Otroke učijo, da ni napačnih odgovorov

Uspešen celjski projekt spodbujanja podjetništva, ustvarjalnosti in inovativnosti je na poti, da postane izbirni predmet.

Objavljeno
03. januar 2015 16.57
Špela Kuralt, Celje
Špela Kuralt, Celje
Celje – Ministrstvo za znanost izobraževanje in šport je uspešen osnovnošolski krožek za spodbujanje podjetništva, ustvarjalnosti in inovativnosti, ki je nastal v okviru projekta Območne obrtne zbornice (OOZ) Celje in Osnovne šole Lava, preneslo v več slovenskih šol, pilotni projekt pa bi že prihodnje šolsko leto prinesel nov izbirni predmet za slovenske osnovnošolce.

Izginjanje nekaterih poklicev in množičen obisk gimnazij sta pred sedmimi leti spodbudila Območno obrtno zbornico (OOZ) Celje, da so z Osnovno šolo Lava začeli izvajati projekt, ki je postal prepoznaven krožek. Določenih poklicev, predvsem tehničnih, sploh ni več, čeprav jih obrtniki in trg nujno potrebujejo. Projekt Izbira poklica – izziv za prihodnost naj bi bil tako pomoč učencem in staršem pri odločitvi za srednjo oziroma poklicno šolo. »Neskladje na trgu dela je tudi rezultat napačnih odločitev v šolstvu v zadnjih 20 letih. Če pa pravočasno začneš delati z otroki, se kasneje lažje odločijo,« je povedal predsednik OOZ Celje Miran Gracer.

Projekt so sprva izvajali le na Osnovni šoli Lava, ga kasneje širili, v letošnjem šolskem letu pa so ga s podporo občin izvedli v več šolah v Celju, Štorah, Vojniku in na Dobrni. Z otroki dela tudi samostojna svetovalka na OOZ Celje Tatjana Štinek, ki je pojasnila, da je ključna težava pomanjkanje informacij. Tako večina ljudi živi po željah, ne pa po ciljih, kot je zaposlitev, je razložila.

Kar se je začelo kot pomoč pri izbiri poklica, so do danes nadgradili v prepoznavne krožke ustvarjalni, podjetni in inovativni učenci, ki jih izvajajo na OŠ Lava. Medtem pa strokovni svet za splošno izobraževanje še odloča, ali naj se krožki prihodnje šolsko leto vendarle umestijo in zaživijo tudi kot redni izbirni predmet.

Uživajo v ustvarjanju

V prazničnem času so imeli v krožkih veliko dela. Medtem ko med letom otroci obiskujejo podjetnike in obrtnike oziroma pridejo ti k njim na obisk, so zdaj pripravljali izdelke za praznični bazar in pekli torte na paličicah. Z nadgrajeno vsebino krožkov, kjer je cilj OOZ Celje še vedno, da dolgoročno zapolnijo vrzel poklicev, pa ob spodbujanju mišljenja na bolj kreativen način otroci tudi osebnostno rastejo in se, kot je dejal Gracer, v poklicu končno tudi najdejo.

Otroke takšen način dela očitno veseli, saj je večina, ki so se za krožke odločili pred sedmimi leti, še danes dejavna v njih. Tilen Sotlar krožek obiskuje že šest let: »Izdelujemo veliko stvari, učimo se o podjetnikih in o poklicih, ki jih prej nisem nikoli videl. Najbolj mi je bilo všeč, ko smo bili v tiskarni.« Prav vsi otroci, ki so ob našem obisku ustvarjali okraske, voščilnice in darila, so poudarjali, da jim je najbolj všeč ustvarjanje, ki ga pogrešajo pri rednem pouku.

Učiteljica Nina Žaberl, ki vodi enega od krožkov, je povedala, da se otroške ideje odraslim včasih zdijo neumne, pri krožkih pa je vsako razmišljanje sprejeto: »Otroke učimo prav to, da ni napačnih odgovorov, da so vse ideje dobrodošle in da mora vsak nekaj povedati. V prihodnjih urah bomo razvili spominek Celja od ideje do končnega izdelka.«

Kreativnost v redni pouk

Poleg celjske šole so pod okriljem agencije Spirit tako imenovane krožke UPI (ustvarjalnost, podjetnost, inovativnost) dve leti izvajali na skoraj 40 šolah po državi. Predstavitev rezultatov v Celju je spodbudila Zavod za šolstvo, ki je idejo predstavilo dvema ključnima ministrstvoma za gospodarstvo in šolstvo, kjer so izbrali deset slovenskih šol za preizkus morebitnega novega izbirnega predmeta za 7. razrede osnovnih šol. »Na šolah smo opazovali dva oddelka; kontrolnega, kjer se učni načrt ni izvajal, in tistega, kjer smo izvajali učni načrt spodbujanja inovativnosti. Razlika je bila velika. Otroci iz razreda, kjer smo izvajali načrt, so bili veliko bolj kreativni, inovativni pri reševanju problemov na vseh področjih,« je povedala ravnateljica OŠ Lava Marijana Kolenko, ki je tudi sodelovala pri nastajanju učnega načrta.

Na zavodu še razmišljajo

Čeprav se vsi strinjajo, da je takšen način mišljenja za nove čase nujen, pa predmet, čeprav le izbirni, še ni potrjen za novo šolsko leto, je pojasnil direktor zavoda za šolstvo dr. Vinko Logaj: »To je predmet, ki vključuje aktivnosti, ki so dobre na vseh področjih. Razvijanje ustvarjalnosti, inovativnosti bi bilo treba vključiti v vse predmete. Tako je zdaj pomislek, katera znanja natančno predvidevamo dobiti iz tega predmeta in kateri cilji bodo opredeljeni.«

Obrtniki, ki svoje delo že sedem let predstavljajo otrokom celjske šole, se o tem ne sprašujejo. Upajo le, da bodo rezultati vidni tudi tako, da bodo dobili koga, ki bo pri njih lahko delal, kot je povedal Dominik Ocvirk iz Pekarne Geršak: »Pri tem projektu sodelujem, ker je to dobro za promocijo našega poklica. Pek oziroma slaščičar je danes deficitarni poklic in dobrega peka je zelo težko dobiti. Delamo v petek in svetek, pa ne smeš biti 'bukov'. Smo pa tudi po teh krožkih dobili nekaj vajenk in vajencev.«