S falconom doslej pripeljali dvoje src

Ura letenja je po ceniku, ki ga je odobrila vlada, 4220 evrov.
Objavljeno
26. maj 2015 20.24
Barbara Hočevar, notranja politika
Barbara Hočevar, notranja politika

Ljubljana – Letalo falcon 2000 EX je od konca marca, ko je vlada sprejela ustrezen sklep in je bila podpisana pogodba, do danes prepeljalo dvoje src za transplantacijo. Pobudo za sodelovanje je dal Zavod RS za presaditve organov in tkiv Slovenija-transplant.

»Pri prevozu srca za presaditev gre pogosto za zelo nujno potrebo po organu, ki je na razpolago kratek čas,« nam je pojasnila direktorica Slovenija-transplanta Danica Avsec. Po njenih besedah so se letalski prevozniki zelo trudili, da bi jim ustregli, pred začetkom sodelovanja so jim razložili, kakšne so njihove potrebe, namen in posebne zahteve. Vendar so bile kljub temu težave. Zatikalo se je v koordinaciji, pri tem, da je bil zahteven prevoz v ozkem časovnem okviru, pogosto tudi ponoči; nekateri prevozniki so se reorganizirali ali celo prenehali delovati.

Tuji prevozniki so pogosto dragi

»Za nameček smo imeli včasih težave z vremenom, razpoložljivostjo določenega tipa letala, ki je bil tehnično ustrezen za, denimo, nekoliko daljši prevoz, na primer iz Nemčije. Vse to je pripevalo k temu, da je v debati med zdravniki in piloti vzniknila ideja o možnosti uporabe falcona,« je opisala Danica Avsec. Po njenih besedah je bila pot od zamisli do realizacije zelo dolga. Morali so izpolniti številne formalne zahteve glede dovoljenj, ogromno je bilo komunikacije med ministrstvoma za zdravje in obrambo, pripraviti je bilo treba protokole. Po sklepu vlade so konec marca podpisali pogodbo. »V teh korakih je z dopisi sodeloval tudi Slovenija-transplant,« je poudarila Danica Avsec. Kot utemeljitev, zakaj je Zavod RS za transplantacijo tkiv in organov dal pobudo za sodelovanje, je dodala, da je bil prej zahteven izziv najti prevoznika v kratkem času, ob slabem vremenu, ponoči in ob zavedanju, da bolnik organ nujno potrebuje.

»Zgodilo se je, da smo naročili prevoznika iz Anglije ali Nemčije, za kar je bila cena ponavadi zelo visoka, saj je moralo letalo najprej v Slovenijo po ekipo, nato pa še pripeljati organ skupaj z ekipo nazaj. Zelo redko, a vendar, prevoza nismo mogli opraviti,« je dejala vodja Slovenija-transplanta.

Na Dunaj in v Nürnberg

Falcon 2000 EX je po srca za transplantacijo doslej poletel dvakrat, in sicer v Nürnberg in na Dunaj. Posadko zagotavlja slovenska vojska, medicinsko osebje naročnik prevoza. Ura letenja je po ceniku, ki ga je odobrila vlada, 4220 evrov.

Lani je bilo v Sloveniji presajenih 119 organov – 55 ledvic, 33 src in 31 jeter, tri pljuča pa so slovenskim bolnikom presadili na Dunaju. »S posebnimi letalskimi prevozi smo prepeljali 22 src in tri jetra iz drugih držav Eurotransplanta. Od organa je odvisno, katero obliko prevoza uporabimo. Vsak ima svoje posebnosti glede na čas, ki sme preteči od odvzema do vsaditve. Ledvice prevažamo z rednimi letalskimi povezavami, ker je na razpolago dovolj časa. Seveda pa je izbira prevoza odvisna tudi od razdalje in od tega, ali je treba peljati tudi ekipo za odvzem,« je pojasnila Danica Avsec.

Prevoz organov se krije iz sredstev Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, prevoz ekipe za odvzem organov po Sloveniji pa iz državnega sporazuma.

Po ranjence in za državne organe

Kakšne »zadolžitve« ima falcon, ki ga je vlada Janeza Drnovška leta 2001 kot luksuzno letalo kupila za približno 36 milijonov evrov? Z ministrstva za obrambo (Mors), ki je njegov upravljavec od januarja 2013, ko so letalo uvrstili v floto Slovenske vojske, so nam odgovorili, da se v času, ko ga ne uporabljajo v sistemu ATARES (izmenjava storitev zračnega transporta) ali za VIP-prevoze na podlagi dvostranskih dogovorov z državami članicami Nata in EU, uporablja tudi za opravljanje letalskih prevozov za potrebe državnih veljakov, »če je to ekonomsko upravičeno«, kot so se izrazili, in posrednih proračunskih porabnikov. Leta 2014 so prepeljali tri poškodovane pripadnike Slovenske vojske iz mednarodnih misij in operacij, po vse tri so šli na Kosovo, letos pa za kaj takšnega še ni bilo potrebe.

Lani je letalo opravilo malo več kot 450 ur letenja, približno 60 ur od tega za potrebe državnih organov. Najpogosteje ga uporabljata ministrstvo za obrambo in predsednik vlade, s katerim občasno potujejo tudi drugi člani vlade. »V okviru teh ur smo usposobili dve posadki oziroma štiri pilote letala falcon. Letos smo v povprečju opravili 22 ur letenja na mesec,« so pojasnili na ministrstvu za obrambo. Sliši se malo, a je to najbrž največ, odkar se je falcon leta 2009 vrnil na slovenska tla in je bil večino časa prizemljen, medtem ko ga je več vlad poskušalo prodati ali oddati.

Skupni stroški za šolanje pilotov, zavarovanje letala, njegovo vzdrževanje, zagotovitev delovanja in delovanje bodo od leta 2013 do 2015 znašali 3.724.000 evrov, od tega dobra dva milijona za delovanje, 1,69 milijona pa bo šlo za zagonske stroške do skupne operativne zmogljivosti.