Slavoj Žižek o Pussy Riot: Lahko je zapreti posameznike, težje pa Idejo!

Treba je preprečiti, da bi umetnice s telesom plačale za to, ker so postale globalni simbol upora.

Objavljeno
17. avgust 2012 22.04
Jela Krečič, kultura
Jela Krečič, kultura
Številni podporniki Pussy Riot po vsem svetu, med njimi tudi pop zvezdniki, se pri obrambi ruskih pankeric sklicujejo predvsem na svobodo govora. Po spletu je zakrožila tudi poglobljena obramba ruskih umetnic izpod peresa slovenskega filozofa Slavoja Žižka.

Po Žižku je blasfemična predvsem obtožnica države, ki je v izrazito političnem protestu glasbenic prepoznala sovraštvo do religije. Ta problem avtor naveže na slavni rek iz Beraške opere Bertolta Brechta: »Kaj je rop banke v primerjavi z ustanovitvijo nove banke?«

Leta 2008 je Wall Street poskrbel za novo verzijo tega citata: »Kaj je kraja nekaj tisoč dolarjev, zaradi katere gre posameznik v zapor, v primerjavi s finančnimi špekulanti, ki prikrajšajo na desetine milijonov ljudi za njihove domove in prihranke, pa so za to še nagrajeni z državno pomočjo v neverjetnih zneskih?« Ruska različica se po Žižku glasi: »Kaj je skromna provokacija Pussy Riot v cerkvi v primerjavi z obtožbo proti njim, torej s to gigantsko in obsceno provokacijo državnega aparata, ki se norčuje iz razumevanja zakona in reda?«

Slovenski filozof si zastavi vprašanje, ali je bilo dejanje Pussy Riot cinično. Po njegovem obstajata dve vrsti cinizma: prvi je zagrenjeni cinizem zatiranih, ki razkrinkava hipokrizijo tistih na oblasti, drugi je cinizem zatiralcev, ki odprto kršijo lastne deklarirane principe. Pussy Riot Žižek prišteva k prvemu tipu cinizma, medtem ko oblast, ki jo filozof duhovito poimenuje Prick Riot, prakticira cinizem druge vrste.

Lev Trocki je Rusijo leta 1905 označil za zmes azijskega biča in evropske borze. Ta označba je po Žižku za Rusijo morda še najbolj relevantna danes. Po njegovem gre za kapitalizem z azijskim obrazom. Ta sicer nima nič opraviti z Azijo kot tako, pač pa z antidemokratičnimi tendencami sodobnega globalnega kapitalizma.

A če cinizem razumemo kot brezkompromisni pragmatizem oblasti, ki se skrivaj posmehuje svojim lastnim principom, potem so Pussy Riot utelešenje anti-cinizma, je prepričan filozof. Njihovo sporočilo je v jedru to, da ideje štejejo. »One so predstavnice konceptualne umetnosti v najbolj plemenitem pomenu te besede. So umetnice, ki utelešajo Idejo,« zapiše Žižek. Zato po njegovem tudi nosijo maskirne kape – to so maske de-individualizacije in osvobajajoče anonimnosti. »Sporočilo njihovih maskirnih kap je, da ni važno, katero od njih aretirajo, one niso posameznice, ampak so Ideja. Zato predstavljajo takšno grožnjo: lahko je zapreti posameznike, a poskusite zapreti Idejo!« Panika, ki je zajela oblastnike in je vidna v njihovi v brutalni reakciji, je tako po Žižku upravičena. Bolj kot je brutalna, pomembnejši simbol postajajo Pussy Riot, kar je razvidno tudi iz vsesplošne globalne podpore obsojenim dekletom. »Naša sveta dolžnost je preprečiti, da bi pogumne posameznice, ki sestavljajo Pussy Riot, s telesom plačale za to, ker so postale globalni simbol,« zaključuje svoje razmišljanje Žižek.