški industriji predstavljajo 44 odstotkov stroškov, zaposleni 19,7 odstotka, energija pa le 1,8 odstotka, od tega 88 odstotkov procesi in 12 odstotkov stavbe. Varčevanje z materiali je tako ključno.

V svetovalni agenciji Umwelttechnik ugotavljajo, da je pogosta težava podjetij to, da ne vedo, koliko energije in materialov porabijo, saj imajo pogosto le en števec za elektriko. Varčevanje z energijo in materiali pa okrepi konkurenčnost. Z izboljšanjem rabe materialov se izboljša tudi poraba energije. Kot primer so predstavili nove matice vijakov, ki jih je v povprečnem avtu sicer za osem kilogramov. Zanje uporabijo manj jekla, za privijanje in odvijanje pa je uporabno staro orodje.

Podobno je z maščenjem kovinskih delov po proizvodnji, da med skladiščenjem in prevozom ne zarjavijo. Razmaščujejo jih potem v kopelih, ki jih je treba segreti na 60 stopinj Celzija, kar je povezano z veliko porabo energije. Če kovinske dele po proizvodnji potopijo v kislino, ne zarjavijo, in tako nista potrebna niti maščenje niti razmaščevanje.

Čisto še ni vrednost

Svetovalci morajo podjetjem zastaviti prava vprašanja, v podjetjih pa morajo vedeti, kaj zares potrebujejo. V agenciji menijo, da se bo energija podražila, podjetja pa ponavadi najdejo način, da se dragim virom izognejo. Južna Nemčija je tako regija z največ patenti na svetu. Je pa tudi nevarnost, če bo energija postala draga, se proizvodnja lahko preseli nekam, kjer je ne bomo mogli več nadzorovati. Živimo pač v takem svetu, pravijo svetovalci, ko je Apple objavil, da gre na povsem obnovljive vire energije, je vrednost njegovih delnic padla.

Ni pa povsem jasno, kaj prinašajo nove tehnologije. Železo in jeklo sta dobra materiala za krožno poslovanje, saj se ju da neomejeno reciklirati. Slaba stran je, da je treba vložiti veliko energije v prevoz teh materialov. Kompozitni materiali so lahki, za prevoz je potrebne manj energije, a se jih (še) ne da reciklirati. Pomembno je tudi oblikovanje, za nove rešitve in novo uporabnost dosedanjih materialov.