Enotna vozovnica za vlak in avtobus do 2016

Projekt integriranega javnega potniškega prometa, bi poenotil vozni red avtobusov ter vlakov.

Objavljeno
16. avgust 2015 17.24
Tilen Čebašek
Tilen Čebašek
Ljubljana – Od sprememb javnega potniškega prometa v zadnjih letih so imeli največ koristi mladi, z zamikom pa je napovedana uvedba izboljšav za vse. V prihodnjem letu bi mogoče lahko dobili enotne vozovnice in usklajene vozne rede, kar bi povezalo različne prevoznike, avtobusi in vlaki pa bi znova postali priljubljeno prevozno sredstvo.

V zadnjih letih je potnikov v javnem prometu vse več. Povečala se je predvsem uporaba avtobusa, za kar so v veliki meri zaslužne subvencije, ki so dijakom in študentom omogočile ugoden in dokaj fleksibilen prevoz do kraja izobraževanja in nazaj. A še vedno smo daleč od številk iz leta 1990, ko je bilo potnikov javnega cestnega prevoza dobrih 280 milijonov. Do leta 2011 se je številka namreč zmanjšala na dobrih 32 milijonov.

Mladi so s sistemom subvencioniranega prevoza sicer zadovoljni, a kljub temu vidijo še veliko možnosti za izboljšave. Na večjih avtobusnih postajah se vsako jesen vijejo dolge kolone študentov in dijakov, ki morajo na vozovnico čakati po več ur, vozni redi niso usklajeni, nekateri potniki pa s sabo nosijo več vozovnic, kar ni praktično in hitro odebeli drugače prazno denarnico. Na srečo imajo prevozniki vsako leto več izkušenj in sistem se z manjšimi spremembami postopno izboljšuje.

Matevž je študent, ki se dnevno vozi v prestolnico. Všeč mu je predvsem ugodna cena vozovnice, zadovoljen je tudi s tem, da avtobusi med Ljubljano in Kranjem vozijo pogosto, običajno na vsakih 15 minut. Veliko slabše so povezave med manjšimi kraji in mesti. »Ker je avtobusov od mojega doma do Kranja premalo, se moram tja voziti z avtom. Nato parkiram, nekaj minut hodim do postajališča in se z avtobusom odpeljem naprej.« Moti ga še, da so avtobusi ob nekaterih urah preveč polni. »Ljudje takrat stojijo od vhodnih vrat do zadnjih sedežev. Voznik komaj zapre vrata.« Za Manco, ki se med študijskim letom z avtobusom vsak dan pelje nekaj manj kot 100 kilometrov, bi bile prav enotne vozovnice zdravilo proti jutranji in popoldanski gneči. »V tem primeru bi bil vlak odlična izbira za vse, ki si želimo v najkrajšem možnem času prispeti domov in se izogniti zastojem. Poleg tega bi nam bili prihranjeni tudi živci.« Zanjo bi krajša pot pomenila nekaj dodatnega prostega časa. Prepričana je, da bi bili tudi njeni študijski rezultati še boljši.

Pomemben korak v smer trajnostne mobilnosti

Prav subvencioniran prevoz, kjer se upravičenci pod določenimi pogoji lahko vozijo z več različnimi prevozniki, bi bil dobro izhodišče za uvedbo enotne vozovnice. Prevozniki bi morali biti, in verjetno bodo, tokrat na povečan obseg potnikov bolje pripravljeni.

Projekt integriranega javnega potniškega prometa, ki spada med prioritetne naloge ministrstva za infrastrukturo, bi uvedel enotne vozovnice različnih ponudnikov prevoza in poenotil vozni red avtobusov ter vlakov. S tem bi bili rešeni številni problemi, ki jih opažajo uporabniki. Storitve bi bile časovno bolje razporejene in ne bi se več dogajalo, da vlak in avtobus odpeljeta istočasno, nato pa ju potniki čakajo po več ur.

Javni prevoz ponuja številne prednosti, med drugim je varnejši in manj stresen od večine ostalih načinov prevoza. Poleg integracije javnega potniškega prometa bodo potrebne še številne druge izboljšave. Problematično je predvsem parkiranje koles in avtomobilov ob večjih postajališčih, ki bi po mnenju mnogih moralo biti brezplačno in enostavno dostopno vsem. Več bi bilo lahko tudi hitrih avtobusnih linij. Da bi se ljudje odločali za vožnjo z vlakom ali avtobusom, se je potrebno predvsem prilagoditi uporabnikom.

Med Kamnikom in Ljubljano ena vozovnica že skoraj 20 let

Enotno vozovnico za vlak in avtobus lahko od leta 1996 kupijo tisti, ki redno potujejo med Kamnikom in Ljubljano. Sonja Zore, direktorica družbe KAM-BUS, pravi, da se je sodelovanje s Slovenskimi železnicami (SŽ) izkazalo za uspešno. Po njenih besedah so s sodelovanjem zadovoljni tudi potniki, ki so enotno vozovnico dobro sprejeli, njihovo število pa je iz leta v leto raslo. Trenutno so na voljo le tedenske in mesečne vozovnice, njihova cena je odvisna od razdalje in statusa potnika. O enotnih dnevnih vozovnicah ne razmišljajo, računajo namreč, da bo ministrstvo z izvedbo projekta integracije javnega potniškega prometa uvedlo enotne dnevne vozovnice na celotnem območju Slovenije.

Podobne sisteme uporabljajo tudi ponekod v tujini. Potniki enotno vozovnico lahko kupijo na primer v Los Angelesu, Benetkah, Rotterdamu in na jugu Švedske.

Pogodba z izvajalcem (končno) podpisana

Načrtovano je bilo, da se projekt zaključi že do konca letošnjega leta, a se je zapletlo pri izbiri izvajalca. Na koncu je revizijska komisija zavrnila pritožbo Agencije za promet in Četrte poti, izvedba je bila s tem zaupana konzorciju pod vodstvom SŽ – Potniški promet, d. o. o., ki je v letošnjem juniju z infrastrukturnim ministrstvom tudi podpisal pogodbo. Ta je postala veljavna 9. julija, rok za izvedbo pa se konča 15 mesecev po podpisu. Integracija mora biti zaključena do konca leta 2016, drugače ne bo mogoče izkoristiti večine evropskih sredstev, ki znašajo okoli šest milijonov evrov. Projekt bi bil lahko izveden poleti 2016, ko je zaradi dopustov in počitnic potnikov manj. Terminski načrt bodo predstavili v začetku letošnjega septembra. Na ministrstvu zagotavljajo, da izvajalci že intenzivno delajo in iščejo številne, predvsem tehnične rešitve, ki jih morajo pripraviti v treh mesecih po podpisu pogodbe. Potniki in prevozniki lahko le upajo, da bo od tu naprej vse potekalo drugače kot do zdaj – brez zapletov in časovnih zamikov.