»Zaradi vinjet smo izgubili polovico dnevnih gostov in gostov ob koncu tedna,« trdi Matjaž.
Problematiko vinjet so na dnevni red postavili trije obalni župani, ki se zavedajo, da bo Dars po odprtju predora Markovec hotel računati hitro cesto že na Belvederju. Tako bi se skozi novi predor lahko vozili samo plačniki vinjet, ves drug tranzitni promet pa bi šel skozi Izolo proti Kopru in ob sedanji obalni cesti. V Izoli bi bili na slabšem, kot so bili zadnjih 20 let, ko so zgradili obvoznico mimo mesta.
Na Darsu so nam odgovorili, da cestninijo z vinjetami vse odseke avtocest in hitrih cest, ki jih upravljajo. Cestnina je njihov glavni vir za odplačilo kreditov. Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor pa so nam odgovorili z enim samim stavkom: »Odločitev o tem, ali bo ta cesta cestninjena, še ni sprejeta.«
V Izoli nočejo
Mate Matjaž: »Pred leti smo že ministru Patricku Vlačiču predlagali, da bi gostinci smeli kupiti vinjete za dnevne goste po znižanih cenah, denimo po pet evrov, ki bi jih gostinci dajali gostom, da bi jih spodbujali k ponovnemu prihodu. A nihče tega ni hotel slišati. Gostu je težko dati 15 evrov zato, da pride samo na kosilo ali večerjo ali za konec tedna k nam. Prej so prihajali dvakrat na mesec, zdaj morda dvakrat na leto. Dars se hvali, da na primorskem odseku največ zasluži. In zaračuna največ kazni. Tri četrtine kaznovanih je izgubljenih gostov.«
Izolski župan Kolenc pa opozarja na obetajoče projekte dveh občin ob sedanji obalni cesti. »Mar bomo raje pobirali drobiž od vinjet in zanemarili možnost drugače urejene obale? Zdrava pamet pove, da smo se za predor odločili tudi zato, da bi dobili del obale za nove vsebine.«
V Italiji imajo nad Trstom približno 40 kilometrov avtoceste, ki ni plačljiva. Pri intenzivem prepletanju lokalnega in tranzitnega prometa ni mogoče graditi cestninskih postaj in ločevati prometnih tokov na ločena cestna omrežja. Podobno prepleteno in premalo razvito je tudi cestno omrežje v slovenski Istri, da bi si lahko privoščili dva vzporedna in me seboj ločena sistema. Nihče še ni natančno izračunal, koliko država izgublja zaradi tako zastavljenih vinjet. Poseben absurd pa je, da vinjete plačujejo samo vozniki avtomobilov, medtem ko je obalna hitra cesta brezplačna za tovornjake.