Anketa Dela: Ljudje še vedno zaupajo v kakovost slovenskega medu

Kljub aferi z medom velika večina Slovencev še vedno zelo zaupa slovenskim čebelarjem.

Objavljeno
28. februar 2016 20.28
lvi-deloindom+
Zoran Potič
Zoran Potič

V tokratni anketi Dela smo po epilogu afere z medom, ko čebelarji in ostali predelovalci meda obračunavajo škodo, preverjali, državljani še zaupajo v Sloveniji pridelani med. Ugotovimo lahko, da si bodo čebelarji najbrž hitro opomogli, saj skoraj 80 odstotkov anketiranih še vedno zaupa v kakovost domačega medu.

Znano je, da je konec lanskega leta kot strela z jasnega udarila afera o ilegalni proizvodnji preparata za zatiranje varoje, med potrošniki pa se je razširil dvom, ali je med še vedno dovolj varno živilo oziroma ali ni zaradi malomarnosti nekaterih čebelarjev morda celo ogrožen tradicionalni slovenski zajtrk (med in maslo). Čeprav je afera potihnila že pred tedni, se vpleteni - čebelarji, predelovalci in pristojne institucije - z njo še vedno ukvarjajo; državni organi ugotavljajo, kdo je zanjo odgovoren, čebelarji pa štejejo izgubo. Vendar minusov prav dolgo ne bi smeli preštevati, ker v anketi ugotavljamo, da Slovenci še vedno zelo zaupajo v varno uživanje domac(ega medu. Sedeminsedemdeset odstotkov sodelujočih v anketi meni, da je uživanje varno, le sedem odstotkov vprašanih je zaupanje izgubilo, 12 odstotkov pa je dvomljivcev, ki niso povsem prepričani, ali je slovenski med po aferi še vedno dovolj varen za uživanje.

V nadaljevanju ankete smo preverjali, kje anketiranci med nakupujejo in kako pogosto ga uporabljajo. Skoraj tretjina sodelujočih ga uporablja vsak dan, druga tretjina nekajkrat na teden, dobra četrtina večkrat na mesec, le pet odstotkov vprašanih pa je odgovorilo, da meda ne uporabljajo. Zanimalo nas je tudi, kje anketiranci kupujejo med. Velika večina vprašanih je odgovorila, da med za domačo uporabo nabavljajo neposredno pri čebelarjih (81 odstotkov), dobra desetina ga nakupuje ali pri velikih trgovcih (devet odstotkov) ali v specializiranih trgovinah. Neposredno pri čebelarjih nakupujejo večinoma tisti, ki so redni uživalci medu, pri velikih trgovcih pa med nabavljajo tisti, ki ga uživajo le nekajkrat na leto. Križanje odgovorov je torej razkrilo, da je v Sloveniji v navadi, da med potrošniki med nabavljati neposredno pri čebelarjih. To potrjuje tudi prepričanje, da skoraj vsak prebivalec Slovenije pozna kakega čebelarja, ki mu zaupa, in za katerega ve, da prideluje kvaliteten med.

To potrjuje tudi naslednje vprašanje, saj so nas zanimale nakupovalne navade v prihodnje, namreč, želeli smo preveriti, kako bo afera z medom vplivala na nabavne trende. Izrazita večina (85 odstotkov) vprašanih je odgovorila, da bodo, če se bodo znas(li v dilemi, ali kupiti med, pridelan v Sloveniji ali v tujini, odločili za domačo blagovno znamko. Manj kot desetina vprašanih pa ni pozorna na izvor medu.

Velik del letošnje zime so zaznamovala tudi opozorila o onesnaženosti zraka s trdimi delci. Da je to resen problem, se strinja velika večina sodelujočih v anketi. Vendar jih le tretjina meni, da bi bilo treba za rešitev tega problema sprejeti najstrožje možne ukrepe. Preostala večina podpira uvedbo paketa ukrepov, ki bi bili v interesu skrbi za zdravje in industrije.