Majhen in tih kraj, velik in glasen festival

Za prihajajoči tolkalni BUMfest v Žalcu so dva koncerta že razprodali, ekipa pod vodstvom Dejana Tamšeta očitno dobro dela.

Objavljeno
21. januar 2015 22.41
press/Bumfest
Špela Kuralt
Špela Kuralt
Žalec – Slovenski tolkalni projekt StoP in Zavod za kulturo, šport in turizem Žalec bosta jutri odprla vrata urbanemu ropotu, bobnenju in zvončkljanju. Matineja, ki jo pripravljajo stopovci, lanski dobitniki nagrade Prešernovega sklada, je razprodana, prav tako večerni sobotni koncert.

Umetniški direktor BUMfesta Dejan Tamše se veseli novega, že devetega festivala. Tako kot prejšnja leta pričakujejo okoli 1600 obiskovalcev, več jih žalska dvorana v treh dneh ne more sprejeti. Zaradi dobrega ugleda edinega tolkalnega festivala v Sloveniji, velikih mednarodnih imen tolkalne scene ni bilo treba prepričevati, naj pridejo na BUMfest, razlaga Tamše: »To je bil še najmanjši problem, ker so reference tako dobre. Nimamo težav, kako prepričati nekoga, da pride v tako majhen kraj, v tako majhno državo, na velik festival.«

Katera tolkalna skupina bo najbolj dvignila občinstvo?

Zame kot selektorja je največji izziv, kako ljudem ne položiti na srce, kaj naj gredo poslušat. Vsaka od teh skupin ima svojo posebnost in dodano vrednost. Belgijci (4PK, op. p.) so najbolj izkušeni tolkalci. Vse, kar igrajo, je njihov repertoar. Na drugi strani se francoska glasbena skupina (Quatuor Beat, op. p.) loti vseh žanrov. Ni jim tuj Astor Piazzolla, ki sploh ni pisal za tolkala, niti jim ni tuj Goran Bregović, ki je iz čisto drugega filma. Poleg tega pa vsi izhajajo iz klasičnih, simfoničnih, opernih orkestrov. Tretji kontrast je nedeljska skupina Sudar Percussion, to je svež veter na hrvaški tolkalni sceni. Imajo kombinacijo klavirja kot osrednjega inštrumenta na odru in množice tolkal. Lotili so se svojega pristopa in ga zavili v balkanski melos, koncert pa poimenovali po hrani, tipični za območje nekdanje skupne države, in so mogoče po tej strani bliže občinstvu, sploh občinstvu, ki je doživela to obdobje. Mogoče bo prav Hrvatom s tem najbolj uspelo dvigniti občinstvo.

Glede na že dva razprodana koncerta ste očitno festival popeljali v pravo smer.

Očitno. Pot je bila trnova. Ne gre za popularno glasbo, ki bi množično privabljala že brez oglasov. Gre za kontinuirano delo, ki je temeljilo na vzgajanju občinstva. Poleg tega je bila glasba s humorjem dobra kombinacija. Obiskovalci zdaj vedo, da se bodo tukaj zabavali in izvedeli nekaj novega o urbani kulturi z drugih območij.

Učenje tolkal je v porastu, najverjetneje tudi zaradi StoPa.

Seveda. Neskromno lahko rečemo, da smo stopovci gonilna sila te zvrsti glasbe in izobraževanja v Sloveniji. Sploh trikotnik Celje-Žalec-Velenje je najmočnejši v državi, tudi zaradi StoPa in BUMfesta. V festival so neposredno, posredno ali pa kot občinstvo še vedno vpleteni naši nekdanji in sedanji učenci. Na BUMfestu brezplačno omogočimo vrhunska predavanja in delavnice, za katere je po navadi treba v tujino. Otroci, dijaki dihajo s festivalom, pomagajo in imajo stik z vrhunskimi glasbeniki in se udeležujejo delavnic. Porast učenja tolkal se pozna tudi na kakovosti. Vse več je vrhunskih tolkalcev, ki trkajo na vrata uglednih ustanov v tujini.

Na delavnice lahko pride kdorkoli?

Vsekakor. Delavnice so zastavljene tako, da se lahko vsakdo vključi v proces igranja ali pa samo opazuje. Starostne omejitve ni. So pa nekateri inštrumenti primernejši za starejše od osmih let oziroma je dobro imeti predznanje. Še vedno lahko pride kdor koli, le da bo nekdo več odnesel.

V čem je BUMfest podoben festivalom po Evropi in v čem edinstven?

Takšen festival bi v tujini stal petkrat več. To je naša posebnost. Čeprav so na začetku letvice postavljene zelo visoko, realnost skoraj prisili umetnike, da spustijo svoja pričakovanja na naša tla. S tem ne trpi kakovost festivala. Ta je povsem dorasel festivalom v tujini, na nekaterih področjih jih celo prekaša. Spogledujemo se tudi z drugimi umetnostmi, dodajamo slikarstvo, grafične vizualizacije. BUMfest bomo držali pri življenju še mesec dni po festivalu s slikami, kipi, inštalacijami, ki bodo nastali med festivalom.