Za hladne mesece dovolj soli, peska in toplega čaja

Zimska služba: Direkcija za ceste, Dars in začasni koncesionarji se sezone ne bojijo. Za povprečno zimo denarja dovolj.

Objavljeno
12. november 2014 21.14
Brane Piano, Bojan Rajšek in ostali dopisniki Dela
Brane Piano, Bojan Rajšek in ostali dopisniki Dela
Ljubljana – Vremenoslovci za soboto še ne napovedujejo zimskih razmer, a takrat se bodo začela zimska dežurstva cestarjev, glede na vozne razmere bo obvezna tudi zimska oprema vozil. Preverili smo, kako je Slovenija pripravljena na vzdrževanje cest, in ugotovili, da razmeroma dobro, ter odkrili nekaj izboljšav.

Direkcija RS za ceste (DRSC) še ni odločila o novih koncesijah za vzdrževanje državnih cest, a z zimsko službo zaradi tega ne bo težav. Dosedanjim koncesionarjem so pogodbe podaljšali do aprila 2015.

Ljiljana Herga z DRSC pravi, da imajo na voljo dovolj sredstev za povprečno sezono. Vse je odvisno od tega, kakšna bo zima. Za primerjavo: v zimi 2011/2012 so bile v Sloveniji tri velike akcije in 15 manjših in je to proračun stalo 24 milijonov evrov, v hudi zimi 2012/2013 pa 19 velikih in 15 malih akcij, kar je stalo 32 milijonov evrov. Hergotova pravi, da se lahko tokrat strošek giblje med 20 in 31 milijoni evrov.

Zaradi poslovnih težav nekaterih prejšnjih koncesionarjev devet cestnih koncesijskih območij več ni dosledno zaokroženih z mejami slovenskih regij. Najbolj pri tem izstopa osrednja Slovenija z Ljubljano, ki so jo morali razdeliti med štiri koncesionarje: Gorenjski gradbeni družbi (GGD), Cestnemu podjetju (CP) Gorica, CP Koper in CGP Novo mesto.

Pripravljenost po regijah

Na sezono so v GGD pripravljeni. Po zagotovilih Damjana Pestotnika, vodje zimske službe, imajo dovolj soli za posipavanje, če bo huda in dolga, je bodo dodatno potrebovali še 5000 ton. Tudi peska oziroma drobljenca, ki ga GGD imajo v svojem kamnolomu Kamna Gorica, je dovolj. Bolj od snega se v GGD bojijo žledoloma.

GGD (tudi) pozimi izvaja cestno službo na Gorenjskem na 516 kilometrih cest in v delu ljubljanskega območja na 268 kilometrih državnih cest, za občine pa vzdržujejo 600 kilometrov cest. V zimsko službo je vključenih 160 delavcev z 80 vozili in stroji za državne ceste ter 55 za lokalne ceste.

V novomeškem podjetju CGP pozimi vzdržujejo 1465 kilometrov državnih cest na Dolenjskem, v Beli krajini, Posavju, na kočevsko-ribniškem območju in v delu ljubljanskega območja. Po besedah direktorja za vzdrževanje cest Antona Hrastarja bo za državne ceste ter 1200 kilometrov občinskih cest in ulic skrbelo 500 delavcev z 200 plužnimi in posipnimi vozili. V zalogi imajo 12.000 ton soli, kar zadostuje do januarja, ko bodo sol po potrebi dokupili, in 7000 kubičnih metrov peska.

Na zimsko vzdrževanje 1700 kilometrov cest v Savinjski regiji in na Koroškem so pripravljeni tudi v VOC Celje. Tod bo v zimsko službo vključenih 150 zaposlenih. Od sobote bo v stalni pripravljenosti 118 vozil s snežnimi plugi in avtomatskimi oziroma vlečnimi posipalniki. »V zalogi imamo 10.000 ton peska in 7500 ton soli, magnezijevega klorida za mokri posip je dovolj,« pravi vodja vzdrževanja Bogdan Kočevar.

Cestno podjetje Ptuj vzdržuje ceste v spodnjem delu Podravja, vse od Pohorja do hrvaške meje in Maribora. Državnih cest imajo 568 kilometrov, za občine pozimi vzdržujejo še 800 kilometrov cest, v zalogi pa imajo 5000 ton soli in nekaj peska. Njihovo moštvo za zimsko službo šteje 100 delavcev, opremljenih vozil pa imajo 70.

Ljubljana in Maribor pred zimo

Za Mestno občino Ljubljana občinski koncesionar KPL pozimi čisti in posipa 942 kilometrov cest, 321 kilometrov pločnikov in 110 kilometrov kolesarskih stez. Soli in posebnih posipov imajo na treh lokacijah dovolj za daljše obdobje, poleg tega še začasne deponije pri kooperantih na hribovitih predelih občine. Na zimo porabijo 6000 ton navadne soli, 48 ton suhega kalcijevega klorida in 200 ton raztopine, kar mesto stane 0,35 milijona evrov, k čemur je treba prišteti še stroške za več deset ton peska.

Maribor je za zimsko službo letos zagotovil poldrugi milijon evrov, lani je porabil 1,3 milijona evrov. Pozimi občinske ceste vzdržuje komunalno podjetje Nigrad. Direktor občinskega urada za komunalo, promet in prostor Vili Eisenhut poudarja, da ob močnem sneženju potrebujejo sodelovanje občanov iz ozkih cest in ulic, da umaknejo vozila, saj jih drugače ni mogoče očistiti. Na mariborskem koncu državne ceste pozimi vzdržujeta CP Murska Sobota in CP Ptuj. CP Murska Sobota ima za mariborske državne ceste v zalogi 2000 ton soli in 1500 kubičnih metrov peska.

Dars: Pomoč ujetim v metežu

V Darsu pred zimo opozarjajo na voznike tovornjakov brez zimske opreme, ki so bili tudi v prejšnjih zimah glavni krivci za prometne zastoje. Voznikom priporočajo, naj pozimi ne prehitevajo plužnih skupin. Dars bo imel pozimi na voljo 40.000 ton soli. Predlani so je porabili 48.000 ton, lani pa 17.000 ton. Zagotovljena imajo tudi dva milijona litrov kalcijevega in natrijevega klorida, obeh pa so lani porabili milijon litrov. Posipni material imajo v 14 skladiščih na avtocestnih bazah in izpostavah.

Romana Duša iz Darsa pravi, da bodo ob daljših zastojih najprej poskušali promet sprostiti ali vozila preusmeriti na vzporedne ceste. Če to ne bo mogoče, imajo z Upravo RS za zaščito in reševanje vse pripravljeno, da bodo ujete voznike in potnike preskrbeli s hrano in pijačo. Dars bo za prevoznost in varnost 607 kilometrov avtocest in hitrih cest, 144 kilometrov priključkov, 21 kilometrov razcepov in 50 kilometrov servisnih poti pozimi skrbel s 450 delavci in 270 vozili. Na kritičnih odsekih (Vrhnika, Logatec, Unec, Postojna, Razdrto–Vipava, Višnja Gora) bodo v času pluženja dežurala vozila za pomoč pri reševanju vozil, ki so obtičala na cesti. Za izločanje tovornih vozil iz prometa bo na voljo 40 mest za 1200 tovornih vozil. Poleg policistov bodo vozila izločali tudi Darsovi delavci. Za stroške zimskega vzdrževanja načrtujejo 4,5 milijona evrov.