Delova tema: Avtomobili so večji, parkirišča po starih merilih

Večina investitorjev želi večje parkirne prostore in hkrati na razpoložljivo površino stlačiti čim več parkirnih mest.

Objavljeno
30. september 2011 08.22
Posodobljeno
30. september 2011 09.00
Samo Petančič, Ljubljana, Peter Žerjavič, Berlin
Samo Petančič, Ljubljana, Peter Žerjavič, Berlin

Ljubljana – »Avtomobili se v zadnjem desetletju povečujejo, parkirni prostori pa ostajajo na ravni standardov iz osemdesetih let prejšnjega stoletja,« opozarjajo nekateri vozniki in gradbeni projektanti, zavzeti zagovorniki večjih parkirnih prostorov.

Takšnih načel se držijo predvsem nakupovalna središča, ki bi rada ponudila kupcem čim več udobja tudi pri parkiranju, na povsem nasprotnem bregu pa so številni investitorji, ki hočejo čim več parkirnih prostorov na čim manjši površini. Ker pa jih lahko prodajo tudi za 20.000 evrov, to ni presenetljivo.

Direktor družbe za projektiranje in inženiring Tega Invest Franci Cerkvenik opozarja, da pri projektiranju za tuje trgovske verige že označujejo večja parkirišča, kot jih določa sedanji standard. To počnejo tudi nekateri domači investitorji. Ti parkirni prostori so široki 2,7 metra, širši, torej 3,5 metra, pa so namenjeni invalidom in družinam. Danes ima družina že najmanj en veliko avtomobil. Če ima dva otroka, ima tudi večji avtomobil, vozila pa se še večajo. Nekatere znamke avtomobilov dosegajo že 4,7 metra in pri takšnih je po Cerkvenikovih besedah pomemben tudi zavojni radij, zlasti če je parkirišče omejeno z oviro ali steno.

Prodali bi čim več prostorov

Cerkvenik se strinja, da bi večina investitorjev rada večje parkirne prostore, hkrati pa bi hoteli na razpoložljivo površino stlačiti čim več parkirnih mest, torej takšnih, za katera minimum določa 2,3 metra širine. Tudi veliko parkirnih hiš po mestu upošteva te minimalne standarde, zato je večja vozila v njih težko parkirati. Medtem ko so parkirni prostori pred nakupovalnimi centri že primer dobre prakse, so v parkirnih hišah pogosto primer slabe.

Investitorji bi radi prodali čim več parkirnih prostorov, kar pomeni, da jih predvsem pri stanovanjskih novogradnjah za obiskovalce ostane malo ali skoraj nič. Objekt z desetimi stanovanji, denimo, bi moral imeti 20 parkirnih mest. Za obiskovalce bi jih moralo biti od deset do 20 odstotkov ali pa bi morali zagotoviti, da je dovolj javnih parkirišč v radiju 200 metrov od objekta. Ker to vedno ni mogoče, pri nekaterih stavbah parkirišč primanjkuje.

Težave z vozili višjega razreda

S tem, da bi zaradi vse večjih avtomobilov morali biti večji tudi parkirni prostori, pa se ne strinjajo vsi. Sekretar sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovski zbornici Slovenije Mirko Fifolt je zapisal, da so parkirna mesta preozka predvsem za nekatera vozila višjega in luksuznega razreda, kar pa po njegovih besedah ne pomeni, da so parkirni prostori za sodobne avtomobile na splošno premajhni. Strinja se, da so se nekateri modeli v prejšnjih desetletjih povečali, a v sekciji vse od začetka recesije prav tako opažajo občutno manjšo prodajo luksuznih, torej največjih avtomobilov: zdaj jih prodajo od 30 do 50 odstotkov manj kot pred krizo.

V Berlinu gradnje parkirnih mest sploh ne zahtevajo

V tujini, na primer v Nemčiji, ki nam je pogosto za zgled, problematiko parkirnih prostorov urejajo z uredbami, sprejetimi na ravni dežel. V Berlinu sploh ne zahtevajo gradnje parkirnih mest, razen za invalide, drugod so pravila nekoliko nejasna – zahtevajo le ustrezno ali zadostno število parkirnih mest. Organ, pristojen za nadzor gradnje, določi, koliko parkirnih prostorov mora v bližini objekta zagotoviti investitor. Parkirni prostor mora biti dolg najmanj pet metrov. Najmanjša dovoljena širina je 2,3 metra, če je na parkirišču ovira, denimo stena, pa še deset centimetrov več. Če se spoštujejo samo minimalni standardi, imajo lahko lastniki avtomobila višjega razreda težave – ti so namreč skupaj z ogledali nemalokrat široki že skoraj 2,3 metra.

Najbolj prodajani avtomobili niso dosti večji, kot so bili

Dolžina in širina najbolj prodajanih avtomobilov danes in pred 
30 leti se nista dosti spremenili. Nekoč pri nas zelo priljubljena renault 4, katrca, in zastava 101 sta bila dolga 3,66 oziroma 3,85 metra, široka pa 1,4 oziroma 1,59 metra. Danes se najbolj prodajajo renault clio, peugeot 207, fiat punto, opel astra, renault megane, kia ceed in volkswagen polo, med katerimi je s 4,49 krat 1,77 metra večji le megane; clio je dolg 3,81 in širok 1,63 metra, punto pa 3,76 in 1,62 metra. Tudi nekateri prodajalci zagotavljajo, da med večje ne spadajo niti enoprostorci, čeprav se morda zdijo precej večji od običajnih avtomobilov. Enoprostorec ford grand C-Max je dolg 4,53 metra, približno toliko kot megane, širok pa 1,82 metra. Med daljšimi so z dobrimi petimi metri bmw serije E, bmw serije X s 4,87 metra in porsche cayenne s 4,84 metra. Nobeno od teh luksuznih vozil pa ni širše od dveh metrov.