Slovenija, pionirka digitalne revolucije v šolstvu

Izobraževalni eksperiment: Način, da Evropa postane bolj konkurenčna in njeni prebivalci uspešni v globalnem okolju.

Objavljeno
24. april 2014 23.00
Ljubljana 19.03.2012 - Pouk s tablicami na OS Prule.foto:Blaz Samec/DELO
Sonja Merljak, šolstvo
Sonja Merljak, šolstvo

Ljubljana – Pobuda za odpiranje izobraževanja OpeningUp Slovenia velja za enega najbolj perspektivnih projektov v državi. Zrasla je iz resničnih potreb in povezuje partnerje od vrtcev do raziskovalnih ustanov in podjetij. Vsi so za spremembe in inovacije, ki bi med drugim omogočile dostop do znanja tudi tistim, ki ga sicer ne bi imeli. Toda kako jo bomo izpeljali?

OpeningUp Slovenia je po besedah pobudnikov – med njimi so tudi ministrstvo, univerze in Inštitut Jožef Stefan – celovit pristop, ki omogoča boljše razumevanje priložnosti digitalne revolucije. Te so zasidrane v načine komuniciranja, dela in trgovanja, niso pa izkoriščene v izobraževalnih sistemih. Ob tem učenci že pričakujejo več prilagajanja in povezovanja med formalnim in priložnostnim učenjem, to pa omogoča prav poučevanje, ki je podprto z digitalnimi sredstvi.

Po besedah ministra Jerneja Pikala želi Slovenija tako nadgraditi metode poučevanja in postati vzorčna država na področju odprtega izobraževanja. »To je tudi odgovor na iniciative vseh, ki so vpleteni v izobraževalni proces. Ob sodelovanju učiteljev želimo izboljšati digitalno usposobljenost vseh generacij. Verjetno pa bomo za to potrebovali vsaj desetletje.«

Evropska komisarka Androulla Vassiliou je pred kratkim na uradni predstavitvi iniciative poudarila, da Evropa zaostaja za ZDA in Japonsko in da je odpiranje izobraževanja način, da postane bolj konkurenčna. »Tako bomo ljudem dali veščine, ki jih potrebujejo, da preživijo v globalnem tekmovalnem okolju.« Zakaj ravno Slovenija? Ker je ravno prav velika, da Evropa preizkusi pobudo, in ker v državi že potekajo številni projekti, ki naj bi jih iniciativa predvsem strukturirala, povezala in umestila v enotno strategijo.

Moj sanjski stroj

Zgled odpiranja šolskega prostora je projekt Moj sanjski stroj na Inštitutu Jožef Stefan. Vrtičkarji in osnovnošolci si zamislijo sanjski stroj in narišejo, kaj to je, kako deluje, kako si ga predstavljajo. S pomočjo študentov izdelajo načrt, nato pa ga na srednjih šolah izdelajo. Tako povezujejo vse stopnje izobraževanja, otrokom, ki so dali idejo, pa omogočijo, da so poleg pri procesu izdelave.

Med partnerji je tudi Osnovna šola Savsko naselje v Ljubljani. »To je priložnost, da spravimo izobraževanje na višjo raven. Vsi ugotavljamo, da je treba otrokom ponuditi nekaj drugega. Odraščajo v povsem drugačnem svetu, kot smo mi. S pametnimi telefoni pridejo do kateregakoli podatka. Ne smemo pa pozabiti, da otrok ustvarjalnosti, inovativnosti in timskega sodelovanja ne moremo učiti s klikanjem po internetu. Tu je vloga šol toliko večja,« pravi ravnateljica Verica Šenica Pavletič. »Skratka, z digitalizacijo lahko otrokom omogočimo dostop do kvalitetnih informacij in znanja, hkrati pa nam bo ostalo veliko več časa za razvijanje ustvarjalnosti, inovativnosti. V pobudi sodelujemo s projektoma Moj sanjski stroj in Sanjsko igrišče. Namesto da otroci pri pouku tehnike v sedmem razredu projektirajo kocko, načrtujejo sanjsko igrišče. Pomaga jim arhitekt. Zadeve smo torej malo obrnili. Ideja prihaja od otrok, zunanji strokovnjak pa jih z učiteljico vodi po poti projektiranja zanje sanjskega igrišča. Učno snov smo tako zelo opredmetili. Odkar se predmeta lotevajo na ta način, je otrokom tehnika super. Današnjim otrokom je treba ponuditi nekaj novega, da se bomo izognili dolgočasenju pri pouku. To se mi zdi šolski primer odprtega izobraževanja.«

Nives Kreuh, ki je na zavodu za šolstvo zadolžena za e-poučevanje, pravi, da digitalna pismenost omogoča smiselno in kritično uporabo tehnologije na posameznih področjih. V šolstvu, na primer, to pomeni, da učitelji znajo poučevati s pomočjo tehnologije in da je pouk zato bolj zanimiv, učenje pa bolj učinkovito.

»Te ideje so dobrodošle in vesela sem, da so, me pa skrbi, kako jih bomo izpeljali. Težko je namreč spreminjati miselnost ljudi. Ta je povezana z našim odnosom do tehnologije, s tem, koliko smo je sami vešči, in je če nismo, težko delamo potrebne korake, da jo ponotranjimo. Tehnologija ni samo to, da znam klikati po telefonu. Tehnologija spreminja naše razumevanje, naš način razmišljanja pri učenju, povzroča drugačne kognitivne procese. Zato bo v uvajanju pobude zelo pomembno izobraževanje učiteljev. Iz našega projeka E-šolstvo, ki se je, žal, zaključil, ker je zmanjkalo denarja, vemo, da težko prenašaš v prakso tisto, česar nisi mogel izkusiti.«

OpeningUp Slovenia je po besedah Mitje Jermola iz Inštitua Jožef Stefan tudi priložnost, da Slovenijo umestimo na zemljevid sveta.