Vrtičkarji naravo ljubijo, šolarji biologijo sovražijo. Zakaj?

Šolski strokovnjaki se iskanja odgovora na to vprašanje še niso sistematično lotili, prvi korak pa želi biti konferenca učiteljev naravoslovnih predmetov.

Objavljeno
19. november 2013 12.58
Slovenija, Maribor, 27.11.2012 - BioCyberKidzz foto:Tadej Regent/Delo
Sonja Merljak, šolstvo
Sonja Merljak, šolstvo

Zakaj vrtičkarji navdušeno raziskujejo naravo, šolarji, predvsem tisti v višjih razredih osnovne šole, pa fizike, biologije in kemije ne marajo? 

Na to dejstvo opozarja mednarodna raziskava TIMSS, potrjujejo jo še druge, toda šolski strokovnjaki se iskanja odgovora na to vprašanje še niso sistematično lotili.

Korak naprej sicer poskušajo narediti na Zavodu za šolstvo. Na konferenci učiteljev naravoslovnih predmetov od Opazovanja in raziskovanja do znanja so se zbrali učitelji razrednega in predmetnega pouka v osnovnih šolah in profesorji na srednjih šolah, ki poučujejo naravoslovne predmete.

»Na zavodu se trudimo, da skozi različne oblike izobraževanja, kot je ta konferenca, pa tudi z manjšimi posveti poskušamo vzpostaviti pretok informacij o dobri praksi, da bi čimveč učiteljev znalo na učence prenesti zanimanje za naravoslovje. Vzrokov za odpor, ki ga nakazujejo raziskave, ne poznamo, domnevamo, da jih lahko več. Zavedamo se, da otroci prihajajo iz vrtca radovedni, vedoželjni in da se kasneje v šolskem obdobju zgodi, da učenci izgubijo to radovednost, to začudenost in inovativnost in da so to polja, na katerih bi bilo potrebno konkretno delati,« je povedal Samo Božič, vodja programskega odbora konference.

Poudaril je, da je eden od glavnih motivov za tovrstne dogodke tudi zavedanje o pomembnosti naravoslovnega izobraževanja, še posebej ker zanimanje za tehniko, tehnologijo, naravoslovje in znanost upada. »Ta trend bi radi znova obrnili v prid naravoslovja.«

Vsebinsko so konferenco zastavili, kot je sestavljena naravoslovna kompetenca. Ta ni sestavljena samo iz znanja, ampak so pomembne tudi spretnosti in odnos do naravoslovja.

Raziskava TIMSS je sicer pokazala, da je naravoslovno izobraževanje v Sloveniji dobro. A ker obenem zanimanje za študij naravoslovja ni takšno, kot bi si želeli in bi bilo potrebno, bi na zavodu radi to spremenili.

»Tega se je treba lotiti v zgodnjem izobraževalnem obdobju. Razmišljamo, da bi na naslednjo konferenco porabili tudi vzgojitelje,« je dodal Samo Božič. Tudi oni namreč opažajo, da vzgojitelji dobro prenašajo ljubezen do narave otrokom in da se potem zalomi nekje v šoli. Vzgojitelji bi znali učiteljem predstaviti svoje izkušnje.