UKC ujetnik edinega serviserja Medicoengineeringa

Kriminalistična preiskava: Operacijske mize najprej predrago prodane, zdaj predrago servisirane.

Objavljeno
03. april 2014 23.51
Milena Zupanič, notranja politika
Milena Zupanič, notranja politika

Ljubljana – Operacijske mize v Univerzitetnem kliničnem centru (UKC), z nabavo katerih se je pred desetletjem ukvarjala celotna država, vključno s kriminalisti, so ponovno v rokah kriminalistov, tokrat zaradi servisiranja. V čem je težava?

Na Nacionalnem preiskovalnem uradu danes nismo izvedeli, katero pogodbo o servisiranju preiskujejo kriminalisti. UKC je namreč sklenil s podjetjem Medicoengineering (zakonca Tanja Frantar Zabret in Igor Zabret) najprej pogodbo za triletno servisiranje 41 operacijskih miz v vrednosti 770.733,78 evra ali 18.000 evrov za eno mizo, potem pa še aneks k pogodbi, po katerem naj bi bili stroški servisiranja bistveno nižji, saj predvideva aneks plačilo po dejansko opravljenem delu, pogoji za servisiranje pa so bolj ohlapni.

Zaradi medijskih opozoril o visokih stroških in o tem, da Medicoengineering servisira operacijske mize v bolnišnicah v Mariboru in Celju po bistveno nižjih cenah, je pogodbo, ki je v pristojnosti generalnega direktorja UKC Simona Vrhunca in njegovih upravnih služb, obravnaval tudi strokovni svet UKC, ki ga sestavljajo zdravniki. Zdravniki so direktorju naložili, naj pogodbo spremeni.

Dve pogodbi za servisiranje

»UKC se je obrnil na mariborsko in celjsko bolnišnico, da bi dobil referenčne cene servisiranja pri njih. Dva meseca nam iz teh dveh bolnišnic niso odgovorili. Odgovorili so šele po posredovanju državne sekretarke na ministrstvu za zdravje Brigite Čokl,« je povedal prof. dr. Rajko Kenda, strokovni direktor pediatrične klinike.

Danes čez dan namreč generalni direktor Vrhunec ni bil dostopen, ker mu je policija odvzela telefon, ves dan pa je bil tudi v spremstvu policije, strokovni direktor UKC prof. dr. Sergej Hojker pa je ta teden na dopustu. Rajko Kenda meni, da bi morale biti vse sklenjene pogodbe slovenskih bolnišnic dostopne vsem bolnišnicam, da bi lahko takoj videli razlike v cenah. Ko je izvedel primerljive cene za servisiranje, je Vrhunec sklenil aneks k pogodbi, ki bo zmanjšal stroške, a hkrati poslabšal pogoje servisiranja.

Teden dni za popravilo mize

»Po prvotni pogodbi je bil odzivni čas za servisiranje šest ur, delo pa naj bi bilo opravljeno zunaj našega delovnega časa, v katerem operiramo. Po aneksu je odzivni čas za servisiranje 24 ur, serviserji pa delajo od sedme do 15. ure, torej v našem rednem delovnem času. V UKC Ljubljana smo v primerjavi z UKC Maribor zelo na tesnem z operacijskim prostorom, operiramo dopoldne in popoldne, zato se nam vsak izpad operacijske mize še kako pozna. Ko se je v tem času ena miza pokvarila, je popravilo v skladu z aneksom trajalo skoraj teden dni. Za nas in za bolnike je najslabše, če operacijska miza stoji in ne moremo operirati,« je povedal prof. dr. Matjaž Veselko, strokovni direktor kirurške klinike.

Po njegovih besedah je Medicoengineering edini pooblaščeni servis za mize tipa Maquet v Sloveniji, torej je nemogoče iskati in najti še enega serviserja. »Mi smo ujetniki serviserja. V takšnem primeru je zelo težko reči, kaj je drago in kaj poceni. Želimo, naj bodo pogoji servisiranja taki, da ne bodo motili operacij, zato predlagamo, da se sklene nova pogodba, ki bo izboljšala pogoje servisiranja,« je dejal Matjaž Veselko.

Operacijske mize, katerih servisiranje zdaj preiskujejo kriminalisti, sta Tanja Frantar in Igor Zabret (takrat se je podjetje imenovalo Aico-Med) prodala UKC leta 2003 po dvakrat višji ceni, kot je za enake mize veljala v Avstriji. Visok strošek so odgovorni takrat upravičevali z dejstvom, da je v nabavo vključeno tudi desetletno servisiranje operacijskih miz. Toda revizija ministrstva za zdravje je pokazala, da gre za predrag in goljufiv posel, saj je bila nabava novih miz izpeljana pod pretvezo, da gre za prenovo starih miz, zato ni bilo javnega razpisa. Stare še uporabne mize so romale v klet, z novimi pa kirurgi niso bili zadovoljni, ker niso bile prilagojene potrebam posameznih operacij (ginekoloških, srčnih, možganskih), ampak so bile vse enake. S primerom so se ukvarjali tudi kriminalisti in tožilstvo, a je zunajobravnavni senat ljubljanskega okrožnega sodišča zavrnil zahtevo tožilstva za preiskavo in tako ni bilo s sodnim postopkom nič. Desetletno servisiranje se je lani izteklo, zato je bila potrebna nova pogodba o servisiranju, ki jo je UKC sklenil s podjetjem Medicoengineering (naslednik podjetja Aico-Med) Tanje Frantar Zabret in Igorja Zabreta.