Tudi lokalni sloves in štiri zvezdice včasih ne zadoščajo

Inšpekcijski nadzor gostinskih obratov je pokazal, da gostinci najpogosteje pozabljajo na higieno.

Objavljeno
04. februar 2015 14.37
Maja Prijatelj Videmšek, Panorama
Maja Prijatelj Videmšek, Panorama

Težko pričakovani seznam gostinskih obratov, ki so jih inšpektorji uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin pregledali v lanskem letu, razkriva, da jih skoraj 60 odstotkov od nekaj manj kot 1400 pregledanih deluje brezhibno, 59 obratom pa so inšpektorji zaradi hujših nepravilnosti začasno prepovedali dejavnost.

Med gostinskimi obrati, ki so se znašli na delu seznama, obarvanem z rdečo, kar nakazuje začasno prepoved dejavnosti, so kitajske restavracije, kmetija odprtih vrat, obrat hitre prehrane, okrepčevalnice in turistične kmetije z vseh koncev države, med njimi tudi lokalno slavna imena, kot so Hotel Krn v Tolminu, sarajevska restavracija Das ist Valter v Kranju in Slaščice Mihalek v Ljubljani. Inšpektorji so pri njih odkrili hujše pomanjkljivosti, zaradi česar so jim prepovedali dejavnost ali le del te.

Najpogosteje so bile pomanjkljivosti neustrezna higiena prostorov in opreme, pomanjkljiv notranji nadzor in zagotavljanje sledljivosti živil, zadnjemu so inšpektorji posvetili posebno pozornost, saj so rezultati predhodnih pregledov gostinskih obratov pokazali, da ta problematika izstopa.

Hotelu Krn so inšpektorji tako začasno prepovedali dejavnost zaradi neustrezne higiene prostorov in opreme, notranjih kontrol in sledljivosti živil. Znani kranjski okrepčevalnici s sarajevskimi specialitetami z žara Das ist Valter so poleg prej omenjene neustrezne higiene prostorov in opreme naložili začasno zaprtje zaradi neustrezne dokumentacije in evidenc ter neprimerne higiene in usposobljenost zaposlenih. Priljubljeni ljubljanski slaščičarni Mihalek pa zaradi pomanjkljivega nadzora nad sledljivostjo in ravnanjem z živili in neskladnih notranjih kontrol. Zaradi pretečenih rokov uporabe pa so ji prepovedali uporabo (nekaterih) surovin.

Nekateri obrati, med njimi Hotel Kanu v Smledniku (kjer so inšpektorji odkrili tehnične pomanjkljivosti, neustrezno sledljivost živil in njihovo hrambo na neustrezni temperaturi) in turistična kmetija Azaleja v Okroglicah (kjer niso imeli nadzora nad sledljivostjo živil in kuhane hrane ter zagotovljene ustrezne pitne vode), so se po prihodu inšpektorjev kar sami odločili zapreti vrata. Očitno so ocenili, da je to lažje, kakor če bi morali izpolniti vse inšpekcijske zahteve po odpravi pomanjkljivosti.

Gostinskih obratov, ki so jim inšpektorji začasno, do odprave pomanjkljivosti prepovedali obratovanje, je bilo sicer le okoli štiri odstotke. Pa vendar se ob kršitvah, ki so jih ugotovili − te po besedah direktorice inšpekcije za varno hrano Andreje Bizjak obsegajo »ostanke hrane na vratih shrambe, več centimetrov debelo plast starega mletega mesa, ki se drži kuhinjske opreme, vročo sladico, ki se hladi na straniščni školjki, ponovno uporabo ostankov hrane s krožnikov« − postavlja vprašanje, kakšne odvratnosti se pojavljajo v gostinskih obratih, ki jih inšpekcijski nadzor ni zajel.

Pod njegovim drobnogledom se je znašel širok nabor turističnih obratov po vsej Sloveniji: samostojne in hotelske restavracije, menze, okrepčevalnice, planinske koče, turistične kmetije, picerije, kitajske restavracije, slaščičarne, gostinski obrati na avtocestnih postojankah, obrati hitre prehrane in premični gostinski obrati. Največ jih je bilo v Ljubljani in Mariboru, saj je v teh mestnih občinah tudi največja gostota gostinskih obratov.

Pri okoli petini pregledanih (287) so inšpektorji odkrili manjša ali večja neskladja, zaradi katerih so nosilcem dejavnosti izdali inšpekcijsko odločbo (lahko le v obliki pisnega opozorila), v nekaterih primerih pa so proti njim sprožili prekrškovne postopke. Tudi med obrati, kjer so bila ugotovljena večja neskladja, najdemo znana imena z dolgo tradicijo, ki jih ponavadi enačimo z visoko kakovostjo (in okusnostjo) hrane, v primeru hotelov pa bi zanjo moralo jamčiti tudi število zvezdic, recimo blejsko slaščičarno Šmon (neskladne notranje kontrole), vilo Prešeren (neskladja glede higiene prostorov ali opreme ter sledljivosti živil) in Park hotel (neskladja glede higiene prostorov ali opreme), pa Grand hotel Bernardin v Portorožu (neskladna oprema) in hotel Larix v Kranjski Gori (neustrezna higiena prostorov oziroma opreme, sledljivost živil).

Legenda:

Rdeča: Zelo hude nepravilnosti - prepovedana je bila dejavnost ali del dejavnosti

Vijolični krožec: Hude nepravilnosti - prejeli so inšpekcijsko odločbo, vendar dejavnosti ni prepovedana

Roza krožec: Nepravilnosti oz. neskladja, ki so prekrški - niso prejeli odločbe, se je pa že začel postopek

Zeleni krožec: Manjša neskladja ali neskladja, ki niso prekrški

Rumeni krožec: Pri nadzoru ugotovljena skladnost ali manjše nepravilnosti