Nikar hobotnice na glavo, če imate grde misli

Speculum Artium, 14.-16. september: otvoritveni dogodek bo dialog med umetno inteligenco in človekom.

čet, 14.09.2017, 07:00

Skozi sito komisije 17 del

Digital Big Screen, dogodek v sklopu SA, velja za edini mednarodni festival v srednji Evropi, namenjen videom, posnetim za prikazovanje na filmskem platnu. Na razpis je prispelo 42 del z vsega sveta, strokovna komisija jih je izbrala 17. Že od četrtka, 14. septembra, se bodo v DDT vrstile tudi delavnice 3D-mapiranja, 3D-skeniranja, izdelave origamijev 

Trbovlje – Dileme, ali je festival Speculum Artium (SA) kultura ali znanost, že dolgo ni več, pravi vodja programa Trbovlje – novomedijsko mesto Zoran Poznič. Potrošniško človeštvo je z novomedijsko kulturo prežeto do obisti. Zato je začelo iskati odgovore na vprašanje o opolnomočenju umetnosti in znanosti. To je tudi naziv letošnjega SA, ki vrata odpira 14. septembra.

Tridnevni festival, na katerem pričakujejo do šest tisoč obiskovalcev, ima letos zato, da zadosti zanimanju množic, ki se zadnja leta zgrinjajo nanj, sicer »tradicionalen« cilj: približati novomedijsko kulturo 21. stoletja širšemu krogu ljudi in jim prikazati možnosti njene uporabe v kombinaciji s klasičnimi vizualnimi tehnikami. Tudi letošnji uvodni japonski avdiovizualni performans kot dialog med umetno inteligenco in človekom bo v »službi« kombinacije novih tehnik s klasičnimi – s pomembnim poudarkom na počlovečenju, s pomočjo katerega bo potrošnik lahko prav razumel neizmernost, celo neskončnost produkcije idej, konceptov, podatkov in ločeval »zrna od plev«. In kdaj lahko rečemo, da je tehnologija počlovečena? »Ko je v oporo ljudem, pripomore k boljšim socialnim stikom, ne le h gradnji kariere,« pravi Zoran Poznič.

Z združenima znanostjo in umetnostjo človek vsak dan križa poti, pri čemer mu je vse manj jasno, kaj početi s poenoteno »aplikacijo« obeh. Ta lajtmotiv bo povezoval vse projekte festivala, ki bo imel letos precej »monumentalno« postavitev. »Precej bo velikih skulptur,« dodaja Andrej Uduč, vodja oddelka za raziskave in razvoj v Delavskem domu Trbovlje, kjer bodo vsa prizorišča festivala.

Ogromno dela z lastno vrsto

O opolnomočenju umetnosti in znanosti, ki problematizira odklone in zaslepljenost potrošniške družbe, bodo razpravljali tudi na festivalskem vrhu – na sobotnem simpoziju z mednarodno udeležbo: Jamesom Gimzewskim, kalifornijskim nanoznanstvenikom, Janezom Strehovcem, filozofom novih medijev, Janijem Novakom iz Laibacha, Gerfriedom Stockerjem, direktorjem pravkar končane Ars Elektronike iz Linza, in s humanitarcem Tomom Križnarjem, ki s »socialnim oboroževanjem« afriškega nubskega ljudstva z mobilci in droni v praksi izvaja humanizacijo tehnološkega »zla«. »Neprecenljivega pomena je, da v svetu manipulacij njihova resnica vsaj delno pride do naših ušes,« pojasnjuje Poznič.

Projektna vodja Špela Pavli med projekti opozori na delo Victorie Vesne iz ZDA, ki bazira na principu izboljševanja komuniciranja med vrstami in mora biti v poduk človeštvu, ki se prepogosto čuti edino poklicano na planetu, da odloča o usodi živih bitij. Poznič meni: »Ogromno dela nas čaka z lastno vrsto, da bomo tudi 'podvrstam' priznali enake pravice, o katerih menimo, da so dane le nam.« Pokrivalo v obliki hobotnice, ki na osnovi delovanja možganskih valov spreminja barve, je »živa« podoba spreminjanja načel v sodobnem svetu – zlasti politiki.

Kljub prežetosti z novomedijskimi tehnologijami se, pravi Poznič, v svetu že poraja tudi »novi ludizem«, ki se znaša nad roboti in jih zavrača, češ da odžirajo delovna mesta in vodijo v revščino: »Takšne zadeve sprva vselej hodijo po ostrini britve. Od nas pa je odvisno, kako socialno osmisliti vstop 'humanih' tehnologij v družbo, ki lahko postane 'novi raj' za vsa živa bitja na Zemlji – če tehnologije seveda sprejmemo za svoje pomočnice, ne nasprotnice.«

 

 

Pokrivalo v obliki hobotnice na osnovi delovanja možganskih valov spreminja barve. Foto Victoria Vesna

Interaktivna struktura grških avtorjev je narejena iz jekla, žice, prozorne PVC-cevi in mašinerije, ki omogoča kroženje tekočin.

Arhiv festivala

Prijavi sovražni govor