Sol do Portoroža spet potuje po morju

V prvi polovici sezone so do konca julija pridelali malo več kot 1500 ton soli.

Objavljeno
05. avgust 2015 18.16
Boris Šuligoj, Koper
Boris Šuligoj, Koper

Sečovlje – V solinah so porušili most čez Jernejev kanal, a narava dela svoje: pridelava soli je v polnem zamahu, solinarji napovedujejo dobro ali vsaj povprečno letino, po dolgih letih pa so zaradi porušenega mostu prisiljeni svoj pridelek do skladišč v Portorožu spet prevažati z ladjami; tako kot so to prej počeli več sto let.

Čeprav so ostali brez mostu, se je sečoveljskim solinarjem odvalil kamen od srca. V prvi polovici sezone so do konca julija pridelali malo več kot 1500 ton soli, kar je po lanski prvi letini brez enega samega kilograma pridelka pravi balzam za solinarsko dušo.

»Sezona bo najmanj povprečna. Predvidevam, da bo soli od 2000 do 4000 ton. Ohranili bomo kontinuiteto ponudbe na trgu, kar je za naš nadaljnji obstoj ključno. Če bi se ponovila lanska sezona, bi podjetju trda predla, saj bi lahko s starimi zalogami preskrbovali trgovsko mrežo le še mesec ali dva,« je povedal direktor Solin Klavdij Godnič. Še bolj je vesel izjemne kakovosti pridelka, saj so pograbili že več kot 250 ton t. i. piranske soli in več kot 25 ton solnega cveta.

Revolucija v delovanju solin

Ker jim je gradbena inšpektorica Mateja Marsetič januarja prepovedala uporabo za solinarsko logistiko ključnega mostu čez Jernejev kanal, so se morali lotiti prenove, ta pa je sredi poletja povzročila pravo majhno »revolucijo« v delovanju solin. »Na mesec moramo v portoroška skladišča s plovili prepeljati približno sto ton soli, ki jo pakiramo v našem proizvodnem obratu sredi solin na Leri. Po cesti ne gre več, zato smo se morali vrniti na pot, ki je bila v uporabi do približno sredine prejšnjega stoletja – iz kanala Grande (Drnica) po morju do Portoroža,« pravi Godnič.

Soline od leta 2011 prodajo vsako leto od 15 do 20 odstotkov več soli, kljub višjim cenam. »Utemeljujemo jih s kakovostjo, imamo pa tudi večje stroške pridelave: letos zaradi dražjega prevoza in dodatnega sušenja soli, ker jo bomo morali dati prej na trg kot običajno,« je pojasnil direktor.

Gradbeno podjetje Rafael iz Sevnice bo do konca septembra za 140.000 evrov nadomestilo porušeni most, za obnovo državnega mostu pa bo denar prispevalo tudi okoljsko ministrstvo. »Ugotovili smo, da je šest nosilnih stebrov trdnih. Morali jih bodo deloma sanirati in z jekleno-betonsko konstrukcijo povezati z novo pohodno oziroma vozno površino. Novi most bo imel ločen pločnik, kar bo varnejše za pešce, in bo višji, da ga ne bo več poplavila vsaka visoka plima,« je povedal vodja krajinskega parka Andrej Sovinc.

Na naše vprašanje, ali si je porušeni most in njegove temelje ogledala tudi gradbena inšpektorica, ni znal odgovoriti: »Če bi si ga ogledala, bi videla presenetljivo zdrave nosilne stebre in zdaj je še toliko bolj jasno, da je v solinah najmanj deset drugih veliko nujnejših posegov, ki bi jih morali opraviti pred popravilom mostu.« Dodal je, da je poleti obisk krajinskega parka spet običajno dober. Kljub temo so imeli letos petino manj obiskovalcev, predvsem na račun upada v prvih štirih mesecih zaradi zaprtega mostu in zapletov z muzejem solinarstva.

Pešpoti in privezi

Po Sovinčevih besedah se Soline skupaj z občino Piran pripravljajo, da bi do jeseni pripravili idejne zasnove za ureditev pešpoti in privezov v kanalu Jernej, saj bi radi prihodnje leto kandidirali za evropska sredstva.

Po njegovi presoji bodo za to potrebovali pet milijonov evrov, vendar bi morala občina za ureditev ceste in komunalne infrastrukture zagotoviti še deset milijonov. Le tako bi lahko celovito poskrbeli za ureditev zanemarjenega in črnega privezovališča čolnov v slikovitem kanalu, zaradi katerega lastniki čolnov trdijo, da je najlepše privezovališče čolnov »na svetu«.