Od Ljubljane do Kopra za dva evra

Dosežek Letrike: Novi pogonski sistem za električna vozila je brez vzdrževanja, izkoristek pa dosega 93 odstotkov.

tor, 13.05.2014, 21:00

Šempeter pri Gorici – Letrika je po triletnem razvoju in testiranju v lastnih laboratorijih predstavila najsodobnejši visokonapetostni (HV) pogonski sistem za električna vozila, ki se je ob odličnih karakteristikah izkazal tudi v praksi. Družba se bo tako lahko postavila ob bok svetovnemu trgu električnih pogonov.

Letrika je globalnim kupcem že doslej dobavljala motorje in krmilnike za pogon električnih viličarjev, golfov in malih štirikolesnikov, med katerimi je, denimo, električno vozilo renault twizy.

Poleg tega v družbi že nekaj let tržijo nizkonapetostni pogonski sistem (15-kilovatni pogon in krmilnik) za električna vozila z maso do ene tone, ki ga ljubitelji po vsem svetu uporabljajo za predelavo manjših avtomobilov na električni pogon. Po treh letih razvoja so zdaj predstavili še visokonapetostni pogonski sistem moči nad 50 kilovatov, uporaben za pogon vozil z maso nad eno tono.

Najsodobnejši pogonski sistem je zelo kompakten in ga skoraj ni treba vzdrževati, saj nima obrabljivih delov. Ima izkoristek nad 90 odstotki, kar je trikrat več od motorjev z notranjim izgorevanjem, ki dosegajo izkoristek 30 odstotkov. Motor, plod domačega znanja in inovativnih rešitev Letrikinih inženirjev, je sposoben rekuperacije energije, kar pomeni, da se ta ob zaviranju ali spuščanju vozila vrača v baterije in s tem podaljšuje doseg vožnje.

»Ljudje, ki prvič vozijo take avtomobile, so začudeni, saj se lahko zgodi, da imaš, ko se voziš iz Postojne v Novo Gorico, na cilju bolj napolnjeno baterijo kot v Postojni,« pravi Iztok Špacapan, direktor Inštituta za električne rotacijske sisteme, ki je sodeloval pri razvijanju inovacije.

»Omeniti velja tudi izkoristke, ki dosegajo 93 odstotkov, kar je pri pogonskih sistemih res vrhunsko. Konkurenca ima dva odstotka manjši izkoristek kakor mi ter od deset do dvajset odstotkov večje volumne primerljivih moči,« navaja. Motor so v celoti razvili v Letriki, razvoj krmilnika (inverterja) pa je potekal v sklopu projekta SiEVA, ki je sofinanciran z državnimi in evropskimi sredstvi, ter deloma tudi v sodelovanju s Tehnološkim centrom za električne stroje (Teces).

Pogonski sistem so testirali v Inštitutu Metron, kjer deluje priznani slovenski inovator in promotor električnih avtomobilov Andrej Pečjak, ki z Letriko sodeluje že dlje časa.

Na elektriko predelan večji družinski enoprostorec za šest oseb, v katerega je vgradil Letrikin HV-pogonski sistem, se je odlično izkazal. Pri polno obremenjenem vozilu poraba ne preseže 200 Wh/km, kar pomeni, da z 1 kW/h (cena pod 0,10 evra) povprečno lahko prevozi od šest do sedem kilometrov, torej je strošek manjši od dveh evrov na sto kilometrov.

»Letrika bo tako lahko konkurirala na svetovnem trgu električnih pogonov. Takšnega pogona namreč še nisem zasledil. Sicer pa lahko avtomobil prevozi od 400 do 700 kilometrov brez polnjenja, kar pomeni, da polnilnic sploh ne potrebuje,« pravi Pečjak. Zadovoljen je tudi predsednik uprave Letrike Edvin Sever. »Projekti so narejeni za proizvodnjo v letu 2017 oziroma 2018. Dolgoročno to pomeni nove posle za Letriko in to, da bomo postali pomemben igralec v avtomobilski industriji po svetu,« je prepričan. Za razvojno delo v zadnjih dveh letih so sicer odšteli milijon evrov, še milijon pa so vložili v merilno opremo.

Povezane novice

Podjetniške zvezde: Iskra Mehanizmi, Letrika, Gorenje Orodjarna
25. december ob 18:00
Ni blagovne znamke avtomobila, v katero ne bi bila vgrajena vsaj ena komponenta, proizvedena v Sloveniji.

Komentiraj članek

Spoštovani komentatorji!

Komentiranje je preprosto, vendar pa zaradi spodbujanja kulturne in dostojanstvene razprave pred oddajo komentarjev zahtevamo vnos osebnih podatkov.
Za komentiranje morate biti prijavljeni. Še nimate uporabniškega imena in gesla? Registrirajte se!

Spoštovani komentatorji!

Komentiranje prispevkov na straneh Dela ni pravica, temveč možnost, ki jo omogoča medijska družba Delo, d. d. S komentarji prispevkov izražate svoje mnenje ali stališče na lastno odgovornost. Za objavo komentarjev, ki bodo na ogled takoj vidni vsem obiskovalcem portala, zahtevamo vnos osebnih podatkov. Kot registriran uporabnik, ki osebnih podatkov v uporabniškem računu ni dopolnil, pa imate možnost oddaje komentarjev, pri čemer si uredništvo pridržuje pravico do objave po lastni presoji.

Uredništvo Dela in izdajatelj Delo, d. d., spodbujata argumentirano razpravo in ne dovoljujeta zlorabe medijskega prostora za žalitve, napeljevanje k sovraštvu ali nasilju, osebno diskreditacijo identificiranih piscev, oglaševanje izdelkov ali storitev ali kako drugače pravno spornih komentarjev.

Po kazenskem zakoniku je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti ter za grožnjo, da bo napadel življenje ali telo druge osebe, kakor tudi za razžalitev, žaljivo obdolžitev in obrekovanje. Uredništvo Dela bo pomagalo pri ugotavljanju identitete avtorjev sporočil, če bodo to zahtevali pristojni organi. Podatke lahko na zahtevo sporoči tudi prizadeti osebi zaradi uveljavljanja njenih pravic.

Uredništvo Dela bo zato po svoji presoji brisalo sporna sporočila; posameznim avtorjem bo tudi odvzelo možnost komentiranja.

Za vsebino, naslove in priloge sporočil v forumih so odgovorni avtorji sami.

Medijska družba Delo, d. d., uredništvo Dela

Prijavi se

Komentarji

Prikaži: starejši prej
1 komentar
Nevtrino

"...»Ljudje, ki prvič vozijo take avtomobile, so začudeni, saj se lahko zgodi, da imaš, ko se voziš iz Postojne v Novo Gorico, na cilju bolj napolnjeno baterijo kot v Postojni,« pravi Iztok Špacapan, direktor Inštituta za električne rotacijske sisteme, ki je sodeloval pri razvijanju inovacije...."
.
Hm, pelješ se 50 km, na koncu si pa še svetiš... To je še bolje kot perpetuum mobile!

13. maj 2014, ob 23:04:39
1 komentar
Stran: <|1|>
Prikaži: starejši prej