Orla so sestavili Romuni

Jurišno letalo je bilo jugoslovanski javnosti prvič predstavljeno 9. maja 1975 na paradi v Beogradu.

Objavljeno
18. junij 2014 17.48
Dragica Jaksetič, Ilirska Bistrica
Dragica Jaksetič, Ilirska Bistrica

Orel, ker so letalo izdelovali v Jugoslaviji, Vultur (v prevodu orel) pa zato, ker so njegov rep izdelovali v Romuniji.

Muzejska noč v Parku vojaške zgodovine bo posvečena prvi svetovni vojni, na ogled bo razstava in kaverna na koti 110, a v muzejski noči bo prvič javnosti v živo predstavljen orel, letalo, ki so ga izdelovali v bivši Jugoslaviji in v Romuniji. Letalo so v tem tednu sestavili mehaniki iz Romunije, države, ki je Sloveniji donirala letalo.

Letalo bo stalo na platoju pred prvim muzejskim paviljonom, poleg ameriškega thunderjeta in jugoslovanske podmornice. Delo mehanikov so spremljali tudi nekdanji piloti in letalski inštruktorji Zvonko Knaflič in Jože Konda, poznavalci letala pa bodo v pivški park zgodovine prišli tudi v soboto, kjer se bodo v imenu Društva vojaških pilotov vseh generacij in ljubiteljev vojaškega letalstva ter ministrstva za obrambo zahvalili Romuniji za donacijo.

Orel je bil jugoslovanski javnosti prvič predstavljen 9. maja 1975 na paradi v Beogradu. Jurišno letalo, ki je lahko razvilo tudi nadzvočno hitrost, je moralo biti dodatno oboroženo, ko so ga namenili bojni podpori enotam na zemlji. Samo bombe in rakete so v osemdesetih letih postale prešibka oborožitev in v tistih časih dobrih odnosov z ZDA je jugoslovansko letalo dobilo najsodobnejšo ameriško televizijsko vodeno raketo zrak-zemlja maverick AGM-65, pilot pa je v kabino dobil še ustrezen računalnik. »Tega takrat zelo sodobnega in učinkovitega orožja še nekatere države Nata niso imele,« pojasnjuje Jože Konda.

Tedanji jugoslovanski apetiti so bili, da bi orla nadgradili v nadzvočnega lovca, že imenovanega »novi lovec«, zato da bi za seboj potegnil razvoj tehnologije od informatike do materialov, a temu Jugoslavija tedaj že ni bila več kos.