Upokojenci – »raja za ožemanje denarja«

Na Češkem odmevajo zlorabe upokojencev, ki jih na prodajna srečanja privabijo z obljubami o izletu, obroku in druženju.

Objavljeno
16. julij 2013 21.57
rsi_starost
Urban Červek, Dunaj
Urban Červek, Dunaj
Praga − Na Češkem močno odmevajo zlorabe upokojencev, ki jih je razkril dokumentarni film Šmejdi (drhal, izmeček). V njem so s skrito kamero posneli početje nepoštenih prodajalcev, ki so z grožnjami in manipulacijo upokojencem za visoke zneske prodajali ničvredno blago.

Dokumentarec prikazuje »poslovno prakso«, ki se je zadnja leta na Češkem zelo razširila. Podjetja organizirajo posebne demonstracije svojih izdelkov, kamor zvabijo upokojence z obljubami o brezplačnem kosilu, večerji, prijetnem druženju in podobnem. Pogosto jih odpeljejo kam ven iz Prage, vse skupaj pa predstavijo kot prijeten upokojenski izlet. Za to natisnejo privlačne reklamne letake, na katerih uporabijo znane prodajne trike: da je naslovnik srečni dobitnik brezplačnega izleta oziroma pogostitve, da je število prijav omejeno, da se je treba prijaviti takoj in podobno.

Avtorica filma, 30-letna novinarka Silvie Dymáková, se je filma lotila po tem, ko je na eno takšnih srečanj spremljala svojo babico. Presenetilo jo je, da so ji prepovedali sodelovanje na predstavitvi, češ da je premlada. Zato se je naslednjič pridružila pod krinko, s seboj pa je prinesla skrivno kamero. Nato je začela srečanja in zlorabe upokojencev na skrivaj obiskovati in snemati.

Posnetki, ki jih prikazuje dokumentarec, so šokantni: trgovci začno ostarelim obiskovalcem izdelke predstavljati s sladkimi besedami, nato pa preidejo k nasilnejšemu pristopu. Na nemočne udeležence vpijejo, jih žalijo, se iz njih norčujejo in jim tako poskušajo vsiliti katerega od izdelkov: odejo iz ovčje volne, parni čistilnik, posodo, posebno ponev in podobno. Malovredno blago po bistveno previsokih cenah. Grozijo jim s tem, da ne bodo dobili zastonj obroka pa tudi, da jih bodo sredi poti napodili iz avtobusa.

»Manipulacija, prisila, poniževanje in agresija« so po mnenju ustvarjalcev filma metode nepoštenih prodajalcev, ki jih uporabljajo za izkoriščanje upokojencev. Ti nato pod pritiskom kupijo izdelke, ki jih sploh ne potrebujejo, pa še slabi so. Analiza prodane odeje, ki bi morala biti iz ovčje volne merino, je pokazala, da je izdelana v celoti iz sintetičnega materiala. Stala je 14.999 kron oziroma 570 evrov.

Dokumentarec prikazuje stanovanje upokojenke, polno tovrstnih izdelkov, za katere še sama ne ve, zakaj jih je kupila. Kupi loncev, multipraktik, posebna vzmetnica in vzglavnik, odeja »merino«, sesalnik, električni grelnik, dva identična parna čistilnika iz cenene plastike. Cene, ki jih je zanje plačala, so neverjetno visoke.

Razkritja v filmu so močno razburila češko javnost, v praškem okrožju šest so po javnem predvajanju izbruhnili celo protesti. Ljudje zbirajo podpise pod peticijo za uvedbo strožjih kazni in boljše predpise za varovanje potrošnikov. Ministrstvo za industrijo in trgovino je v odzivu napovedalo strožjo zakonodajo, ki bo obenem potrošnikom zagotavljala pravno pomoč. Tržni inšpektorat je obljubil več nadzora in strožje kaznovanje.

Dokumentarni film prikazuje tudi grozljivo stare in slabe avtobuse, v katerih so upokojence vozili na »izlete«, v prtljažnikih pa so posneli kupe salam, katerih rok trajanja je potekel že pred leti in so jih ves dan vozili s seboj na vročini. »Darila«, ki so jih upokojenci dobili na cilju, so bile ničvredne poškodovane termo posode.

Problem zlorab upokojencev je po mnenju avtorice filma v družbi močno podcenjen. Ti se znajdejo v velikih dolgovih, ki jih ne morejo odplačati. Človekoljubna organizacija Život 90 je po pisanju časopisa Praguepost zaznala povečanje števila telefonskih klicev, v katerih starejši govorijo o možnosti samomora. »Porast takšnih klicev je v sorazmerju s slabšanjem ekonomskih razmer starejših. Mnogim se zdi njihov položaj brezizhoden,« je povedala sodelavka organizacije Jana Košařová.

Zdaj so začeli češki mediji objavljati imena podjetij pa tudi znanih osebnosti, ki zanje delajo reklamo. Ti so se medtem že prilagodili: češka organizacija za varovanje potrošnikov dTest opozarja, da so nekateri ponudniki začeli organizirati izlete v Turčijo in Izrael, kjer evropski standardi varovanja potrošnikov ne veljajo. Navajajo primer, ko so prodajalci namenoma pustili potnike same v turški tovarni preprog, kjer so jih tamkajšnji prodajalci prestrašene silili v nakup.

Na to opozarja tudi avtorica filma Dymáková. Čeprav so se zaradi pritiska javnosti razmere izboljšale, tovrstnih prevar po njenem ne bo kar tako konec, saj se bodo prevaranti v novi preobleki in na drugem kraju kmalu spet pojavili.