Od Ljubljane do Kopra za dva evra

Dosežek Letrike: Novi pogonski sistem za električna vozila je brez vzdrževanja, izkoristek pa dosega 93 odstotkov.

Objavljeno
13. maj 2014 22.33
Katja Željan, Nova Gorica
Katja Željan, Nova Gorica

Šempeter pri Gorici – Letrika je po triletnem razvoju in testiranju v lastnih laboratorijih predstavila najsodobnejši visokonapetostni (HV) pogonski sistem za električna vozila, ki se je ob odličnih karakteristikah izkazal tudi v praksi. Družba se bo tako lahko postavila ob bok svetovnemu trgu električnih pogonov.

Letrika je globalnim kupcem že doslej dobavljala motorje in krmilnike za pogon električnih viličarjev, golfov in malih štirikolesnikov, med katerimi je, denimo, električno vozilo renault twizy.

Poleg tega v družbi že nekaj let tržijo nizkonapetostni pogonski sistem (15-kilovatni pogon in krmilnik) za električna vozila z maso do ene tone, ki ga ljubitelji po vsem svetu uporabljajo za predelavo manjših avtomobilov na električni pogon. Po treh letih razvoja so zdaj predstavili še visokonapetostni pogonski sistem moči nad 50 kilovatov, uporaben za pogon vozil z maso nad eno tono.

Najsodobnejši pogonski sistem je zelo kompakten in ga skoraj ni treba vzdrževati, saj nima obrabljivih delov. Ima izkoristek nad 90 odstotki, kar je trikrat več od motorjev z notranjim izgorevanjem, ki dosegajo izkoristek 30 odstotkov. Motor, plod domačega znanja in inovativnih rešitev Letrikinih inženirjev, je sposoben rekuperacije energije, kar pomeni, da se ta ob zaviranju ali spuščanju vozila vrača v baterije in s tem podaljšuje doseg vožnje.

»Ljudje, ki prvič vozijo take avtomobile, so začudeni, saj se lahko zgodi, da imaš, ko se voziš iz Postojne v Novo Gorico, na cilju bolj napolnjeno baterijo kot v Postojni,« pravi Iztok Špacapan, direktor Inštituta za električne rotacijske sisteme, ki je sodeloval pri razvijanju inovacije.

»Omeniti velja tudi izkoristke, ki dosegajo 93 odstotkov, kar je pri pogonskih sistemih res vrhunsko. Konkurenca ima dva odstotka manjši izkoristek kakor mi ter od deset do dvajset odstotkov večje volumne primerljivih moči,« navaja. Motor so v celoti razvili v Letriki, razvoj krmilnika (inverterja) pa je potekal v sklopu projekta SiEVA, ki je sofinanciran z državnimi in evropskimi sredstvi, ter deloma tudi v sodelovanju s Tehnološkim centrom za električne stroje (Teces).

Pogonski sistem so testirali v Inštitutu Metron, kjer deluje priznani slovenski inovator in promotor električnih avtomobilov Andrej Pečjak, ki z Letriko sodeluje že dlje časa.

Na elektriko predelan večji družinski enoprostorec za šest oseb, v katerega je vgradil Letrikin HV-pogonski sistem, se je odlično izkazal. Pri polno obremenjenem vozilu poraba ne preseže 200 Wh/km, kar pomeni, da z 1 kW/h (cena pod 0,10 evra) povprečno lahko prevozi od šest do sedem kilometrov, torej je strošek manjši od dveh evrov na sto kilometrov.

»Letrika bo tako lahko konkurirala na svetovnem trgu električnih pogonov. Takšnega pogona namreč še nisem zasledil. Sicer pa lahko avtomobil prevozi od 400 do 700 kilometrov brez polnjenja, kar pomeni, da polnilnic sploh ne potrebuje,« pravi Pečjak. Zadovoljen je tudi predsednik uprave Letrike Edvin Sever. »Projekti so narejeni za proizvodnjo v letu 2017 oziroma 2018. Dolgoročno to pomeni nove posle za Letriko in to, da bomo postali pomemben igralec v avtomobilski industriji po svetu,« je prepričan. Za razvojno delo v zadnjih dveh letih so sicer odšteli milijon evrov, še milijon pa so vložili v merilno opremo.