Gašperšič v Bruslju pozval k sodelovanju pri drugem tiru

Polno podporo prizadevanjem zaposlenih so izrazili tudi župani iz Istre in širše primorske regije.

Objavljeno
03. marec 2016 15.48
Samo Petančič
Samo Petančič
Bruselj − Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič je na današnji transportno-logistični konferenci v Bruslju predstavil načrte na področju posodobitve infrastrukture v Sloveniji in izpostavil mednarodni pomen Luke Koper za širšo regijo. Pri tem je zaledne države pozval k sodelovanju, zlasti pri gradnji drugega tira Koper−Divača.

Namen današnje konference je bil predstaviti pomen vzpostavitve projektov posodobitve tako železniške kot preostale infrastrukture v tem delu Evrope, ki povezuje Slovenijo z zaledjem. Želimo povečati mednarodni pomen tega, kar počnemo v Sloveniji na tem področju, je pojasnil minister ter izpostavil še pomen Luke Koper in drugega tira za celotno regijo. Pri tem je zaledne države pozval k sodelovanju.

»Zainteresirane države želimo privabiti k aktivnemu sodelovanju pri zapiranju finančne konstrukcije tega projekt prek projektnega podjetja, ki bo delovalo kot investitor, in prek koncesije kot tisti, ki bo upravljal to infrastrukturo,« je minister pojasnil kasneje ob robu konference.

Izvedba prek javno-zasebnega partnerstva

Država je za izvedbo finančne investicije gradnje drugega tira, ki je za zdaj ocenjena na 1,4 milijarde evrov, predvidela javno-zasebno partnerstvo, podporo za projekt pa išče tudi v zalednih državah, med drugim na Madžarskem, kjer so v zameno za finančni vložek pokazali zanimanje za koncesijo v Luki Koper.

Na Madžarskem trenutno potekajo resne analize kapitalskega sodelovanja, a za zdaj se še niso uradno izrekali o morebitni višini vložka, je glede poteka pogovorov z madžarskimi sogovorniki povedal Gašperšič.

V osrednji razpravi v dopoldanskem delu konference, v ospredju katere so bili izzivi in rešitve razvoja infrastrukture v srednji Evropi, so ob Gašperšiču spregovorili tudi predstavniki iz Slovaške, Češke ter nemških zveznih dežel Bavarska in Baden-Württemberg. Vsi so izpostavili pomembnost povezav do Jadranskega morja in Luke Koper in podpirajo prizadevanja, da ustrezno razvijemo infrastrukturo, je povzel slovenski minister.

Današnji dogodek, ki ga organizira Slovensko gospodarsko in raziskovalno združenje, je namenjen razpravi na najvišji ravni o aktualnih temah na področju transporta in logistike v Srednji in Jugovzhodni Evropi, predvsem razvoju koridorskih povezav ter s tem povezanim rešitvam in financiranju.

»Vlada vse dela s figo v žepu«

Več primorskih županov se je danes v Kopru pridružilo zaposlenim v Luki Koper pri podpisu izjave o podpori razvoju koprskega pristanišča in gradnji drugega tira. Govorci so izpostavili pomen Luke za regijo in državo, hkrati pa so bili kritični do neodzivnosti vlade. Zaposleni bodo svoje aktivnosti stopnjevali in so pripravljeni iti do konca. Predsednik sveta delavcev Luke Koper Marko Grabljevec je tako menil, da je treba Ljubljano pozvati k razmisleku, da Luka Koper predstavlja slovensko okno v svet.

Mladen Jovičič iz sindikata žerjavistov pa je bil kritičen do odnosa vlade in pristojnega ministrstva, češ da je vse, »kar naredijo, izgleda, da naredijo s figo v žepu«. Zaradi pozitivnega vpliva Luke na celotno državno gospodarstvo je treba po njegovem podpreti razvoj pristanišča ter nemudoma začeti pospešeno razvijati podporno infrastrukturo po državi.

Delavski direktor v Luki Stojan Čepar pa je dodal, da ima koprsko pristanišče eno najvišjih rasti med pristanišči, raslo pa bi še hitreje, če bi imeli podporo države.

Široka primorska podpora

Predsednik sindikata pristaniških delavcev Pavel Lokovšek se je dotaknil tudi načrtov ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča glede financiranja drugega tira. Po zadnjem »inovativnem« operiranju s financami Luke Koper je podjetje potrebovalo sedem let, da si je opomoglo, zato so zelo nezaupljivi do tovrstnih pobud. Po njegovem tudi ne gre spreminjati lastniške strukture Luke Koper, saj »če nekaj dobro teče, tega ne spreminjajmo«.

Polno podporo prizadevanjem zaposlenih so izrazili tudi župani iz Istre in širše Primorske regije. Tako je koprski župan Boris Popovič spomnil, da so vse stranke do zdaj v svojih predvolilnih programih imele tudi razvoj Luke Koper in gradnjo drugega tira, zato je treba od nosilcev oblasti zahtevati, da ta program tudi uresničijo.

Gradnjo drugega tira ter razvoj in širitev pristanišča tudi na območje svoje občine podpirajo tudi v Ankaranu, je povzel župan Gregor Strmčnik, »vendar ne način, kot je to z zastarelimi urbanističnimi pristopi predstavljeno v vladni uredbi o državnem prostorskem načrtu«.

Neumne države, ki ne znajo izkoristiti naravnih danosti

Izolski župan Igor Kolenc pa je ugotavljal, da je odnos države do koprskega pristanišča le odsev njenega odnosa do celotnega obalnega območja, pa naj gre za vprašanje lokalne vinjete ali kaj drugega.

V imenu kraških županov je podporo prizadevanjem zaposlenih v Luki izrazil sežanski župan Davorin Terčon. Župan občine Renče - Vogrsko Aleš Bucik pa je ocenil, da je neumna tista država, ki ne zna izkoristiti naravnih danosti, kar morje zagotovo je. O pomenu pristanišča za ajdovsko občino pa je prepričan župan Tadej Beočanin. Izdelki, ki se proizvajajo v Ajdovščini, potujejo v tako rekoč vse države sveta. »Potujejo pa ne po zraku, potujejo pa ne po cestah, ampak potujejo po morju, potujejo z ladjami in na te ladje jih vkrcajo v Luki Koper,« je dodal.

Ob zaključku je Jovičič napovedal, da bodo svojo iniciativo nadaljevali in jo po potrebi tudi stopnjevali. »Mi smo odločeni iti do kraja, nimamo kaj izgubiti,« je poudaril.