Najprej bo most, cesta pa, ko bo denar

Začetek gradnje brežiške obvoznice bo leta 2019, denarja pa je dovolj le za prvo etapo.

Objavljeno
23. februar 2017 20.29
Janoš Zore
Janoš Zore

Brežice – Danes bosta brežiška občina in direkcija za infrastrukturo podpisali protokol za izvedbo prvega dela nove vzhodne brežiške obvoznice, kar je za Brežičane pogoj za izdajo soglasja za gradnjo HE Mokrice. Most čez Savo pri obstoječem avtocestnem priključku naj bi začeli graditi leta 2019, čas dokončanja obvoznice in nove ceste Krško–Brežice pa ostaja neznan.

Celotna trasa obvoznice med avtocesto in Intermarketom bo dolga 4951 metrov, strošek gradnje je ocenjen na 55 milijonov evrov. V prvi fazi bo zgrajena slaba tretjina celotne obvoznice od avtoceste do ceste Brežice–Dobova, ki vključuje tudi 487 metrov dolg most čez bodoče akumulacijsko jezero HE Mokrice.

Država naj bi oba infrastrukturna projekta, prvo tretjino obvoznice in zadnjo spodnjesavsko hidroelektrarno, gradila sočasno. To je tudi ključen pogoj brežiške občine za izdajo soglasja za izvedbo načrtovanih ureditev ob HE Mokrice. Dela na jezovni zgradbi elektrarne naj bi se v najboljšem primeru začela leta 2018, gradnja akumulacijskega jezera in brežiške obvoznice pa leta 2019.

»Občinski svet je podal pogojno soglasje za program ureditev objektov vodne, državne in lokalne infrastrukture za HE Mokrice,« je sklep občinskega sveta iz prejšnjega tedna komentiral župan Ivan Molan: »Večina ureditev, predvidenih v državnem prostorskem načrtu za HE Mokrice iz leta 2013 (DPN), je v omenjenem programu upoštevanih. Ker za gradnjo obvoznice z mostom čez Savo, ki naj bi bil zgrajen sočasno z izvedbo HE, protokol še ni podpisan, bomo soglasje za program infrastrukture ob HE Mokrice izdali po današnjem podpisu protokola.«

Ustrezen kompromis

Zahteve Brežičanov po sočasni izvedbi prometne in energetske investicije izvirajo iz DPN za mokriški objekt, ki v 24. členu določa tudi zgraditev obvoznice. A zaradi visokih finančnih stroškov okoljskega ministrstva z gradnjo neenergetske infrastrukture ob spodnjesavskih elektrarnah (za Mokrice bo MOP moral zagotoviti 73 milijonov evrov) je obvoznica iz mokriškega projekta izpadla. Današnji protokol, s katerim se bo prvo tretjino obvoznice v času gradnje HE Mokrice zavezalo zgraditi infrastrukturno ministrstvo, je za Brežičane ustrezna kompromisna rešitev.

Na vprašanje, kdaj bodo zgrajeni preostali odseki obvoznice z dvema nadvozoma nad železnico (pri Bukošku naj bi obvoznica prešla na severno stran železniških tirov in se pri Intermarketu vrnila na južno stran), na direkciji konkretnega odgovora nimajo: »Predvidena dinamika gradnje je odvisna od dinamike proračuna RS in občine Brežice.«

Po besedah Katje Pongračič s prostorskega oddelka brežiške občine bosta ključni pridobitvi nove vzhodne obvoznice zunajnivojski križanji cest z železnico in umik prometa z urbanega območja Brežic. Obstoječa vzhodna obvoznica, ki vse bolj dobiva vlogo glavne mestne vpadnice, je na zahodni strani že skoraj v celoti pozidana, podobno je ob že spremenjenih prostorskih aktih pričakovati tudi na vzhodni strani. Zaradi omejitev na severu z železnico, na zahodu s poplavno Vrbino in na jugu s Savo se Brežice namreč lahko širijo le proti vzhodu.

Infografika: Delo

Cesta Krško–Brežice

Po načrtih iz leta 2013 naj bi se vzhodna obvoznica na načrtovano novo cestno povezavo med jedrsko elektrarno Krško in Intermarketom Brežice priključila južno od železnice. A zaradi pripomb brežiške civilne iniciative je direkcija za infrastrukturo odstopila od leta 2013 predstavljenega predloga ceste Krško–Brežice, ki je bil zarisan južno od železniške proge, in začela preverjati potek trase severno od železniškega koridorja. Dokončen predlog različice pete medmestne povezave, ki se bo na brežiško vzhodno obvoznico navezala severno od železnice, naj bi bil nared za javno razgrnitev šele jeseni 2018.

Krčani, ki so bili s predlogom načrtovane ceste Krško–Brežice zadovoljni že leta 2013, so zaradi zapletov v Brežicah omenjali možnost, da bi direkcija najprej zgradila le del ceste v krški občini. Tudi če se bo to zgodilo, je iz odgovora direkcije jasno, da se gradnja nove ceste Krško–Brežice v bližnji prihodnosti še ne bo začela: »Etapnost gradnje medmestne povezave še ni določena in bo odvisna od ocenjene vrednosti investicije ter zmožnosti proračunov RS in obeh občin.«