Prodajalcem manj škodljivih alternativ se promet zmanjšuje

Tuji tobačni izdelki so lahko nepreverjeni ali nepravilno označeni. Zdravstveno tveganje se povečuje.

Objavljeno
02. oktober 2017 22.12
Neža Mlakar
Neža Mlakar
Ljubljana – Podjetje Božinović & Co., d. o. o., ki se ukvarja tudi s spletno prodajo elektronskih cigaret, je 18. septembra vložilo pobudo za oceno ustavnosti 30. člena zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI). Cilj ministrstva za zdravje naj bi bil omejitev prodaje elektronskih cigaret mladostnikom, ki pa jih zdaj iz tujine dobijo še lažje.

Sporni člen v petem odstavku navaja, da je prepovedano »dajanje na trg tobaka, tobačnih izdelkov in povezanih izdelkov prek interneta, telekomunikacij ali katere koli druge razvijajoče se tehnologije ali čezmejna prodaja na daljavo«. Podjetje je svoje izdelke prodajalo večinoma po spletu, zato je zakon, kot je navedeno v vloženi pobudi, neposredno posegel v pravice, pravne interese oziroma pravni položaj pobudnika, saj mu je nadaljnje izvajanje gospodarske dejavnosti onemogočeno.

Po besedah lastnika podjetja Mata Božinovića člen krši ustavo v šestih točkah, kršil pa naj bi še nekatere druge akte, tudi konvencijo o varstvu človekovih pravic in svoboščin ter listino Evropske unije o temeljnih pravicah. Božinović opozarja, da je s sprejetjem ZOUTPI nastala nelojalna konkurenca med domačimi in tujimi trgovci in »je nas, slovenske trgovce pahnila na rob poslovnega propada, medtem ko tuja podjetja na območju Slovenije še naprej nemoteno poslujejo in ustvarjajo dobičke«. Tako je, denimo, kršen člen v ustavi, v katerem je navedeno, da so prepovedana dejanja nelojalne konkurence in dejanja, ki v nasprotju z zakonom omejujejo konkurenco.

Površno sprejeta zakonodaja

Cilj strožje oziroma, kot je Božinović dejal aprila za Delo, »ene najstrožjih zakonodaj v Evropi« naj bi bil preprečiti prodajo mladoletnikom. V tujini pa v večini primerov polnoletnosti ne preverjajo. Božinović pravi, da se površnost sprejemanja zakona kaže tudi v tem, da ministrstvo finančni upravi (Furs) ni dodelilo nobenih pristojnosti za nadzor in preverjanje izdelkov med carinskim postopkom: »Furs namreč nima niti pristojnosti za nadzor nad vnosom povezanih izdelkov niti za preverjanje starosti naročnika, ki je opravil nakup v spletni trgovini. Za spletne nakupe iz Evropske unije pa pošiljke tako ali tako ne gredo skozi carinski postopek.«

Nasprotni učinek: povečano tveganje za zdravje potrošnika

Fizičnih trgovin s podobnimi izdelki, kot jih ponuja Božinovićevo podjetje, pri nas ni veliko, zato je za potrošnika nakup iz tujine preprostejši. A tuji izdelki so lahko slabo označeni, kar pomeni dodatne probleme.

V pobudi je navedeno, da je iz priloženih računov in dopisov razvidno, da potrošniki, predvsem mladi, neovirano kupujejo izdelke po spletu iz tujine. Ti so večkrat nepreverjeni, nepravilno označeni, zato so slovenski potrošniki izpostavljeni večjemu tveganju za zdravje, kot bi bili, če bi imeli možnost spletnega nakupa tovrstnih izdelkov od trgovcev na območju Republike Slovenije, saj so naši izdelki regulirani, preverjeni ter pravilno označeni. Temeljni in legitimen cilj, ki je varovanje zdravja, s sprejetjem ZOUTPI ni bil dosežen, poudarjata Božinović in njegov odvetnik, ampak se je zgodilo prav nasprotno – povečalo se je tveganje za zdravje potrošnikov.